سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

پرسشهای عاشورایی از آیتالله بهجت(ره)
نظرات ()

حکم لطمه‌زنی، بوسیدن ضریح، تربت کربلا و پیاده‌روی اربعین چیست

آیت‌الله بهجت(ره) درخصوص اینکه آیا زیارت ائمه اطهار(ع) با پای پیاده، آن هم به زحمت، مورد رضایت امامان معصوم(ع) است، می‌گوید: چنانچه قابل تحمل شخص باشد، بلی؛ «افضل الاعمال احمزها»؛ برترین اعمال، دشوارترین آن‌هاست.

خبرگزاری فارس: حکم لطمه‌زنی، بوسیدن ضریح، تربت کربلا و پیاده‌روی اربعین چیست

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، عظمت واقعه عاشورا و نمایش بی‌نظیر فضایل الهی اهل‌بیت علیهم‌السلام در مقابل دشمنان خدا و رسول او موجب شد که این رویداد عظیم از جهات گوناگون از دیگر رویدادهای بزرگ عالم متمایز شود؛ مصیبتی که پیش از وقوعش، ملائکه الهی و انبیا و اوصیا علیهم‌السلام در سوگ آن نشستند و پس از وقوع آن نیز ائمه هدی علیهم‌السلام به یادآوری این مصیبت بزرگ پرداختند و مجالس عزا برپا کردند.

نوشتاری که در ادامه می‌خوانید برگرفته از کتاب «رحمت واسعه» شامل مجموعه گفتارهای عاشورایی آیت‌الله محمدتقی بهجت است:

 

* آیا همان طور که در دعا جایز است، در زیارت هم مکلف می‌تواند ائمه اهل‌بیت(ع) علیهم‌السلام را به هر عبارتی که می‌خواهد زیارت کند؟

اگر چنین کاری صحیح است، آیا فضیلت زیارات وارده (زیاراتی که در روایات آمده است) را دارد؟ یا در این باره حتماً باید به روایات مأثور از ائمه علیهم‌السلام مقید بود؟

زیارت به هر عبارتی که بر زبان جاری شود و با مضمون صحیح و حال صداقت با قلب موافقت داشته باشد، جایز است؛ اگرچه احوط و اولی عدم تعدی از زیارات وارده از اهل‌بیت(ع) است؛ چراکه آنها، خود، به حق‌شان آگاه‌ترند.

* حائر حسینی کجای قبر امام حساب می‌شود و تا کجا را شامل می‌شود؟

شواهدی هست برای اینکه گودال در ماورای صحن نبوده، همین در داخل صحن بوده است؛ (مثل اینکه) پله می‌خورد از صحن به بالا. ظاهراً حائر آنجایی است که آب در آنجا، دیگر بیرون نرفت و پر کرد آنجا را.

* درصورتی که سجده در مقابل قبور ائمه علیهم السلام موجب توهین مذهب شود یا عده‌ای تصور کنند که سجده برای امام یا امامزادگان انجام گرفته، جایز است؟

اگر عنوان ثانوی مثل وهن مذهب پیدا کرده است، عنوان را مراعات نمایند.

* آیا سجده در مقابل قبور امامان و امامزادگان جایز است؟

اگر برای خدا سجده کند، مانع ندارد، هرچند مقابل قبور باشد و اگر برای غیرخدا سجده کند، جایز نیست.

* بوسیدن زمین، در مقابل حرم و عتبه مقدسه چه حکمی دارد؟

مجرد بوسیدن زمین و عتبه‌بوسی، سجده نیست و مانع ندارد.

* آیا پیاده‌روی از مسافت‌ها بسیار دور به مشاهد مشرفه متعلق به اهل‌بیت(ع) اعم از معصومین علیهم‌السلام و غیرمعصومین اشکال دارد؟

اگر این پیاده‌روی ضرری نداشته باشد، در تعظیم و بزرگداشت کسی که به زیارت او می‌روند، رساتر و بهتر است.

* پیاده رفتن با مشکلات و زحمات مورد رضایت ائمه علیهم السلام هست؟

چنانچه قابل تحمل شخص باشد، بلی؛ «افضل الاعمال احمزها»؛ برترین اعمال، دشوارترین آن‌هاست.

* تربت‌هایی که از کربلا می‌آورند، اگر از اطراف بر مطهر نباشد، آیا احترام آنها واجب است؟

احترام آن رعایت می‌شود، ولی احکام تربت را ندارد.

* خوردن مقداری از خاک که در بازار به نام تربت مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام به فروش می‌رسد، چه حکمی دارد؟

اگر اطمینان دارد که از قبر مطهر آن حضرت یا از اطراف آن برداشته شده، به نیت شفا به اندازه یک نخود اشکال ندارد.

* خوردن تربت رسول‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه علیهم‌السلام، همانند تربت امام حسین(ع) جایز است؟

مظنون این است که خوردن تربت حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و سایر ائمه طاهرین علیهم‌السلام برای شفا، در این حکم مثل تربت امام حسین(ع) باشد؛‌ اگرچه احوط این است که آن را در آب مخلوط کنند، به‌طوری‌که مستهلک شود.

* آیا زنان با داشتن عذر شرعی می‌توانند زیارت عاشورا بخوانند؟

بله، می‌توانند (هرچند نماز زیارت نمی‌خوانند).

* نظر شما درباره شعائر حسینی چیست؟ پاسخ کسانی که می‌گویند این شعائر مراسمی است که چون در زمان ائمه اطهار علیهم‌السلام نبوده است، مشروعیت ندارد، چیست؟

هر آنچه موجب یادآوری مصائب امام حسین(ع) شود از شعائر الهی است و تا زمانی که با فعلی که به خودی خود حرام است، انجام نشود، خداوند و رسول او صلی‌الله‌علیه‌وآله آن را دوست دارند. این امر با توجه به روایات و به حسب سیره اهل حق، ثابت است و (دیگر) به اینکه برای جاهلان یا معاندان ثابت نیست، توجهی نمی‌شود.

