سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

تشخیص زودهنگام و ارزان سرطان در ایران
نظرات ()

به گزارش ایرنا، دکتر "محمد مظلوم اردکانی" استاد شیمی دانشگاه یزد با ارائه طرح "توسعه دانش ساخت حسگرها، ایمونو حسگرها و آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی اصلاح شده" به دانش بنیادی در زمینه ساخت ایمونو حسگرها و آپتا حسگرها برای تشخیص زودرس بیماری ها دست یافت.

وی درباره جزییات این طرح پژوهشی گفت: از طریق دانش بنیادی که به دست آورده ایم در آینده می توانیم با تجاری سازی آن، کار تشخیص بیماری ها را زودتر، سهل تر و با قیمت خیلی پایین تر انجام دهیم.

مظلوم اردکانی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت های اخیر در علم پزشکی و فناوری زیستی و همچنین توجه روزافزون انسان به بهداشت و سلامت، ضرورت اندازه گیری مقادیر کم داروها، نشانگرهای زیستی و گونه های زیست محیطی روز به روز بیشتر احساس می شود.

وی افزود: ما در این پژوهش، از نانو ذرات فلزی مختلف، نانو کامپوزیت ها، اصلاحگرهای آلی، پلیمری، رشته های DNA ، آنتی بادی و نانو مواد بر پایه مواد کربنی و مایعات یونی برای ساخت و اصلاح انواع حسگرها استفاده کردیم.

به گفته این استاد دانشگاه، امروزه حسگرهای الکتروشیمیایی به دلیل مزایایی که نسبت به روش های گران قیمت و پیچیده دستگاهی دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته و کاربرد آنها در حوزه های مختلف آزمایشگاهی، محیط زیست، پزشکی و کشاورزی رشد چشمگیری یافته است.

وی تصریح کرد: ابداع حسگرهای الکتروشیمیایی جدید از دو نظر مهم و قابل توجه است که یکی، بهبود پاسخ حسگرهای ساخته شده برای گونه های خاص و دیگری افزایش کارآیی آنهاست و الکترودهای اصلاح شده با تغییر و اصلاح سطح الکترود، توانایی محقق کردن اهداف مختلف را دارند.
این محقق ایرانی یادآور شد: در طرح تحقیقاتی خود با استفاده از این حسگرها تشخیص توالی، نقص، جهش و هیبریداسیون در مولکول DNA ، تشخیص نشانگرهای سرطان و سلولهای توموری، برهم کنش های آنتی ژن - آنتی بادی، بررسی اثر دارو بر فرآیندهای بیولوژیکی، اندازه گیری داروهای مختلف در نمونه های حقیقی مانند خون و ادرار، اندازه گیری آلاینده های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم که در اکثر موارد، حسگرها دارای پاسخ های الکتروشیمیایی مناسب از نظر تجزیه بودند.

وی توضیح داد: ایمونو حسگرها ترکیبی از آنتی ژن - آنتی بادی و آپتا حسگرها ترکیبی از آپتامرها هستند که می توانند در آینده نوید بخش تشخیص سریع بسیاری از بیماری ها باشد به طوریکه مثلا اگر سرطان، 5 مرحله داشته باشد استفاده از این سیستم درصورت تجاری سازی، در مرحله اول می تواند بیماری را تشخیص بدهد.

مظلوم اردکانی بیان داشت: در این سیستم، بخشی از موادی زیستی مثل آنتی ژن، آنتی بادی، آپتامر، آنزیم ها و نانومواد همراه با پلیمرهای هادی استفاده می شود و تشخیص زودرس بیماری هایی مانند بیماری های عفونی، ایدز و سرطان از طریق آن در آینده امکان پذیر است.

وی که نزدیک به 10 سال بر روی این طرح تحقیقاتی بنیادی کار کرده است، درباره پیش بینی زمان تجاری سازی این پروژه گفت: همانطور که فناوری نانو نیز چندین سال در مرحله تحقیقاتی قرار داشت و سپس به تجاری سازی رسید پیش بینی می کنیم طی 10 تا 15 سال آینده نیز نتایج این فناوری جدید به مرحله تجاری سازی و کاربردی برسد و به صورت عملی در تشخیص بیماری ها به کار گرفته شود.

دکتر "محمد مظلوم اردکانی" با ارائه "طرح توسعه دانش ساخت حسگرها، ایمونو حسگرها و آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی اصلاح شده" در بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی که 17 اسفندماه برگزار شد، رتبه اول پژوهش های بنیادی را به دست آورد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 95/1/7
زمان : 12:8 عصر
چند توصیه درباره مصرف روغنها
نظرات ()

 

عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه قزوین، با اشاره به اینکه روغن کنجد ظرفیت حرارتی خوبی برای سرخ‌کردنی‌های سطحی دارد، اظهار کرد: این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالا به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه روغن کنجد از دانه‌های روغنی تهیه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر محل نگهداری دانه‌های روغنی مناسب نباشد، ممکن است دچار کپک‌زدگی یا آفت‌زدگی شود، این در حالی است که کپک‌های موجود در دانه‌های کنجد، قابلیت سرایت در روغن را دارند و به‌ این‌ ترتیب روغن کنجد ناسالم خواهد بود.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های موجود در بحث روغن کنجد، محل تهیه‌ این محصول است، تصریح کرد: باید محل تهیه این روغن، سالم و بهداشتی بوده و کارگاه‌ها باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی تایید شده و استاندارد لازم را داشته باشند؛ چراکه کپک‌های بیماری‌زا در روغن کنجد هیچ نشانه‌ ظاهری ندارند.

