سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

?? اختاپوس صدپا !!! ( شماره 4 )
نظرات ()

?? ثروتهای شا خائن

تایپ : محمدرضا شیری - 09132165086

اوائل ثروت شاه و خانواده اش را املاک و مستقلاتش تشکیل می دادند که رضا خان قزاق به زور سرنیزه، دوز و کلک و زورگوئی از طریق غصب املاک شخصی یا دهات خالصه به مالکیت خود درآورده بود .

هرچند که این املاک پس از سقوط خاندان به مالکیت دولت درآمد و تعدادی از آنها به صاحبان اولیه شان بازگردانده شد، ولی دیری نپائید که محمدرضا شاه، پس از سرکوبی جنبش آزادی خواهانه و ضد استعماری مردم در سال 1328 ماده واحده ای را از مجلس گذراند که این املاک را مجددا به خانواده ی کثیفش باز می گرداند .

وی برای سرپوش گذاردن بر این دزدی مجدد به موقوفه ای درست کرد و به اصطلاح املاک را وقف امور خیریه نمود . در سال 1329 در دوران اوج گیری مجدد جنبش ضد استبدادی و ضد استعماری، شاه کوشید تا این املاک را بفروشد و به همین منظور بانک عمران را دخیل داد . ناگفته نماند که سرمایه ی یک میلیون دلاری بانک، از طریق پانصد هزار دلار. ، دویست و پنجاه هزار دلار کمک کمپانی فورد و دویست و پنجاه هزار دلار از قسمت اداره ی املاک تامین گشت .

دولت دکتر مصدق این نقشه ی دربار را خنثی نمود و املاک را به دولت منتقل ساخت ولی در همین حال قرار شد که سالیانه مبلغ 60 میلیون ریال به دولت بپردازد .

با کودتای 28 مرداد ورق عوض شد . همزمان با الغاء بسیاری از دیت آوردهای مصدق املاک نیز مجددا به شاه تعلق یافت . در این میان املاک سلطنتی عبارت بود از 1277 ده تمام، و 706 ده که قسمتی متعلق به شاه بود و به اضافه 1975 مرتع و مشاعا 2381 قطعه مستقلات، این املاک بطور عمده در کنار بحر خزر، قسمتی در کرمانشاه و قسمتی در خراسان قرار داشتند و درآمد سالیانه ی آنها 88 میلیون ریال تخمین زده میشد .

 

نقل از کتاب : اصلاحات ارضی در ایران ( صفحه 54 و 55 )




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/3/10
زمان : 6:23 عصر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