این امر درمورد مصائب سایر معصومین علیهم‌السلام نیز جاری است. برپایی مجالس عزا در ایام حزن ایشان با ذکر مصائب آن حضرات علیهم‌السلام مانند برپایی مجالس شادی با ذکر مسرات ایشان است و فرقی بین این دو نیست.

* نظر شریف حضرت عالی درباره مراسم حسینی چیست؛ در صورتی که با لطمه شدید یا گریه بسیار زیاد باعث ضرر به خود شود؟

آن مقدار از لطمه و گریه که در آن ضرری که باعث بیماری شود، نباشد و همچنین مخالف تقیه واجب برای دفع آزار دشمنان حق و اهل آن و نیز اهل ضلال و اضلال نباشد، جایز است؛ بلکه به خاطر اینکه در این اعمال، حزن و اظهار ناراحتی از کارهای کسانی که خدا و رسول و عترت و اهل‌بیت(ع) معصوم و مطهر او علیهم‌السلام را آزردند، وجود دارد، مستحب نیز هست و اگر این طور نبود، خود گریه از خوف خدا یا شوق رضای خداوند متعال نیز مضر و در نتیجه حرام می‌بود که اهل ادیان اصلی همگی برخلاف این مطلب حکم می‌کنند.

والحمدلله و الصلاه علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائم اجمعین. وفقنا الله و ایاکم لصالح الاعمال. خدا توفیق عمل صالح به ما و شما بدهد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/8/12
زمان : 10:44 صبح
احکام شرعی در سفر اربعین
نظرات ()

 همزمان با فرارسیدن اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و اجتماع عظیم شیعیان جهان در پیاده‌روی اربعین، برخی سؤالات فقهی که ممکن است برای عموم زائران حسینی پیش آید همراه با پاسخ آنها را منتشر می‌کنیم.


نیت نماز مسافر

سؤال: در مسافرت، نمازهای شکسته را به چه نیتی باید بخوانیم، مثلاً بگوییم چهار رکعت نماز ظهر، یا دو رکعت نماز ظهر، یا چهار رکعت نماز ظهر شکسته یا ...؟

جواب: به زبان آوردن نیت نماز لازم نیست. بنابراین، وقتی که مسافر برای خواندن نماز ظهر یا عصر یا عشا به نماز می‌ایستد و تکبیر می‌گوید و به قصد قربت، نماز را دو رکعتی می‌خواند، صحیح است؛‌ ولی اگر بخواهد نیت را به زبان آورد،‌می‌تواند بگوید: «نماز ظهر به جامی‌آ‌ورم،‌ قربةالی الله » یا «دو رکعت نماز ظهر به جا می‌آورم، قربة الی الله» یا «نماز ظهر شکسته به جا می‌آورم، قربةالی الله».

نماز قضا در سفر

سؤال: اگر در مسافرت بخواهیم نماز قضا بخوانیم، با اینکه نمازهای چهار رکعتی ما شکسته است، باید کامل بخوانیم یا شکسته؟ در کل، آیا می‌توانیم در مسافرت نماز قضا بخوانیم؟

جواب: نمازهایی را که در غیر سفر قضا شده است، باید به طور کامل خواند و اگر در سفر قضا شده باشد، به صورت شکسته در سفر، هرچند ده روز نمانید، می‌توانید قضای نمازهای چهار رکعتی را به جا آورید.

سؤال: اگر در مسافرت، نمازهای چهار رکعتی قضا شود و بخواهیم در وطن قضای آن را بخوانیم، تکلیف چیست؟

جواب: باید شکسته بخوانیم.

نذر روزه در سفر

سؤال: کسی که در ماه رمضان در سفر است، آیا می‌تواند نذر کند و روزه بگیرد؟ 

جواب: صحیح نیست. فرق ندارد که نذر کند روزه ماه رمضان را بگیرد یا روزه دیگری را.

سؤال: آیا می‌توانیم  نذر کنیم در مسافرت روزه بگیریم: آیا حتما باید پیش از مسافرت نذر کنیم یا در زمانی که در سفر هستیم نیز می‌توانیم نذر کنیم؟

جواب: نذر روزه ماه رمضان و قضای آن در سفر، صحیح نیست؛ ولی اگر بخواهد روزه مستحب را نذر کند که در سفر به جا آورد، چنانچه روزه واجب برعهده نداشته باشد، اشکال ندارد. بنابراین، کسی که روزه قضا دارد، اگر نذر کند در سفر روزه بگیرد، صحیح نیست. نذر باید پیش از سفر باشد؛ یعنی قبل از رفتن به سفر نذر کند که در این مسافرت روزه می‌گیریم یا نذر کند.

نماز قضا به جماعت

سؤال: آیا نماز قضا را می‌توانیم به جماعت بخوانیم؛ مثلاً در شهری مسافر هستیم و نمازمان سر دو رکعت تمام می‌شود. در دو رکعت بعد، می‌توانیم نماز قضا اقتدا کنیم؟ یا اگر دو نماز را با نماز اول امام جماعت خواندنیم، در نماز دوم، می‌توانیم یک نماز قضا اقتدا کنیم؟

جواب: اشکال ندارد و در هر دو صورت، می‌توانید نماز قضا اقتدا کنید.

سؤال: آیا نماز قضای ما باید با نماز امام جماعت متحد باشد؟ مثلاً اگر امام جماعت نماز عصر را می‌خواند، فقط نماز قضای عصر را می‌توانیم به او اقتدا کنیم یا نمازهای دیگر هم اشکال ندارد؟

جواب: در فرض سوال، لزومی ندارد نماز امام و مأموم متحد باشد و نماز قضای دیگر را نیز می‌توانید اقتدا کنید.