 

رزازی با بیان اینکه کپک‌های موجود در روغن کنجد هیچ‌گونه نشانه ظاهری ندارند، توضیح داد: ممکن است دانه‌ها در انبار دچار آفت‌زدگی شوند، اما وقتی وارد دستگاه روغن‌گیری می‌شوند به سبب عدم نشانه‌های ظاهری این کپک‌ها در روغن جمع شده و قطعا پس از مصرف به بدن انسان آسیب می‌رساند. اگر روغن کنجد سالم بوده و استاندارها نیز در آن رعایت شده باشد، نه‌ تنها هیچ مشکلی برای طبخ، پخت‌وپز و سرخ‌کردنی‌های سطحی وجود ندارد، بلکه مصرف این روغن توصیه نیز می‌شود.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه توصیه نخست معاونت غذا و دارو استفاده از روغن‌های مایع با درصد اسید چرب ترانس پایین است، یادآور شد: در شرایطی که روغن‌های مایع با ویژگی‌های مذکور وجود نداشت، روغن‌های نیمه جامد نسبت به جامد در اولویت هستند.

 

وی با اشاره به اینکه روغن‌های نیمه جامد، کاملا اشباع‌ شده نیستند و درصد اسید ترانس آن‌ها نسبت به روغن‌های جامد پایین‌تر است، گفت: توصیه می‌شود از اسید چرب ترانس پنج درصد استفاده شود؛ چراکه هرچه میزان اسید چرب روغن‌ها کمتر باشد برای استفاده مناسب‌تر هستند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/11/7
زمان : 9:0 صبح
همه آنچه برای پرورش قارچ باید بدانید
نظرات ()

بالا بودن تولید قارچ در ایران معلول گسترش پرورش این محصول به صورت خانگی است. طی سال های اخیر خیلی ها با طی دوره های آموزشی ساده و استفاده از فضاهای بلااستفاده منزل نظیر پارکینگ، زیر زمین و انباری به پرورش قارچ روی آورده اند و از این محل به کسب درآمد پرداخته اند. اما آیا هنوز هم می توان برای پیدا کردن شغل و کسب درآمد روی پرورش قارچ حساب باز کرد؟
بسیج سازندگی: طبق آمار سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو)، تولید سالانه قارچ جهان در مجموع هفت میلیون و 700 هزار تن است که از این میزان، پنج میلیون تن مربوط به کشور چین، 761 هزار تن ایتالیا، 390 هزار تن آمریکا، 304 هزار تن هلند، 148 هزار تن اسپانیا، 115 هزار تن فرانسه است و ایران با تولید 90 هزار تن قارچ در سال، رتبه پنجم را در جهان دارد.
 
سرانه تولید قارچ در ایران 1.2 کیلوگرم است، در حالی که میانگین سرانه تولید جهان 1.1 کیلوگرم است، بنابراین تولید قارچ ایران رقمی بالاتر از سرانه جهانی را نشان می دهد که در نوع خود جالب توجه است. اما سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشورهای چین و آمریکا 5 کیلوگرم، در اروپا 4 کیلوگرم و در ایران  فقط 1.2 کیلوگرم است.
 
 
هم اکنون کشور چین با 688 هزار تن و هلند با 278 هزار تن کنسرو و تازه خوری قارچ خوراکی اولین و دومین صادرکننده این محصول در جهان به شمار می روند، در حالی که ایران در این زمینه صادرات ناچیزی دارد. در حال حاضر به طور رسمی سالانه حدود 1800 تن قارچ خوراکی از کشور صادر می شود.
 
شروع پرورش قارچ در انباری خانه پدری
بالا بودن سرانه تولید قارچ در ایران معلول گسترش پرورش این محصول به صورت خانگی است. طی سال های اخیر خیلی ها با طی دوره های آموزشی ساده و استفاده از فضاهای بلااستفاده منزل نظیر پارکینگ، زیر زمین و انباری به پرورش قارچ روی آورده اند و از این محل به کسب درآمد پرداخته اند. خانم سیده آسیه حسینی از جمله همین افراد است. او در سومین دوره همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی به عنوان تولید کننده برگزیده مورد تقدیر قرار گرفت.
 
 
سیده آسیه حسینی درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش قارچ میگوید: "وقتی همسرم بعد از 13 سال فعالیت در شغل دولتی مشمول تعدیل نیرو شد و کار خود را از دست داد با مشکلات مالی زیادی روبرو شدیم. مخصوصا که تا مدت ها نتوانست شغل جدیدی پیدا کند. تصمیم گرفتم برای کمک به حل مشکل مالی خانواده به مشاغل خانگی روی بیاورم و عرصه پرورش قارچ را انتخاب کردم."
 
او می افزاید: "همسرم در آغاز کار مخالف کار پرورش قارچ بود چون فکر می کرد حتما ضرر خواهم کرد و مشکلاتمان بیشتر می شود. اما در نهایت با اصرار کار را در انباری منزل پدرم آغاز کردم. اوایل کار به دلیل بی تجربه بودن، قارچ ها از بین رفت و دچار ضرر شدم اما با کسب تجربه و استفاده از دانش پرورش قارچ به درآمدزایی مناسب رسیدم."
 
حالا شغل شوهرم پرورش قارچ است
این فعال اقتصادی خاطرنشان می کند: "همسرم با دیدن موفقیتم در پرورش قارچ، آرام آرام نظرش تغییر کرد و پذیرفت که این کار توجیه اقتصادی دارد. حالا شغل شوهرم پرورش قارچ است و کارگاه را او اداره می کند. با درآمد حاصل از فروش قارچ ها و دریافت 22 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی توانستیم دو کارگاه 100 متری دیگر نیز راه اندازی کنیم و کار تولیدی را توسعه دهیم."
 
