سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

گسترش حجاب اسلامی در قرقیزستان +عکس
نظرات ()

در سال‌های اخیر با رشد بیداری زنان مسلمان قرقیزستان، استفاده از حجاب اسلامی در میان آنان روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش فارس، با وجود آنکه در مدت 70 سال دوران شوروی، کنترل سختی بر دین و مذهب در قرقیزستان صورت می‌گرفت اما در سال‌های اخیر گرایش به ارزش‌های والای اسلامی در میان مردم این کشور افزایش یافته که یکی از نشانه‌های آن، افزایش علاقه‌ بانوان قرقیزستان به استفاده از حجاب است.

 

حجاب مانع پیشرفت زنان مسلمان نیست

در این خصوص «آدلیا» یکی از افراد علاقمند به استفاده از پوشش اسلامی و حجاب اسلامی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس از علاقه و تصمیم خود برای انتخاب حجاب اسلامی سخن گفت.

وی اظهار داشت: من حدود هفت سال است که به حجاب اسلامی روی آورده‌ام چراکه متوجه شدم این مسئله فرمانی است از طرف خداوند برای هدایت بشریت و من که یک مسلمان هستم باید به دستورات خداوند عمل کنم.

وی همچنین اظهار داشت: هر چند انتخاب این مسئله شاید مشکلاتی را نیز در جامعه برای من ایجاد کند ولی من متوجه این مطلب شدم که وجود این مشکلات نمی‌تواند مانعی برای انتخاب مسیر من در ادامه زندگی باشد و این نوعی خودفریبی است که ما فکر کنیم حجاب مانع پیشرفت زنان در اجتماع است.

آدلیا افزود: حجاب برای من یک نشانه از مسلمان بودنم است و من قصد دارم این نشانه را با کمال میل حفظ کنم و معتقدم که یک زن مسلمان باید در عمل نیز نشانه‌هایی را از پذیرش اسلام در رفتار و کردار خود همراه داشته باشد چون اسلام دین عمل و اعتقاد است.

وی بیان داشت که در حال حاضر متأسفانه درک و شناخت جامعه مسلمان قرقیزستان از ایمان اندک است و برخی فقط به انجام مراسم‌های دینی و آئین‌های مذهبی می‌پردازند و به شناخت اساس اسلام کمتر توجه دارند در حالی که اسلام یک سیستم جامع است ضمن اینکه ایمان افراد باید بر عقل و اندیشه آنان تکیه داشته باشد.

حجاب تکلیفی الهی است

«جمال فرانت بیک کیزی» رئیس بنیاد «متکلم» در قرقیزستان نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت که سازمان آنها در سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرده و از همان ابتدا هدف اصلی آن دفاع از حقوق زنان و دختران مسلمان بوده است.

وی افزود: هر سال با رسیدن بهار و پاییز ما با وزارت آموزش و پرورش دچار مشکل می‌شویم زیرا ما در یک کشور سکولار زندگی می‌کنیم و طبق قانون اساسی هر قرقیزستانی حق آزادی مذهب دارد و حال آنکه در برخی اوقات این قانون کارایی ندارد.

رئیس بنیاد متکلم در ادامه بیان داشت: هم اکنون در بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها به زنان مسلمان اجازه‌ پوشیدن روسری و حجاب اسلامی را نمی‌دهند و ما مدت 15 سال است که در راستای حل این مشکل تلاش می‌کنیم.

این فعال اجتماعی ادامه داد: سازمان ما مراسم‌ و میزگرد‌های مختلفی با شرکت وزیر دادگستری، نمایندگان پارلمان، سیاستمداران و نمایندگان جامعه برگزار می‌کند و آنجا از حقوق خود صحبت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد که در سال 2012 ما به وزارت آموزش و پرورش قرقیزستان در خصوص عدم ممانعت پوشیدن حجاب در مدارس نامه فرستاده بودیم و آنها باید جواب می‌دادند ولی متأسفانه تاکنون جوابی به دست ما نرسیده است.