ایستادن مسافر در صف اول جماعت

سؤال: اگر در شهری مسافر باشیم و قصد ماندن ده روز نداشته باشیم و نماز را شکسته بخوانیم، آیا می‌توانیم در صف اول جماعت، به نماز بایستیم؟

جواب: اگر سر دو رکعت سلام بدهید و فاصله زیاد بشود، اتصال افرادی که بعد از شما در صف اول ایستاده‌اند، قطع و نمازشان فرادا می‌شود؛ از این رو توصیه می‌‌کنند در صف اول نایستید.

قطع اتصال صفوف جماعت

سؤال: اگر عده‌ای مسافران که در صف نماز جماعت ایستاده‌اند، سر دو رکعت سلام بدهند و اتصاف صفوف جماعت قطع شود، وظیفه ما در نماز جماعت چیست؟

جواب: اگر اتصاف قطع شود، به این معنی که از هیچ سمت، نه از صف جلو و نه از سمت راست یا چپ، اتصال نداشته باشید، نماز شما فرادا می‌شود و بعد از آن را باید خودتان به نیت فرادا ادامه دهید.

اقتدای مسافر به حاضر

سؤال: در رساله‌های توضیح‌المسائل آمده است، اقتدای مسافر به حاضر و برعکس، مکروه است. بر فرض که ما در شهری مسافر باشیم، بهتر است نماز را فرادا بخوانیم یا در نماز جماعت شرکت کنیم؟

جواب: مسافری که نماز را شکسته می‌خواند، اگر به امام جماعتی که نماز را تمام می‌خواند اقتدا کند، ثوابش از نماز جماعتی که هر دو (امام و مأموم) نمازشان تمام یا هر دو شکسته باشد، کمتر است و کراهت در اینجا به همین معنی است. ولی باز در این فرض هم ثواب نماز جماعت از نماز فرادا بیشتر است. پس، بهتر است در نماز جماعت شرکت کنید.

اقتدای نماز قضا به ادا

سؤال: اگر مسافر باشیم و در نماز جماعت، سر دو رکعت سلام بدهیم و نمازمان تمام شود، آیا در دو رکعت بعدی نماز امام جماعت، حتماً باید یک نماز دو رکعتی اقتدا کنیم؟ یا می‌توانیم مثلا نماز چهار رکعتی ادا یا قضا اقتدا کنیم و بقیه آن را خودمان فرادا بخوانیم؟

جواب: هر دو صورت، اشکال ندارد و لزومی ندارد حتماً نماز دو رکعتی اقتدا کنید و وقتی که نماز جماعت تمام شد، باقی مانده نماز را فرادا می‌خوانید و صحیح است.

زیارت

سؤال: بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس و سجده روبروی قبر مطهر چه حکمی دارد؟

جواب: بوسیدن در و درگاه حرم اشکال ندارد؛ ولی سجده‌کردن در مقابل ضریح و قبر مطهر، جایز نیست؛ مگر سجده شکر خدا، به جهت توفیق این زیارت. بهتر است زائران گرامی سجده شکر را هم رو به روی قبر و ضریح مطهر انجام ندهند.

نماز خواندن با غسل زیارت

سؤال: آیا با غسل زیارت می‌توانیم نماز بخوانیم یا باید وضو هم بگیریم؟

جواب: نمی‌توان نماز خواند و باید وضو هم گرفت.

وضو گرفتن با آب‌های مخصوص نوشیدن

سؤال: وضو گرفتن از آب‌سردکن‌های داخل صحن‌ها که مخصوص نوشیدن است، برای نماز یا زیارت، چه حکمی دارد؟

جواب: باطل است. چون آب وضو باید مباح باشد و این آب‌ها ویژه نوشیدن است، نه وضو گرفتن.

سؤال: اگر برای رفتن به حرم مطهر و زیارت، وضو گرفته باشیم، آیا می‌توانیم با همان وضو نماز بخوانیم یا مجدداً باید وضو بگیریم؟

جواب: تا زمانی که وضو باطل نشده است، نماز خواندن و انجام دادن سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، با همان وضو منعی ندارد.

ورود جنب و حائض به حرم

سؤال: جنب و حائض تا کدام قسمت از صحن‌ها و رواق‌ها و حرم مطهر امامان معصوم و مساجد می‌توانند وارد شود؟

جواب: وارد شدن و عبور از مسجد و حرم مطهر به طوری که از یک در، وارد و از در دیگر، برون رود، اشکال ندارد؛ ولی توقف در مسجد و بنابر احتیاط واجب در حرم امام معصوم جایز نیست. البته توقف در صحن‌ها و رواق‌ها اشکال ندارد.
اطراف ضریح مطهر امامان معصوم زیر گنبد و به فتوای برخی از فقها، رواق‌های متصل به زیر گنبد، حکم حرم را دارد و جنب و حائض در آن قسمت نباید توقف کند.

سؤال: اگر جنب یا حائض از سر ناآگاهی یا فراموشی، داخل مسجد یا حرم امام معصوم شود، آیا گناه کرده است؟ تکلیفش چیست؟

جواب: همین که متوجه شد، باید از مسجد یا حرم بیرون برود و اگر به سبب فراموشی باشد، گناه نکرده است؛ ولی اگر به جهت ندانستن مسئله باشد و در یاد گرفتن مسئله کوتاهی کرده باشد، گناهکار است.

سؤال: اگر جوانی در مسجد یا حرم امام خوابش ببرد و در خواب جنب شود، تکلیفش چیست؟

جواب: باید فوراً از مسجد یا حرم بیرون برود.

بردن مهر و قرآن حرم

سؤال: بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت، چه حکمی دارد؟

جواب: بردن مهر و قرآن و کتاب‌های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 93/9/16
زمان : 6:38 صبح
میزان زکات فطره امسال چقدر است+پاسخ رهبری و 6 مرجع تقلید
نظرات ()

میزان زکات فطره امسال طبق اعلام مراجع تقلید بین 4 تا 5 هزار تومان معادل سه کیلوگرم گندم است و به فرموده رهبر معظم انقلاب بهتر است برای قوت غالب در تهران 5000 تومان و در سایر نقاط 4500 تومان پرداخت شود.
خبرگزاری فارس: میزان زکات فطره امسال چقدر است+پاسخ رهبری و 6 مرجع تقلید

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید تأخیر پرداخت آن را بعد از نمازعید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(1)

ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(2)

اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب(3) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(4)

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1435 هجری به روایت رهبر معظم انقلاب و 6 مرجع تقلید اشاره می‌شود:

 

* حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای

فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال حداقل معادل 4500 تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15 هزار تومان در نظر بگیرند.