 
بسیاری تصور می کنند از آنجایی که تولید قارچ به صورت خانگی نیز انجام می شود، اصطلاحا دست توی کار زیاد شده و بازاریابی برای محصول کار مشکلی است. سیده آسیه حسینی با این دیدگاه موافق نیست و می گوید: "ما مشکلی برای بازاریابی نداریم، در واقع با تقاضای مضاعف نیز روبرو هستیم و مشتری ها خودشان به سراغمان می آیند. البته باید به این نکته توجه کرد که به طور کلی بازار قارچ در استان هایی که از گردشگران بیشتری پذیرایی می کنند، بهتر است زیرا در این استان ها رستوران های بیشتری وجود دارد و به طور طبیعی مصرف قارچ بالاتر از سایر استان هاست. استان مازندران که ما در آن ساکن هستیم همین وضعیت را دارد."
 
او درباره میزان درآمدش از پرورش قارچ اظهارمی کند: " در هر دوره 70 روزه پرورش قارچ، 15 میلیون تومان قارچ می فروشم که رقمی نزدیک به 7 میلیون تومان آن سود خالص است. بخش بیشتر هزینه های تولید قارچ به قیمت بالای کمپوست باز می گردد."
 
 
علاقه مندان از کجا و چگونه شروع کنند؟
این فعال اقتصاد مقاومتی در این باره که علاقمندان به پرورش قارچ باید کار خود را از کجا شروع کنند، می گوید: "هر کس قصد پرورش قارچ دارد باید اطلاعات لازم و دانش اولیه را در این زمینه کسب و در کلاسهای پرورش قارچ شرکت کند زیرا قارچ بسیار حساس است و تنظیم دما و رطوبت محیط از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد عرصه پرورش قارچ نیاز پایین آن به هزینه و سرمایه گذاری است."  
 
سیده آسیه حسینی می افزاید: "خوب است از مساحت های کم شروع کنند تا تجربه بدست آورند. مثلا در یک اتاق 10 متری با 1 میلیون تومان سرمایه می شود پرورش قارچ را آغاز کرد. برای شروع به کار، محلی از خانه که می تواند حمام، اتاق بدون استفاده یا انباری باشد را انتخاب و به این شرط که دارای امکان تخلیه هوا باشد اقدام به آماده سازی آن کنند."
 
 
استحکام سازه ها را جدی بگیرید
او خاطرنشان می کند: "باردهی قارچ به صورت روزانه انجام میشود بنابراین میزان تولید به تعداد روزهای باردهی تقسیم شده و شاید روزانه چند کیلو بار داشته باشیم. بهترین خریدار این شیوه از تولید در خانه معمولا همسایه ها و آشنایان هستند، به این دلیل که معمولا به دلیل کوچک بودن محیط تولید، قارچ های بدست آمده از کیفیت بهتری برخوردار هستند می توان به قیمتی بالاتر از سوپر مارکت ها و میوه فروشی ها قارچ را به فروش رساند. بعد از انتخاب محل، اولین قدم انتخاب قفسه بندی برای چیدن کمپوست هاست. نوع قفسه برای تولید در خانه با قفسه بندی قارچ دکمه ای در سالن های بزرگ تولید تفاوتهایی دارد. این تفاوتها به دلیل ارتفاع کم حمام یا اتاقهاست چراکه امکان مرتفع ساختن قفسه ها وجود ندارد و بنابراین مجبور خواهیم بود تا قفسه بندی را در حداکثر 3 طبقه بسازیم."
 
 
این تولید کننده قارچ درباره سازه ها می گوید: "برای ساخت قفسه ها میتوان از لوله های آب کهنه نیز استفاده کرد و در کل این بخش ارتباط مستقیم با میزان هزینه اولیه شما خواهد داشت ولی طبق تجربه شخصی برای تولید قارچ در خانه هر قدر کمتر هزینه کنید به نفع شماست و خیلی کیفیت قفسه بندی در کار ما تاثیر گذار نیست فقط نسبت به استحکام آن مطمئن شوید. برای کف قفسه ها نیز میتوانید از تسمه های پلاستیکی استفاده یا حتی طناب کشی کنید. تهویه محیط باید یکنواخت باشد و رطوبت بین 70 تا 80 درصد تنظیم شود، تقویت خاک بستر بوسیله کود مایع و برداشت به موقع قارچ ها از عوامل موفقیت در تولید است. پس از فراهم کردن این امکانات شما نیاز به کمپوست دارید تا پرورش قارچ را آغاز کنید و با کمی مطالعه در زمینه پرورش قارچ می توانید تولید کننده قارچ در منزل یا انباری خانه خود باشید."



نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 94/9/30
زمان : 9:57 صبح
خرمالو و خواص آن
نظرات ()

خرمالو خواص،خرمالو در بارداری،خرمالو به انگلیسی،خرمالو english،خرمالو و دیابت

 

بهتر است بدانید که درختان خرمالو به طور عمده به دو گروه دسته بندی می گردند. آن هایی که میوه سفت دارند تا این میوه ها در رسیدگی نرم

گردند و آن هایی که میوه شان سفت نباشدو نرم باشند.

در واقع خرمالویی که سفت نیست، حاوی تانن کمتری بوده و تا زمانی که به شاخه است قابل خوردن و شاداب است  رنگ میوه از زرد- نارنجی

روشن تا نارنجی- قرمز تیره متغیر می باشد، میوه به طور کامل به جز دانه ها و کلاهک آن خوردنی می باشد بسیار خوشمزه است .

خواص سبزیجات,خواص خرمالو ,خواص دارویی خرمالو

ویتامین های موجود در خرمالو

بهتر است بدانید که زآگزانتین یک کاروتنوئید باهمیت  غذایی است که به طور انتخابی توسط ماکولای شبکیه چشم جذب می گردد و به جلوگیری

از بیماری ماکولای چشم در کهنسالی کمک می رساند. بسیار خوب ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قدرتمند خرمالو است.

