سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

چند توصیه درباره مصرف روغنها
نظرات ()

 

عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه قزوین، با اشاره به اینکه روغن کنجد ظرفیت حرارتی خوبی برای سرخ‌کردنی‌های سطحی دارد، اظهار کرد: این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالا به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه روغن کنجد از دانه‌های روغنی تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر محل نگهداری دانه‌های روغنی مناسب نباشد، ممکن است دچار کپک‌زدگی یا آفت‌زدگی شود، این در حالی است که کپک‌های موجود در دانه‌های کنجد، قابلیت سرایت در روغن را دارند و به‌ این‌ ترتیب روغن کنجد ناسالم خواهد بود.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های موجود در بحث روغن کنجد، محل تهیه‌ این محصول است، تصریح کرد: باید محل تهیه این روغن، سالم و بهداشتی بوده و کارگاه‌ها باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی تایید شده و استاندارد لازم را داشته باشند؛ چراکه کپک‌های بیماری‌زا در روغن کنجد هیچ نشانه‌ ظاهری ندارند.

 

رزازی با بیان اینکه کپک‌های موجود در روغن کنجد هیچ‌گونه نشانه ظاهری ندارند، توضیح داد: ممکن است دانه‌ها در انبار دچار آفت‌زدگی شوند، اما وقتی وارد دستگاه روغن‌گیری می‌شوند به سبب عدم نشانه‌های ظاهری این کپک‌ها در روغن جمع شده و قطعا پس از مصرف به بدن انسان آسیب می‌رساند. اگر روغن کنجد سالم بوده و استاندارها نیز در آن رعایت شده باشد، نه‌ تنها هیچ مشکلی برای طبخ، پخت‌وپز و سرخ‌کردنی‌های سطحی وجود ندارد، بلکه مصرف این روغن توصیه نیز می‌شود.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه توصیه نخست معاونت غذا و دارو استفاده از روغن‌های مایع با درصد اسید چرب ترانس پایین است، یادآور شد: در شرایطی که روغن‌های مایع با ویژگی‌های مذکور وجود نداشت، روغن‌های نیمه جامد نسبت به جامد در اولویت هستند.

 

وی با اشاره به اینکه روغن‌های نیمه جامد، کاملا اشباع‌ شده نیستند و درصد اسید ترانس آن‌ها نسبت به روغن‌های جامد پایین‌تر است، گفت: توصیه می‌شود از اسید چرب ترانس پنج درصد استفاده شود؛ چراکه هرچه میزان اسید چرب روغن‌ها کمتر باشد برای استفاده مناسب‌تر هستند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/11/7
زمان : 9:0 صبح


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