 

*آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 4500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام شده است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ 1500 تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 90 هزار تومان است.

 

*آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی

زکات فطره 5000 تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد، ضمناً کسانی که مایل به پرداخت فطریه از برنج هستند، باید قیمت آن را ملاحظه کرده و به ازای هر نفر سه کیلو از آن را بپردازند و متوسط قیمت آن مبلغ 15 هزار تومان تعیین شده است، همچنین کفاره غیرعمد برای هر روز نیز مبلغ 1500 تومان پول نان برای فقرا تعیین شد.

 

*آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ معادل سه کیلوگرم گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب بپردازند.

 

*آیت‌الله حسین مظاهری

مبلغ زکات فطره در سال جاری برای هر نفر 4000 تومان و مبلغ کفاره غیرعمد برای هر روزه، 1200 تومان تعیین می‌شود.

گفتنی است مبالغ اعلام شده، حداقل مبالغ قابل پرداخت است و پرداخت مبالغ بیشتر توسط افراد متمکن، فضیلت دارد، همچنین شایان ذکر است، مصرف زکات فطره همان مصارف زکات است، ولی پرداخت مبالغ زکات فطره و کفاره به فقرا و نیازمندان شیعه اولویت دارد.

 

*آیت‌الله حسین نوری همدانی

زکات فطره 4900 تومان بابت سه کیلو گندم برای هر نفر تعیین شد.

 

*آیت‌الله حسین وحید خراسانی

فطریه هر نفر یک صاع -که تقریبا سه کیلوگرم است- گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می باشد، که باید به مستحق بدهد، و بنابر احتیاط واجب غذای معمول محلش باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است، و مبلغ آن در ایران به حساب گندم 4500 تومان تعیین شده است.

 

 

*پی‌نوشت‌ها:

1- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌اللّ?ه، توضیح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق.

2-همان، ر.ک: ذیل م 2030.

3- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031.

4-همان، م 2031.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/5/7
زمان : 1:14 صبح
دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ فطریه سال 93 را اعلام کرد
نظرات ()

مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب حداقل فطریه امسال 4500 و در تهران ترجیحاً 5 هزار تومان و کفاره افطار عذری، روزی 1500 و کفاره ابطال عمدی، روزی 90 هزار تومان است.
خبرگزاری فارس: دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ فطریه سال 93 را اعلام کرد

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، در آستانه‌ عید سعید فطر، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR گزیده‌ای از فتاوای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ احکام فطریه و مبالغ مربوط به سال 1393 را منتشر می‌کند.

متن این استفتائات به شرح زیر است:

1. مبلغ فطریه سال 1393 در تهران و شهرستان چه مقدار است؟

فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (1393) حداقل معادل 4500 تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15000 تومان در نظر بگیرند.

2. مبلغ کفاره‌ی سال 1393 افطار عمدی و عذری روزه‌ی ماه رمضان چه مقدار است؟

کفاره یک مد طعام، 750 گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز 1500 تومان و در ابطال عمدی هر روز 90000 تومان پرداخت کند.

3. فطریه‌ی مهمان یک شبه بر عهده‌ی چه کسی است؟

فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش می‌باشد و بر عهده‌ی میزبان نیست.

4. پرداخت فطریه غیر سادات به سادات و احکام آن چگونه است؟

غیر سادات نمی‌توانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمی‌باشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده می‌باشد.

5. پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت کننده چگونه است؟

بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.

6. جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا می‌توان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟

مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/5/6
زمان : 12:47 صبح
میزان فطریه و کفاره روزه
نظرات ()

میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.
به گزارش مهر، بر اساس فتوای آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ چهار هزار و پانصد تومان (4500 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان (15000 تومان) اعلام شده است.
 
کفاره روزه غیر عمد مبلغ هزار و پانصد تومان (1500 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ نود هزار تومان (90000 تومان) است.
 
لازم به ذکر است که براساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
 
در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 93/5/3
زمان : 5:10 صبح
جرم روزه خواری
نظرات ()

از روزه‌خوارانی که خودرو را حریم خصوصی می‌دانند تا وظیفه پلیس برای دستگیری روزه‌خواران در انظار عمومی

برخی از روزه‌خواران خودروی خود را حریم شخصی می‌دانند در حالی که براساس قانون خودرو حریم خصوصی نبوده و نمی‌توان در آن روزه خواری کرد و پلیس موظف است روزه‌خواران را دستگیر کند.

خبرگزاری فارس: از روزه‌خوارانی که خودرو را حریم خصوصی می‌دانند تا وظیفه پلیس برای دستگیری روزه‌خواران در انظار عمومی

 

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، با ورود به ماه مبارک رمضان و با توجه به روزه دار بودن مسلمانان و اهمیت حفظ حرمت ماه مبارک، متاسفانه شاهد گسترش پدیده‌ای به نام روزه‌خواری به صورت علنی هستیم.

از آنجایی که دستورات دین مبین اسلام بر حفظ حرمت ماه رمضان و روزه‌داران این ماه تاکید دارد، روزه خواری در انظار عمومی هتک حرمت محسوب می‌شود و از لحاظ اخلاقی، شرعی و قانونی عمل خلافی تلقی می‌شود.

در همین زمینه با چند نفر از نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره جرم روزه خواری و مجازات ان گفت‌و‌گو کردیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

ارتکاب فعل حرام به صورت علنی جرم است

در ابتدا باید از سازوکار قانونی این امر مطلع شویم که آیا روزه‌خواری به صورت علنی جرم است و چرا به همین دلیل به سراغ نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس رفتیم.

نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس درباره جرم روزه‌خواری در قانون مجازات اسلامی گفت: این جرم به صورت مستقیم در قانون نیامده است ولی در قانون تعزیرات ماده‌ای وجود دارد که اگر شخصی فعل حرامی را به صورت علنی در جامعه یا اماکن عمومی انجام دهد جرم محسوب می‌شود. بنابراین روزه خواری فعلی حرام است و ارتکاب آن در ملاعام و اماکن عمومی جرم است.

حمیدرضا طباطبائی افزود: طبیعتا اگر جرمی در جامعه صورت پذیرد، نیروی انتظامی و مسئولان مربوطه می‌توانند با آن به صورت مستقیم برخورد کنند و فرد خاطی را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کنند.

نایب رئیس اول کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش مردم در مقابل پدیده روزه خواری در جامعه اظهار داشت: اولین برخورد باید از سوی خود مردم باشد. اما تفاوت این برخورد با برخورد پلیس این است که مردم باید فقط تذکر لسانی دهند و روزه‌خوار را نهی از منکر کنند.

روزه خواران در ملا عام به حبس یا شلاق محکوم می‌شوند

حال که جرم بودن روزه‌خواری در ملاء عام محرز شد باید ببینیم مجازات این جرم در قانون چیست.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به مجازات کسانی که در انظار عمومی روزه‌خواری می‌کنند، گفت:  در ماده 638 قانون مجازات اسلامی برای ارتکاب فعل حرام در اماکن عمومی علاوه بر کیفر عمل، حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شده اما اگر نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار کند تنها 10 روز تا 2 ماه حبس یا 74 ضربه شلاق خواهد داشت.

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به برخورد پلیس با این جرم اظهار داشت: جرم روزه خواری جزو جرائم مشهود است. بنابر این نیروی انتظامی به طور مستقیم می‌تواند با این مقوله برخورد کند.

گفتنی است جرم مشهود جرمی است که در منظر پلیس یا مردم واقع شود یا به‌منزله آن باشد. بنابراین جرم مشهود، جرمی است که مرتکب آن حین ارتکاب یا بلافاصله پس‌از ارتکاب، دستگیر شود به‌طوری که دلایل ارتکاب از طرف دستگیر‌کننده قابل جمع‌آوری باشد.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره نحوه برخورد نیروی انتظامی با افراد روزه‌خوار افزود: اگر فرد مجرم با پلیس همکاری نکرد حتی با زور هم می‌توان آن را به کلانتری آورد و بعد از آن مراحل قانونی از قبیل تشکیل پرونده و ارجاع به دادسرا باید طی ‌شود.

مردم باید در مقابل روزه‌خواری، تذکر لسانی دهند

از سویی بعضی کارشناسان به نقش مردم در مقابل این پدیده اشاره و به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه روزه‌خواری به صورت علنی توهین و هتک حرمت ماه مبارک و جرم قانونی است، گفت: باید از سوی مردم امر به معروف و نهی از منکر انجام شود تا جلوی این فعل حرام گرفته شود. مردم باید با تذکر لسانی به وظیفه خودشان عمل کنند. اگر مردم دیدند در کسی در اماکن عمومی اقدام به روزه‌خواری علنی کرد باید با تذکر لسانی او را نهی از منکر کنند.

موسی غضنفر آبادی درباره نحوه برخورد پلیس با این پدیده افزود: اگر کسی مطلع نیست که نباید علنا روزه‌خواری کند که در جامعه ما خیلی بعید است کسی نداند، باید در ابتدا او را آگاه کرد و در غیر اینصورت نیروی انتظامی باید او را به مراجع قضایی معرفی کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: از سویی شاهد هستیم که گاهی با روزه‌خواران توسط مسئولان ذی‌ربط برخورد نمی‌شود، باید این را در نظر داشت که این روزه یک امر الهی است. آیا اگر کسی با روزه‌خوار برخورد نکند، خداوند هم او را مجازات نخواهد کرد؟

غضنفرآبادی در  پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با طرح توقف خودروی روزه‌خواران موافقید، گفت: این طرح خوبی است که مطرح شده هرچند نمی‌دانیم مستندات قانونی دارد یا نه اما کار خوبی است.

در خودروی شخصی هم نباید روزه‌خواری کرد

در جامعه که می‌گردیم می‌بینیم یکی در مترو روزه‌خواری می‌کند، شخصی در مغازه، گاهی هم افراد در خودروهای شخصی‌شان و وقتی تذکر هم می‌دهی پاسخ می‌دهند خودروی شخصی حریم خصوصی تلقی می‌شود. اما آیا این حرف از نگاه قانون هم تایید می‌شود؟

دراین باره عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفته خودروی شخصی به هیچ عنوان حریم خصوصی محسوب نمی شود و در آن نباید اقدام به روزه‌خواری کرد.

محمد دهقان درباره نگه داشتن حرمت ماه رمضان و روزه داری بیان کرد: اگر کسی بنا به هر دلیلی نمی‌تواند روزه بگیرد باید حرمت دین مردم و ماه خدا را حفظ کند و در ملا عام روزه‌خواری نکند. مردم هم در برخورد با روزه‌خواران باید با آرامی تذکر لسانی دهند و وارد برخورد و تنش نشوند.

وی با بیان اینکه برخورد با روزه‌خواران وظیفه نیروی انتظامی است، افزود: روزه‌خواری به صورت علنی در سطح جامعه امنیت اعتقادی مردم را مخدوش می کند و به نوعی دهن کجی به هنجارهای دینی کشور است و در این زمینه پلیس باید با این افراد طبق قانون برخورد کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خودروی شخصی به هیچ وجه حریم خصوصی تلقی نمی‌شود و افرادی که در خودروی شخصی هم اقدام به روزه‌خواری کنند، مجرم‌اند. حتی کسانی که مسافر هستند و روزه بر آنها واجب نیست هم نباید در ملاعام اقدام به خوردن و آشامیدن کنند و باید به محل‌هایی بروند که برای این منظور پیش‌بینی شده‌ است.