درواقع مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C به بدن کمک می کند که مقاومت خود را در برابر عوامل عفونت زا، مواد مضر و رادیکال های التهابی

بیشتر کند. این میوه شامل  بسیاری از ویتامین های گروه B مثل اسیدفولیک، پیریدوکسین (ویتامین B6)، تیامین و … می باشد. این ویتامین ها

به عنوان کوفاکتورهای لازم برای عملکرد بسیاری از متابولیسم های آنزیمی بدن عمل می نمایند و لازم هستند.

خواص سبزیجات,خواص خرمالو ,خواص دارویی خرمالو
فواید میوه خرمالو برای سلامتی را بشناسید

لازم است بدانید که این میوه کم کالری است و نیز چربی کمی دارد، اما غنی از فیبر غذایی است. در واقع خرمالو شامل  ترکیبات مفیدی از قبیل

فیتوکمیکال هایی چون فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان هایی زیراکاتچین و گالوکاتچین و نیز ترکیبات ضدتورمی با اهمیتی است. کاتچین ها دارای

خواص ضدعفونت، ضدالتهاب و ضدهموراژی (از خونریزی شریان های خونی کوچک جلوگیری می کند) می باشند. خرمالوهای تازه شامل ترکیبات

آنتی اکسیدانی مثل بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و کریپتوگزانتین هستند. این ترکیبات به عنوان محافظت کننده در برابر رادیکال های آزاد

عمل می کنند و برای پوست بسیار مفید هستند و تاثر گذار می باشند.
خواص سبزیجات,خواص خرمالو ,خواص دارویی خرمالو
مواد معدنی خرمالو را بشناسید

جالب است بدانید که خرمالوی تازه حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی مثل پتاسیم، منگنز، مس و فسفرمی باشد که برای بدن بسیار مفیدو

موثراست . منگنز کوفاکتوری برای سوپراکسید دیسموتاز (آنزیم از بین برنده قوی رادیکال های آزاد) می باشد. مس کوفاکتوری برای بسیاری از

آنزیمهای حیاتی مثل سیتوکروم C- اکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز است . همچنین مس برای تولید گلبول های قرمز خون لازم می باشد.

خواص سبزیجات,خواص خرمالو ,خواص دارویی خرمالو

چگونه از خرمالو نگهداری کنیم ؟

درواقع خرمالوهای سخت زمانی که سفت اما کاملاً رسیده هستند چیده می شوند. خرمالوهای نوع نرم زمانی که کاملاً رنگ پیدا می کنند و نرم

می شوند آماده برداشت می باشند. خرمالوهای سخت می توانند بعداً در دمای اتاق برسند.گفتنی است که هر دو نوع خرمالو باید با استفاده از

چنگک های دستی مخصوص برداشت از درخت جدا گردند. در نگهداری، میوه های تازه خرمالو با رنگ زرد و نارنجی روشن و بدون هرگونه فساد یا

بریدگی روی آن ها را انتخاب کنید. خرمالوی سخت و رسیده می تواند در یخچال تا چند ماه نگهداری گردد. نوع نرم خرمالو ماندگاری کمتری دارد و

می تواند در دمای اتاق تنها چند روز باقی بماندو خراب نشود.

خرمالوهای خوشمزه را در فصل سرما حتما امتحان کنید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/9/29
زمان : 10:56 صبح
تفاوت ژلوفن و ایبوپروفن در چیست؟
نظرات ()

ایبوپروفن به علت باز شدن در معده سودمندتر بوده و عوارض آن هم کمتر از دیگر مسکن‌های درد است.
ایبوپروفن به علت باز شدن در معده سودمندتر بوده و عوارض آن هم کمتر از دیگر مسکن‌های درد است.

واکف داروساز در گفتگو با پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تفاوت داروهای ژلوفن و ایبوپروفن اظهار داشت: هردو از خانواده‌های آرام‌بخش و مسکن بوده که برای تسکین سردرد، دردهای عضلانی و دندان بکار برده می‌شود و استفاده بیش از حد و بدون تجویزپزشک عوارض بدی به همراه دارد و سبب آسیب رسیدن به کبد و دستگاه گوارش است.

وی بیان کرد: ژلوفن به صورت کپسولی بوده و در روده باز می‌شود و افرادی که دچار بیماری گوارشی و معده‌ای هستند، معمولا از این نوع قرص استفاده می‌کنند.

این دراوساز با بیان اینکه ایبوپروفن از خانواده مسکن‌ها است، افزود: قرص ایبوپروفن در معده باز می‌شود و افرادی که از بیماری‌های روده‌ای و زخم اثنی‌عشری رنج می‌برند، بهتر است از این نوع مسکن برای التیام دردهایشان استفاده کنند.

وی ابراز داشت: ایبوپروفن به علت اینکه در معده باز می‌شود، اثر بخشی آن خیلی بیشتر از ژلوفن کپسولی بوده، ولی به طور کلی هیچ تفاوتی از نظر ساختاری باهم ندارند.

این داروساز ادامه داد: ژلوفن و ایبوپروفن هردو از یک خانواده دارویی بوده و مصرف آن با هم هیچ اثر مفید و سودمندی جز آسیب به کبد و کلیه‌ها ندارد.

واکف در پایان گفت: استفاده از کافئین به جای مسکن‌ها برای کم کردن عوارض داروها برای التیام دردهای عضلانی و فروکش کردن التهاب‌ها بکار برده می‌شود.



نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 94/9/28
زمان : 1:1 عصر
8 خطا موقع مسواک زدن
نظرات ()

در اینجا فهرستی از اشتباهات رایجی که در مسواک زدن انجام می‌شود را آماده کرده‌ایم.
مسواک‌های ارزان هم می‌توانند به خوبی مسواک‌های گران قیمت باشند اما سعی کنید در هر حال آن را به پزشکتان نشان دهید. سعی کنید هر چند ماه یکبار مسواکتان را عوض کنید.
 