جمال‌ فرانت‌بیک‌کیزی تصریح کرد: دختران محجبه را در مدت 2 ماه از مدرسه بیرون می‌کردند و ما ناچار شدیم برای دفاع از حقوق آنها تظاهرات برگزار کنیم.

این فعال اجتماعی افزود: پس از آن به ما اجازه‌ پوشیدن روسری را در مدرسه دادند و همان‌طور که می‌دانید داشتن پوشش برای زن مسلمان وظیفه است چرا که خداوند در قرآن کریم‌ می‌فرمایند «زنان پوشش داشته باشند» و به همین خاطر ما نیز به عنوان تکلیف الهی حجاب می‌پوشیم.

زنان مسلمان باید از حقوق خود دفاع کنند

وی در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد که از سال 1999 تا سال 2002 زنان مسلمان با مشکلاتی مواجه شدند زیرا موقعی که آنها می‌خواستند به خارج از کشور سفر کنند، اجازه‌ نداشتند که با روسری برای پاسپورت عکس بگیرند که سازمان ما برای داشتن این اجازه 300 هزار امضاء جمع‌آوری کرد.

جمال فرانت‌بیک‌کیزی ادامه داد: البته این اقدام کار آسانی نبود چرا که ما مدت چهار سال تلاش کردیم تا به ما اجازه‌ عکس انداختن با روسری را برای گذرنامه بدهند که در زمان ریاست جمهوری «باقی‌اف» شورایی با حضور نمایندگان شش وزارتخانه تشکیل شد و سرانجام توانستیم این اجازه را بگیریم. 

رئیس بنیاد متکلم در پایان مصاحبه خود تصریح کرد: با این وجود، همواره مشکلاتی وجود خواهد داشت ولی من اعتقاد دارم که همه‌ آن‌ها قابل حل است و هر زن مسلمان باید یاد بگیرد از حقوق خود دفاع کند ضمن اینکه باید قانون اساسی را نیز خوب بشناسد.

روی آوردن به حجاب و احساس تولدی دوباره

«آیزاده» یکی دیگر از علاقمندان به فرهنگ حجاب در قرقیزستان نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک اظهار داشت: پس از اینکه در قرآن و احادیث درباره واجب بودن حجاب مطالعه کردم، تصمیم گرفتم حجاب بپوشم.

وی افزود: اکنون که محجبه هستم، نمی‌توانم خود را بدون حجاب تصور کنم و احساس می‌کنم انگار با پوشیدن حجاب دوباره متولد شدم چرا که برای من حجاب به معنای عفت و اطاعت از امر خداست.

آیزاده در ادامه افزود: خوشبختانه تعداد زنان محجبه در قرقیزستان همواره در حال افزایش است و خداوند در آیه‌های 2-1 سوره «نصر» می‌فرماید: «چون یاری خدا و پیروزی فرا رسد، می‌ببینی که مردم دسته دسته به آیین الهی وارد می‌شوند.»

نامناسب بودن لباس‌های اسلامی در فروشگاه‌های بیشکک

در ادامه یک دانشجوی دانشگاه ملی قرقیزستان در خصوص افزایش علاقه جامعه زنان این کشور به حجاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک گفت: مدت 2 سال است که حجاب می‌پوشم؛ البته در اوایل با مخالفت‌هایی مواجه می‌شدم اما به مرور زمان این مخالفت‌ها کاهش یافت و خوشحالم که می‌توانم به تکلیف شرعی خود عمل کنم.

«کارینا» یک دانشجوی دیگر نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد که وقتی محجبه شدم یکی از مشکلات من تهیه پوشش اسلامی بود، حتی لباس‌های اسلامی مغازه‌های مخصوص نیز چندان مناسب نیست چراکه این لباس‌ها به جای ساده بودن بیشتر جنبه تجملاتی دارد.

وی ادامه داد: البته این مسئله بدین معناست که حجاب نباید جنبه تجملاتی داشته باشد بلکه باید حریمی برای حفظ عفت زنان مسلمان باشد.