دهقان به افراد غیرمسلمان ایرانی هم اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که روزه نمی‌گیرند اعم از افراد غیر مسلمان ایرانی، بیماران، مسافران و حتی کسانی که غفلت دارند و از عمد روزه نمی‌گیرند نباید در اماکن عمومی و ملاعام اقدام به روزه‌خواری کنند.

سیگار کشیدن در ملا عام در ماه رمضان جرم است

جالب اینجاست عملی که شاید در غیر از ماه رمضان به صورت قانونی جرم محسوب نشود ولی در این ماه به دلیل حفظ حرمت روزه‌داران جرم است.

در این مصاحبه به جرم بودن سیگار کشیدن و مجرم بودن سیگاری‌هایی که در ملاء عام در زمان روزه‌داری افراد سیگار می‌کشند پرداختیم.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در رابطه با استعمال دخانیات و سیگار کشیدن به صورت علنی در ماه مبارک رمضان گفت: از آنجایی که طبق نظر اکثر فقها سیگار کشیدن باعث ابطال روزه می‌شود پس استعمال آن در ملاعام جرم محسوب می شود.

الهیار ملک شاهی در رابطه با استعمال دخانیات و سیگار کشیدن به صورت علنی در ماه مبارک رمضان گفت: نفس سیگار کشیدن در عرف جامعه مذموم است و در اماکن عمومی هم عمل قبیحی است و این موضوع مختص به ماه رمضان یا دیگر ایام سال نیست. سیگار کشیدن در محیط‌های عمومی نوعی آموزش بد محسوب می‌شود و باید از این کار اجتناب شود. اما در ماه رمضان و زمانی که اکثریت مردم روزه‌دار هستند این عمل قبیح برجسته‌تر می شود. از آنجایی که طبق نظر اکثر فقها سیگار کشیدن باعث ابطال روزه می‌شود پس استعمال آن در ملاعام جرم محسوب می شود.

وی با اشاره به ماده 638 قانون تعزیرات مجازات اسلامی مبنی بر جرم بودن انجام فعل حرام در انظار عمومی اظهار داشت: نیروی انتظامی باید طبق قانون با افراد مجرم برخورد کند اما در زمینه روزه‌خواری پلیس باید 2 نوع برخورد را در نظر بگیرد. یکی برخورد فرهنگی و دیگری برخورد قانونی.

این نماینده مجلس در تشریح نحوه برخورد فرهنگی گفت: خیلی از افراد هستند که فراموش می کنند روزه‌دارند و از روی فراموشی آبی می‌نوشند یا چیزی می‌خورند که حتی در فقه هم داریم، نوشیدن و آشامیدن سهوی روزه‌ را باطل نمی کند. یا بعضی از افراد متوجه نیستند و از روی عناد و دهن کجی روزه‌خواری نمی‌کنند و وقتی تذکر داده شود عذرخواهی می‌کنند. با اینگونه افراد باید به آرامی برخورد کرد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضی از افراد با دهن‌کجی و به قصد شکستن هنجارها روزه‌خواری می‌کنند، افزود: باید اینگونه افراد را طبق قانون بازداشت کرد و به مراجع قضایی معرفی کرد.

پلیس تمام روزه خواران در انظار عمومی را دستگیر می‌کند

بعضی از کارشناسان هم به نقش نیروی انتظامی و نهادهای بازدارنده اشاره کردند مانند عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی که درباره وظیقه پلیس در مقابل چنین افرادی گفت: پلیس به محض دیدن افراد روزه‌خوار در انظار عمومی باید آنها را بازداشت کند و به دستگاه قضایی معرفی کند.

علی جلیلیان همچنین درباره نحوه برخورد با روزه‌خواران در ملاعام اظهار کرد: باید در ابتدا فرهنگ‌سازی شود تا مردم به این پدیده رو نیاورند. افرادی هستند در سطح جامعه که از روی نا‌آگاهی و بدون سوء نیت اقدام به این عمل می‌کنند، با اینگونه افراد را نمی‌توان مانند افرادی که سوء نیت دارند و حرمت‌شکنی می‌کنند برخورد کرد.

وی درباره نحوه برخورد پلیس با روزه‌خواران در ملاعام افزود: این جرم از جرائم مشهود است و پلیس به محض شهود می‌تواند فرد مجرم را بدون دستور قضائی دستگیر کند. به عبارت دیگر کشف جرم با پلیس است و باید آن را به مراجع قضایی معرفی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پلیس چگونه متوجه می‌شود افراد روزه‌خوار عذری دارند یا نا‌آگاهند، اظهار داشت: کشف حقیقت با قاضی است. پلیس باید در هنگام مشاهده جرم بدون توجه به جوانب دیگر مجرم را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کند بعد در دادگاه قاضی حقیقت را کشف می‌کند که آیا شخص روزه‌خوار سوءنیتی داشته یا عذری موجه و طبق آن حکم می‌دهد.

از طرفی اجرای قوانین جمهوری اسلامی مسلمان و غیر مسلمان هم بر نمی‌دارد و همه کسانی که در کشور ایران زندگی می‌کنند باید تابع این قوانین باشند.

جلیلیان در رابطه با افراد غیرمسلمانی که در ایران زندگی می کنند، بیان کرد: تمام افرادی که در سرزمین ایران هستند اعم از تبعه، توریست و ... باید تابع قوانین ایران اسلامی باشند و هرگونه سرپیچی از قانون جرم تلقی می شود.

روزه‌خواران علنی را به پلیس معرفی کنید

یکی دیگر از وظایف مردم علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر معرفی افراد مجرم به دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است.

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم بعد از امر به معروف و نهی از منکر اگر اصرار فرد را بر روزه‌خواری در انظار عمومی دیدند، او را به پلیس معرفی کنند.