 
اشتباه 1: مسواک را زیاد به دندانتان فشار می‌دهید
 
برای اینکه بیش از حد با مسواک به دندان‌ها یا لثه‌تان فشار نیاورید بهتر است مسواک را بین انگشت اشاره و انگشت شست قرار دهید و از سایر انگشتان یا قسمت‌های دیگر دستتان استفاده نکنید. 
 
 
اشتباه 2: بلافاصله بعد از خوردن مسواک می‌زنید
 
اینکه بعد از غذا خوردن به سرعت مسواک می‌زنید باعث صدمه به مینای دندانتان می‌شود. سعی کنید چند ساعت بعد از خوردن مسواک بزنید.
 
 
اشتباه 3: بعد از اینکه مسواک می‌زنید غذا می‌خورید
 
سعی کنید بلافاصله بعد از اینکه مسواک می‌زنید غذا نخورید زیرا این کار اثر مسواک زدن را از بین می‌برد.
 
 
اشتباه 4: زمان مسواک زدن خود را اندازه نمی‌گیرید
 
سعی کنید زمان مسواک زدنتان را اندازه بگیرید. برای این کار می‌توانید دهانتان را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به مدت 30 ثانیه مسواک بزنید.
 
 
اشتباه 5: از نخ دندان استفاده نمی‌کنید
 
فراموش نکنید همان قدر که مسواک زدن مهم است، کشیدن نخ دندان نیز مهم است. سعی کنید از نخ دندان استفاده کنید زیرا استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن می‌تواند سلامت کلی دندان‌ها را تامین کند. 
 
 
اشتباه 6: فکر می‌کنید مسواک‌هایی با برس‌های سخت بهتر هستند
 
اینکه برس مسواک شما سخت باشد دلیلی از خوب بودن مسواک نیست. بلکه مسواک‌هایی با برس‌های نرم، بهترین مسواک محسوب می‌شود. مسواک‌های سخت به دندان‌ها صدمه می‌زنند به همین دلیل دندان‌پزشکان برس‌های نرم را برای مسواک زدن پیشنهاد می‌کنند.
 
 
اشتباه 7: زبانتان را مسواک نمی‌زنید
 
اگر می‌خواهید بوی دهانتان از بین برود، زبان‌هایتان را هم مسواک بزنید. اگر مسواک زدن زبان باعث ایجاد می‌شود که شما احساس تهوع کنید، سعی کنید وقتی مسواک می‌زنید هوای درون دهانتان را بیرون دهید. به این صورت حالت تهوعتان از بین می‌رود.
 
 
اشتباه 8: لثه‌تان را مسواک نمی‌زنید
 
خط لثه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در مسواک زدن است پس مسواک زدن آن قسمت را فراموش نکنید.
 
 
در اخر مطمئن باشید که مسواکتان تمیز است و آن را در فضای تمیزی و به دور از دسترسی کودکان یا حیوانات قرار دهید. فراموش نکنید که قسمت برس مسواکتان را بپوشانید. در غیر این صورت باکتری‌ها را به دهانتان راه می‌دهید.



نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 94/9/9
زمان : 1:47 عصر
با کمردرد خداحافظی کنید!
نظرات ()

تخصصان تخمین می زنند که 80 درصد افراد کمردرد را تجربه می کنند.کمردرد علایم مختلفی دارد و تشخیص علت دقیق آن فرآیند پیچیده ای است؛ ولی می توان با حفاظت از ستون فقرات و تقویت ماهیچه ها، فشار و درد وارد بر کمر و ستون فقرات را کاهش داد.
 
* چند راهکار ساده برای خداحافظی با کمر درد
 
* هنگام نشستن دقت کنید؛ اولین و مهمترین قدم برای جلوگیری از کمردرد، اجتناب از نشستن های طولانی مدت است. بیشترین مدت زمان نشستن حدود 45 دقیقه در نظر گرفته شده است. هنگام نشستن قوز نکنید و سعی کنید سر و گردن با ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشد. شانه ها را داخل گوش ها فرو نکنید و عضلات شکم را پیوسته منقبض نگه دارید. صندلی مناسب و راحت فراموش نشود. پس از هر 45 دقیقه نشستن، بلند شده و راه روید تا جریان خون کافی در اختیار عضلات و استخوان ها قرار گیرد.
 
* قرار دادن بالشت زیر زانو هنگام خواب؛ بالا آمدن زانو سبب کاهش فشار و درد در ستون فقرات می شود.
 
* برنامه ورزشی منظم، به ویژه تمرین های ناحیه مرکزی بدن که سبب تقویت فیله های پشت و ماهیچه های شکم می شوند، کمر و ستون فقرات را محافظت کرده و از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری می کند.
 
* تقویت استخوان ها؛ تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، یکی از مهمترین روش های حفاظت از کمر و ستون فقرات است، پس تا می توانید مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، انواع پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله مهمترین منابع ویتامین D هستند.
 
* در انتخاب کفش دقت کنید؛ کفش مناسب فشار وارد روی کمر را کاهش می دهد. پاشنه حدود سه سانتی متر، مناسب ترین ارتفاع پاشنه است. از پوشیدن کفش های پاشنه دار خودداری کنید که قاتل زانو و کمر است.
 
* هنگام ایستادن و راه رفتن بدن را در بهترین وضعیت قرار دهید؛ برای کاهش کمر درد و گردن درد، هنگام راه رفتن و ایستادن عضلات شکم را منقبض نگه دارید و سعی کنید سر و ستون فقرات در یک راستا قرار داشته باشند. از کشیدن سر و گردن به سمت جلو، قوز کردن و چرخاندن شانه ها به طرفین هنگام راه رفتن یا ایستادن اجتناب کنید.
 