این دانشجوی محجبه همچنین اظهار داشت که آرزو دارم روزی بتوانم کارگاه خیاطی ایجاد کرده و لباس‌های زیبا و در عین حال ساده با رعایت تمام شرایط  اسلامی بدوزم چرا که نیاز بانوان قرقیزستانی علاقه‌مند به استفاده از چنین پوشش‌هایی رو به افزایش است.

حجاب؛ عاملی برای حفظ حریم عفاف

«چال‌پان» یکی دیگر از جوانان علاقمند به حجاب در قرقیزستان در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد که تعمق در تکالیف انسانی مرا واداشت که به حقیقت حجاب نزدیک شوم و به اطاعت از خدا و فرامین حق روی آورم چرا که من در تنهایی نیاز به هم‌صحبت داشتم و نزدیکتر از خدا کسی را برای درد دل پیدا نکردم و این احساس من از روی تعمق زیاد و نیاز به وجود آمد ضمن اینکه من نماز را بهترین راه ارتباط با خدا در نظر گرفتم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که به تدریج به اسلام روی آوردم و در راه رسیدن به حقیقت به مسئله حجاب برخودم؛ البته در ابتدا با این موضوع به عنوان امری دلخواه نگاه می‌کردم و با اختیار خودم آن را تغییر می‌دادم.

وی افزود که پس از مدتی هنگام بیرون آمدن از مسجد طبق عادت همیشگی روسری را از سرم برداشتم اما احساس بدی داشتم و با خودم گفتم: «من که نمی‌توانم از ساده‌ترین دستورات الهی اطاعت کنم، چطور خودم را مسلمان می‌دانم و از آن زمان به بعد تصمیم گرفتم که حجاب را امری دلخواه ندیده و همیشه سعی در رعایت آن داشته باشم.

وی در ادامه تأکید کرد که من حجاب را صرفاً برای رضایت خداوند می‌پوشم زیرا او ما را آفریده و می‌داند چه چیز برای ما خوب و چه چیزی بد است.

چال‌پال تصریح کرد که متأسفانه هنوز جامعه قرقیزستان ارزش‌های اسلامی را به طور کامل درک نمی‌کند.

این بانوی محجبه قرقیزی افزود: لباس‌های اسلامی در بازار قرقیزستان بسیار کم‌یاب، گران و برای فعالیت‌های اجتماعی نامناسب است.

تلاش طرفداران غرب برای تضعیف فرهنگ حجاب

وی در پایان تأکید کرد که امروزه گرایش مردم به سمت ارزش‌های اسلامی در جامعه قرقیزستان در حال افزایش است اما متأسفانه برخی از افراد و گروه‌های طرفدار غرب در تلاش هستند که تصویری منفی از اسلام در جامعه ایجاد کنند و زنان محجبه قرقیزستان را بیشتر افراد کم‌اطلاع و کم‌سواد معرفی کنند.

گلایه‌ بانوان محجبه قرقیزستان از کمبود لباس‌های اسلامی و گران و نامناسب بودن این لباس‌ها در حالی است که اکثر فروشگاه‌های عرضه چنین لباس‌هایی مربوط به ترکیه بوده که قیمت پوشاک آنها بسیار بالاست و خرید لباس از چنین فروشگاه‌هایی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرقیزستان مشکل است.

خبرنگار فارس در همین رابطه به بزرگترین فروشگاه لباس‌های اسلامی در بیشکک با نام «زهرا» که مربوط به کشور ترکیه است مراجعه نمود اما مدیر این فروشگاه از انجام مصاحبه خودداری ورزید.

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به روند روزافزون گرایش بانوان قرقیزستان به سمت استفاده از پوشش اسلامی در فعالیت‌های اجتماعی، عرضه پوشاک مناسب اسلامی با قیمت ارزان به عنوان بخشی از نیاز زنان مسلمان این کشور مطرح خواهد بود.




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 93/2/4
زمان : 12:57 عصر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