محمد علی اسفنانی در گفت و گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه روزه‌خواری در ملاعام از مصادیق مجرمانه در قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شود، گفت: نیروی انتظامی باید در مواجه با بی‌قانونی و جرائم برخورد کند. اما مساله‌ای که وجود دارد اینست که پلیس نمی‌تواند کسی را مجازات کن و فقط وظیفه ضابطی دارد؛ یعنی نهایت کاری که باید بکند حفظ وضعیت موجود و دستگیری و پیگرد مجرم است.

وی در زمنیه وظایف مردم در مواجه با این پدیده گفت: مردم فقط باید امر به معروف و نهی از منکر کنند آن هم لسانی و آرام. اگر بعد از تذکر لسانی شخص عمل خلافش را ترک نکرد، مردم باید او را به ممسئولان ذی‌ربط و نیروی انتظامی معرفی کنند تا با او برخورد قانونی صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که خودروی شخصی اگر داخلش قابل رویت باشد حریم خصوصی محسوب نمی‌شود، افزود: اگر شیشه های خودرو مات باشد یا با پرده ای پوشیده باشد به طوری که داخل خودرو دیده نشود آن از مصادیق حریم خصوصی محسوب می شود ولی هرچند که کسی حق ندارد بدون اجازه وارد خودروی شخصی کسی شود ولی چون داخل خودرو از بیرون دیده می‌شود، روزه‌خواری در آن حکم روزه‌خواری در ملاعام را دارد.

ناجا در مقابل روزه خواری خود را به تغافل نزند

بعضی از کارشناسان هم معتقد بودند که نهادها و دستگاه‌های قضایی کم‌کاری می‌کنند و گاهی هم از جرم‌ها چشم‌پوشی می‌نمایند.

دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که قوه قضاییه در زمینه مبارزه با روزه‌خواری علنی کم‌کاری می‌کند، گفت: نیروی انتظامی به عنوان عامل قوه قضاییه هرجا که با این پدیده برخورد کرد نباید خود را به تغافل بزند ولی متاسفانه خیلی مشاهده شده که این عمل صورت می‌گیرد.

محمد باقری بنابی با اشاره به روایت پیامبر‌اکرم(ص) که فرمودند الیکم شهر الله بالبرکه و الرحمه و المغفره، گفت: ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است. رحمت و برکتی که پیامبر اکرم به ما وعده داده است با اینگونه اعمال از قبیل روزه‌خواری آن هم در ملاءعام قطعا از بین می رود و در سایه کم‌کاری دستگاه‌های نظارتی متاسفانه شاهد گسترش این پدیده هستیم.

وی با بیان اینکه تظاهر به روزه خواری جرم است و در قانون هم به آن تصریح شده، افزود: باید قوه قضاییه و نیروی انتظامی در این زمینه به صورت جدی ورود و برخورد کنند. از شواهد و قرائن به نظر می‌آید که حاکمیت قوه قضاییه در این زمینه کم‌کاری و در برخورد با اینگونه مجرمان تعلل می‌کند.

این نماینده مجلس درباره نقش نیروی انتظامی در مواجه با روزه‌خواران علنی، اظهار داشت: نیروی انتظامی به عنوان عامل قوه قضاییه هرجا که با این پدیده برخورد کرد نباید خود را به تغافل بزند. متاسفانه خیلی اتفاق افتاده که پلیسی تظاهر به روزه‌خواری را در جامعه می‌بیند و خود را به تغافل می‌زند. از سویی این نهاد باید آموزش لازم را در این زمینه برای نیروهای خود در نظر بگیرد تا بدانند در ماه مبارک رمضان چگونه باید با روزه خواران برخورد کنند.

باقری به نقش مردم دراین میان اشاره کرد و بیان داشت: مردم باید با زبانشان امر‌به معروف ونهی از منکر کنند که متاسفانه در این زمینه هم شاهد کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر و عادی شدن گناه بین مردم هستیم. از این رو باید یک عزم ملی اتفاق بیفتد و افرادی که دغدغه دینی دارند نهی از منکر را آغاز کنند.

دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: دولت، قوه قضاییه، نهادها و سازمان‌های مختلف باید در مورد صدا و سیما کار کنند. با توجه به اینکه شهرها بزرگ‌ و تبدیل به کلانشهرها شده‌اند مواردی از قبیل روزه‌خواری نمود بیشتری پیدا می‌کند زیرا در شهرهای کوچک مردم همدیگر را می شناسند و بیشتر مراعات می‌کنند. بنابراین دولت باید نظارت‌های خود را در این زمینه بیشتر کند و قوه قضاییه هم شدیدا برخورد کند تا این مساله ریشه‌کن شود.

افزایش روزه خواران، با بی‌توجهی ناجا صورت می گیرد

برخی از کارشناسان به علل افزایش پدیده روزه‌خواری اشاره کردند و کم‌کاری و بی‌توجهی ناجا را از اصلی‌ترین علت‌های گسترش این جرم دانستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه برخورد قوه قضاییه و نیروی انتظامی با روزه‌خواران افزود: اگر قوه قضاییه یا ناجا در این قضیه کوتاه بیایند طبیعی است که روزه خواران زیاد می شوند. از طرفی در جامعه کسانی که مسلمان نیستند، بیمارند یا مسافرند اما نباید آنها هنجارهای جامعه اسلامی را بشکنند و شکستن این هنجارها خودش جرم است و در اینجا نقش نیروی انتظامی پررنگ می‌شود  و باید آنها را دستگیر کند.

سید مرتضی حسینی با بیان اینکه قوانین اسلامی بین تمام فرق اسلام مشترک است، گفت: طبق قانون اسلام اگر کسی در ماه مبارک رمضان و در ملاء عام چیزی بخورد یا بیاشامد جرم است و باید با وی برخورد صورت بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش سازمان‌ها و نهادهای دیگر در زمینه فرهنگ سازی و مقابله با پدیده روزه‌خواری علنی اظهار کرد: صدا و سیما، مطبوعات، روحانیت و ائمه جمعه می‌توانند خیلی در این زمینه فعالیت کنند و با برنامه‌ها و مقاله ها و منابرشان در جهت ریشه‌کن شدن این معضل اجتماعی و دینی حرکت کنند.