* وزن خود را کاهش دهید؛ اضافه وزن، به ویژه در ناحیه مرکزی بدن، سبب افزایش کمر درد می شود. همواره به شاخص توده بدنی توجه داشته باشید. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشاندهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشاندهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.
 
* سیگار را ترک کنید؛ نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات دیگر، جریان خون ناحیه دیسک در ستون فقرات را کاهش می دهد و سبب خشک شدن، پارگی یا ترک آن می شوند. از طرفی سیگار سبب کاهش اکسیژن خون و کاهش مواد غذایی عضلات و تاندون ها می شود.
 
* از بلند کردن و حمل اجناس سنگین خودداری کنید؛ اغلب کمر درد ها ناشی از بلند کردن اجسام سنگین است. برای حمل این اجناس تا حد امکان کمک بگیرید یا از چرخ استفاده کنید. استفاده از کوله پشتی برای حمل کتاب، لپ تاپ و وسایل ضروری توصیه شده است.
 
* از پوشیدن شلوارهای تنگ اجتناب کنید؛ لباس های تنگ علاوه بر کاهش جریان خون در نواحی مختلف، خم شدن، راه رفتن و ایستادن را مختل می کنند و سبب فشار روی کمر و ستون فقرات می شوند.
 
* نفس عمیق بکشید؛ دم عمیق از طریق بینی و بازدم محکم از طریق دهان، سبب تقویت عضلات شکم و افزایش اکسیژن خون می شود که هر دو در کاهش کمر درد موثر هستند.
 
* حین کار با تلفن حرف نزنید؛ تلفن صحبت کردن حین کار سبب می شود که به طور غریزی گوشی تلفن را با شانه نگه دارید که این کار باعث کمر درد و گردن درد می شود. استفاده از هدست در تماس های طولانی ضروری است.
 
* هنگام نشستن کف هر دو پا را با فاصله عرض شانه روی زمین قرار دهید.
 
* هنگاه نشستن پاها را رویهم نیندازید.
 
* از حمل کیف های دستی سنگین جلوگیری کنید.
 
* هنگام نشستن و ایستادن سر خود را بالا نگه دارید.
 
* از فعالیت های شدید بدنی پرهیز کنید.
 
* روزی هشت لیوان آب بنوشید.
 
* قبل از ورزش بدن را گرم و پس از آن بدن را سرد کنید.
 
* تغذیه سالم و کافی داشته باشید.
 
* به خواب کافی توجه کنید.



نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 94/9/9
زمان : 11:22 صبح
مزه را مغز تشخیص میدهد یا زبان؟
نظرات ()

پژوهشگران امریکایی با غیر فعال کردن سلول‌های خاصی در مغز موش‌ها موفق شدند قوه‌ی چشایی آن‌ها را از کار بیندازند.
zoomit.ir - بابک قهرمانی: پژوهشگران امریکایی با غیر فعال کردن سلول‌های خاصی در مغز موش‌ها موفق شدند قوه‌ی چشایی آن‌ها را از کار بیندازند. بر اساس تحقیقی که به تازگی در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، دانشمندان به این باور رسیده‌اند که تصور ما از مزه‌های مختلف امری کاملا ذهنی است و در واقع مزه‌ها وجود خارجی ندارند.
 
کشف جدید دانشمندان: مزه را مغز تشخیص می‌دهد نه زبان
 
محققان مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در پی تحقیقات جدیدشان به کشف جدیدی دست یافته‌اند که بر اساس آن تشخیص مزه‌ها یک فرایند مختص مغز است و این کار توسط جوانه‌های چشایی زبان انجام نمی‌شود. این کشف جدید در واقع برداشت قبلی از طرز تشخیص مزه‌ها را در بدن انسان زیر سوال می‌برد.
 
پیشتر تصور می‌شد که گیرنده‌های چشایی روی زبان باعث دریافت 5 مزه اصلی شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی شده و سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند تا طعم‌هایی که چشیده‌ایم را ثبت کند. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که زبان ما در واقع فقط وجود ماده‌های شیمیایی مشخصی را تشخیص می‌دهد و مشخصات آن را به مغز می‌فرستد و این مغز است که مزه‌های مختلف را دریافت می‌کند. 
 
چارلز اس. زاکر(Charles S. Zuker) پژوهشگر اصلی گروه تحقیق از مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:
 
تعریف مزه‌‌ها در واقع در مغز ما وجود دارد، گیرنده‌های چشایی در زبان ما شیرینی، تلخی یا هر طعم دیگری را آشکار می‌کنند ولی در ادامه این مغز ماست که به این طعم‌ها معنا می‌بخشد.
 
در کار تحقیقاتی قبلی، گروه زاکر دریافته بودند که برای هر طعمی گیرنده‌های ویژه‌ای روی زبان وجود دارد که هر یک از این گیرنده‌ها سیگنال‌های خاصی را به مغز می‌فرستند. بعدها معلوم شد که علاوه بر اینکه روی زبان گیرنده‌های خاصی برای هر طعم وجود دارد، در مغز انسان هم برای هر مزه‌ی مشخص سلول‌های مغزی خاصی وجود دارند که این سلول‌ها در محل‌های مختلفی از مغز واقع شده و هر یک سیگنال‌های مربوط به خود را دریافت می‌کنند. در تصویر زیر، ناحیه‌ی قرمز رنگ مربوط به تلخی و سبز مایل به آبی مربوط به شیرینی است و سلول‌های مغزی این طعم‌ها در ناحیه‌ی این رنگ‌ها واقع شده‌اند.
 
کشف جدید دانشمندان: مزه را مغز تشخیص می‌دهد نه زبان
 
در این مطالعه، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا این سلول‌های مغزی را مورد بررسی قرار دهند و سعی کنند با استفاده از غیرفعال کردن این سلول‌ها موش‌ها را در تشخیص طعم‌ها دچار اشتباه کنند. یعنی به عبارتی زمانی که این سلول‌ها تحریک شوند و در عمل مزه‌ی خاصی وجود نداشته باشند موش‌ها دچار خطا شده و طعم‌های مختلف را حس کرده و واکنش مربوط به آن مزه را نشان دهند.
 
زاکر در این باره می‌گوید:
 
در این مطالعه، قصد داشتیم بفهمیم که اگر واقعا ناحیه‌های خاصی از مغز مربوط به شیرینی یا تلخی هستند باید با غیر فعال کردن این نواحی موش‌ها توانایی درک این طعم‌ها را نداشته باشند و هرچقدر هم که غذای شیرین یا تلخ به آن‌ها بدهیم در واکنش موش‌ها تاثیری نداشته باشد. همچنین اگر این ناحیه‌ها را فعال کنیم، حتی اگر آب خالص هم به موش‌ها بدهیم حیوانات طعم‌های شیرین یا تلخ را حس خواهند کرد.
نتیجه‌ی این آزمایش همان چیزی بود که آن‌ها انتظار داشتند. زمانی که با یک داروی تزریقی ویژه نورون‌های مربوط به شیرینی غیر فعال شدند، موش‌ها نمی‌توانستند شیرینی را حس کنند ولی کماکان مزه‌های تلخ را تشخیص می‌دادند. وقتی که نورون‌های مربوط به شیرینی را با پرتو لیزر تحریک کردند، موش‌ها حتی با خوردن آب خالص هم طعم شیرین را حس می‌کردند. این آزمایش برای نورون‌های تلخ هم تکرار شد و نتایج مشابه به دست آمد.
 
این گروه موفق شدند با استفاده از واکنش موش‌ها بفهمند که آن‌ها چه طعمی را حس می‌کنند. موش‌ها هنگام حس شیرینی واقعی یا شیرینی شبیه‌سازی شده لب‌های خود را لیس می‌زنند و هنگام حس تلخی حالت کلافگی در ظاهر آن‌ها مشخص می‌شود.
 
برای حصول اطمینان از نتایج به دست آمده پژوهشگران موش‌ها را عادت دادند تا به ازای هر طعمی واکنش‌های مشخصی داشته باشند. واکنش موش‌ها برای طعم‌های واقعی و شبیه‌سازی شده یکسان بود، حتی موش‌هایی که هرگز مورد آزمایش قرار نگرفته بودند هم در مقابل طعم‌ها همین واکنش‌ها را داشتند.
 
زاکر در این مورد می‌گوید:
 
این آزمایش‌ها رسما ثابت می‌کنند که حس یک مزه کاملا امری ذهنی بوده و به آموزش یا تجربه ارتباطی ندارد. این کشف جدید نه تنها همه‌ی دانسته‌های ما را در مورد طعم‌ها تغییر می‌دهد علاوه بر آن ثابت می‌کند که سیستم بویایی و چشایی با همدیگر متفاوت هستند. بوها تا زمانی که آن‌ها را تجربه نکرده‌اید به خودی خود برای شما معنایی ندارند. یک عطر خاص می‌تواند برای یک فرد عالی و از نظر فرد دیگر وحشتناک تلقی شود اما مزه‌ها اینگونه نیستند و ساختار مشخصی دارند. به عبارت دیگر مزه‌ها در مغز ما هستند و وجود خارجی ندارند.



نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/9/8
زمان : 9:32 صبح
میوه بخوریم یا میوه خشک؟
نظرات ()

بسیاری از میوه‌های را می‌توان خشک کرد. مصرف میوه خشک چنان زیاد شده است که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ بخشی از کار خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. انبه، موز، لیمو، گوجه فرنگی، هلو، کیوی، پرتقال، آلوقرمز، سیب، خربزه، توت فرنگی و خرمالو از جمله میوه‌هایی هستند که خشک‌شده آن باب مذاق همه است. اما آیا باید میوه خشک را جایگزین میوه کنیم؟ فراموش نکنیم میوه خشک با وجود تمام مزیت‌هایی که دارد، مشکلاتی نیز برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* یکی از جاذبه‌های میوه خشک، شکل چیبس مانند آن است. این موضوع باعث می‌شود تا مصرف‌کننده بیش از آنچه باید، میوه خشک بخورد و کالری زیادی دریافت کند. کالری زیاد زمینه چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند. اهمیت دقت در مصرف میوه خشک به اندازه‌ای است که پزشکان خوردن میوه خشک را برای برخی مبتلایان به قند خون ممنوع می‌کنند. در رژیم‌های تغذیه نیز مصرف میزان اندکی میوه خشک توصیه شده است.

* با خشک شدن میوه، برخی خواص آن از جمله ویتامین سی و اسیدفولیک از بین می‌رود. البته این بدان معنی نیست که میوه خشک خواص تغذیه‌ای نداشته باشد. برخی میوه‌های خشک خاصیت بیشتری از نوع تازه خود دارند که از آن جمله می‌توان به انجیر، آلو و توت اشاره کرد.

* خشک کردن میوه مقابل آفتاب باعث از بین رفتن ویتامین سی موجود در آن است. دمای بالا نیز باعث کاهش کیفیت پروتئین میوه می‌شود. بهتر است میوه را در دستگاه خشک کرد یا از روش‌های خشک کردن در فر بهره جست. میوه‌های خشک موجود که با نشان‌های شناخته‌شده به بازار عرضه می‌شود نیز به دلیل فرآیند صحیح خشک کردن، مغذی و قابل استفاده است.

 

پسته، برترین خشکبار صادراتی ایران

پسته ایرانی مرغوب‌ترین پسته جهان است که صادراتی بیش از سایر خشکبارها دارد. این محصول که به دلیل طعم و مزه در بین جهانیان شناخته شده است، انواع مختلفی چون کله‌قوچی، اکبری، احمدآقایی و اوحدی دارد. گرچه آمریکا با تولید پسته‌هایی مشابه پسته‌های ایران و عرضه آن با قیمت پایین‌تر درصدد رقابت با پسته ایرانی برآمده است، اما موفق نشده در میان بازارهای جهانی جایگاه ایران را از آن خود کند.  در حال حاضر ایران به عنوان نخستین صادرکننده پسته در جهان شناخته می‌شود و با فاصله اندکی از آمریکا، دومین تولیدکننده پسته جهان نیز است.

 

پیش به سوی گران‌‎ترین خشکبار جهان

خاک مستعد و آب و هوای مناسب ایران، امکان کاشت گران‌ترین و مرغوب‌ترین خشکبار جهان را فراهم کرده است؛ «ماکادمیا» میوه ناشناخته‌ای برای ایرانیان است که کشت آن از سال 81 در زمین‌های چای‌خیز شمال کشور آغاز شده است. 2 هکتار از زمین‌های محدوده آمل تا لاهیجان زیرکشت این میوه گران‌قمیت رفته است که به لطف رطوبت موجود در منطقه به بار هم نشسته است.

نهال ماکادمیا که میوه‌ای شبیه فندوق دارد، برای اولین بار توسط کارشناسان استرالیایی به ایران آمد؛ کشوری که در حال حاضر بیشترین سهم تولید ماکادمیا را در دست دارد. با کشت گسترده این میوه که با خواص بیشمارش چشم جهانیان را به خود خیره کرده است، صادرات خشکبار رشد صعودی خواهد داشت تا جایی که شاید ماکادمیا دوشادوش پسته در صادرات ایران حرکت کند.

 

صادرات کشمش را دریابیم

کشمش ملایر نامی آشنا برای ساکنان خارج‌نشین است. این محصول که از باغ‌های استان همدان به دست می‌آید همواره با مشکلات ناشی از شیوه‌های سنتی بسته‌بندی، حمل و نقل و انبارداری روبروست تا جایی که بخش عمده محصول به دلیل روش سنتی و قلیایی خشک کردن، کیفیت‌اش را از دست می‌دهد.

از طرف دیگر تعرفه‌های بالای گمرکی برای بسته‌بندی‌‌های کوچک باعث می‌شود تولیدکنندگان محصول خود را در بسته‌های بزرگ 9، 10 یا 11 کیلوگرمی به کشور مقصد بفرستند. عملی که باعث سواستفاده از محصول ایرانی شده چرا که کشورهای مقصد کشمش ایرانی را در بسته‌های کوچک چند صدگرمی به نام خود در بازار عرضه می‌کنند. بنابراین با اندکی برنامه‌ریزی درست و کاهش هزینه‌های گمرک می‌توانیم صادرات کشمش ایرانی را در جهان افزایش داده و جایگاه نخست را به دست آوریم. نباید فراموش کنیم که کشورهایی چون اوکراین، عراق، امارات، انگلستان، فرانسه، شیلی، جمهوری آذربایجان، روسیه، چک و لیتوانی بیش از 90 درصد کشمش ایران را خریداری کرده و در صنعت تغذیه خود استفاده می‌کنند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/9/8
زمان : 9:30 صبح
معجون عسل و دارچین معجزه می کند
نظرات ()

امروزه پزشکان مدرن هم بر این باورند که ترکیب سنتی دارچین و عسل موجب کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ترکیبی از عسل و دارچین به عنوان یک درمان سنتی کارآمد برای هزاران سال استفاده می‌شده است.

مصریان از این ماده برای درمان زخم‌های پوستی خود و یونانیان باستان برای افزایش طول عمر و سرخپوستان برای حفظ تعادل بدن استفاده می‌کردند.

خاصیت دارچین و عسل خیلی بیشتر از درمان‌های سطحی است به طوری که امروزه پزشکان مدرن نیز بر این ترکیب سنتی تأکید خاصی دارند.

این دو ترکیب طبیعی باهم بسیار مقوی می‌باشد و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، عفونت کیسه صفرا و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

چند توصیه درمانی از این ترکیب را به شما بیان می‌کنیم.

از بین بردن سرماخوردگی
به منظور درمان سرماخوردگی، مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین. این ترکیب را به عنوان شربت سینه، برای سرفه‌های مزمن و گرفتگی سینوس مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن
مصرف روزانه ترکیب دارچین و عسل موجب بالا بردن کارای سیستم ایمنی بدن می‌شود، به گونه‌ای که از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت می‌شود.

کاهش کلسترول خون
مخلوط دو قاشق غذاخوری از عسل و سه قاشق چای خوری دارچین در یک فنجان بزرگ آب باعث کاهش کلسترول بالا می‌شود. سطح کلسترول خود را با این معجون معجزه‌‌آسا حدود 10 درصد در عرض دو ساعت کاهش دهید.

درمان بیماری‌های قلبی عروقی
مصرف منظم یک کم عسل و دارچین بر روی تکه‌ای نان علاوه بر اینکه موجب کاهش سطح کلسترول خون شما می‌شود از خطر ایست قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

درمان عفونت کیسه صفرا
یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری دارچین را در آب جوش حال کنید و روزانه مصرف کنید. منجر به از بین بردن عفونت‌های کیسه صفرا می‌شود.

مبارزه با ورم مفاصل
دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری دارچین در یک فنجان کوچک آب جوش را تهیه کرده و آن را روزانه بنوشید. باعث التیام درد مفاصل می‌شود .



نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/8/26
زمان : 12:50 عصر




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