حسینی وظیفه مردم را در قبال روزه‌خواران در ملاءعام اینگونه تشریح کرد: همه مردم در این زمینه مسئولیت دارند و باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند. به قول آقای قرائتی اگر شخصی در اتوبوس سیگار می‌کشد و هرکس که به او رسید بگوید اینجا مکان عمومیست و سیگار نکش، اگر آن فرد گستاخی کند و باز هم به عمل زشتش ادامه دهد، از آن عمل دیگر لذت نمی‌برد و با کراهت آن را انجام ‌می‌دهد. حال در زمینه روزه خواری هم اگر همه مسلمانان متذکر شوند آن شخص جرات نمی‌کند، بیاید و علنی روزه خواری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون امر به معروف و نهی از منکری که در حال تصویب است موضوعی را در نظر گرفته‌ایم که تعدادی از افراد آموزش دیده و متخصص در جامعه راه بیفتند و تذکرات خود را در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر بدهند و آنجایی که خارج از تذکر است را به قوه قضاییه واگذار کنند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/4/24
زمان : 3:4 عصر
فتوایمراجع درباره طوافدر سازهجدیدمسجدالحرام
نظرات ()

همزمان با تغییر و تحولات و طرح توسعه حرمین شریفین به ویژه مسجدالحرام در مکه مکرمه و ساخت سازه‌های جدید در این مسجد مقدس، مراجع تقلید فتوای خود را درباره اعمال در این سازه‌ها اعلام کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدتی است طبقه اول سازه جدید مسجدالحرام افتتاح شده است که امکان حضور زائران برای طواف مهیا است، از این‌رو مراجع عظام تقلید فتوای خود را درباره این تغییرات اعلام کردند.

براساس این گزارش، طرح توسعه مسجدالحرام از دو سال پیش آغاز شده کهدر مرحله نخست طبقه دوم سازه جدید سال گذشته افتتاح شد و مراجع تقلید نیز فتوای خود را درباره طواف در این سازه اعلام کردند، اما با امکان انجام طواف در طبقه نخست سازه جدید، فتوای مراجع تقلید نیز در این خصوص اعلام شد.

متن استفتا و پاسخ آن بدین شرح است:
با احترام به استحضار می‌رساند مدتی است، طبقه اول سازه فلزی که در صحن مسجدالحرام با ارتفاع حدود 3 متری از سطح مسجد ساخته شده، به بهره‌برداری رسیده، اما فعلاً از طواف افراد معذور و ویلچری در آن طبقه ممانعت می‌شود و به طبقه دوم سازه هدایت می‌شوند.

نظر به اینکه در بخشی از طبقه اول سازه، حدّ فاصل (بین رکن حجرالاسود و حجر اسماعیل) حائلی با ارتفاع حدود 2 متر وجود دارد متمنی است فتوای حضرتعالی نسبت به سؤالات ذیل مرقوم گردد.

1-آیا طواف بر سطح این طبقه از سازه با وجود حائل و بر فرض این‌که با کمی فاصله از آن، کعبه مشرفه دیده می‌شود، صحیح است؟

2- با توجه به این‌که این طبقه از سازه حدود 3 متر از سطح مسجدالحرام بالاتر است و کف آن فعلاً سنگ‌فرش نیست آیا خواندن نماز طواف بر آن در سمتی که پشت مقام ابراهیم واقع شده، کافی است؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اعلام کردند: این طواف مانعی ندارد و نماز خواندن در کف همان سازه در صورت ضرورت کافی است.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی نیز اعلام کرد: طواف در این سازه صحیح است.

این مرجع تقلید در پاسخ به سئوال دوم نیز اعلام داشت: سجده باید بر «مایصّح السجود علیه» باشد، بر فرض وجود «مایصح السجود علیه» نماز طواف در قسمتی که پشت مقام است، در همان طبقه بلامانع است، هر چند بهتر است چنانچه موجب فوت موالات نشود نماز در طبقه هم‌کف خلف مقام خوانده شود.

آیت الله العظمی سیستانی:
طواف و نماز خواندن در سازه اوّلی، اشکال ندارد و نسبت به سازه بالاتر، چنانچه شخص طواف کننده، اطمینان دارد که کعبه، بالاتر است طواف، اشکال ندارد ولی نماز را باید در صورت امکان، در طبقه پایین بخواند.

آیت الله العظمی سبحانی:
حائل مذکور مشکلی برای طواف ایجاد نمی‌کند لکن از آنجایی که سازة مذکور خارج از محدودة طواف بین مقام و کعبه است در صورتی می‌توان در آن طواف کرد که طواف در محدودة بین مقام و کعبه انجام بگیرد و الاّ مُجزی نیست.

اما طبقة دوم سازه (فوقانی) که بالاتر و یا مساوی با پشت بام کعبه است هرگاه معذورین در آن طواف نمودند باید جهت طواف در کف سطح مسجدالحرام نیز استنابه کنند و علاوه بر نائب، خود نیز نماز طواف را در پایین و اگر مشقت دارد در بالا جوری که پشت مقام قرار گیرند بخوانند.

همچنین افرادی که جواز طواف در سازة مذکور را دارند چنانچه می‌توانند سجده خود را بر مایصح السجود علیه در همان طبقة اوّل سازه پشت مقام بجا آورند مانعی ندارد والا باید نماز را در پایین بخوانند و فاصلة زمانی بین طواف در سازه و نماز طواف در سطح مسجد اگر همراه با مبادرت عرفیه باشد اشکالی ایجاد نمی‌کند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 
جایز نیست مگر در ایام بسیار شلوغ که طواف در محدوده (بین بیت و مقام) در شب و روز برای نوع مکلفین با مشقت شدید مواجه است (مانند بعضی از ایام حج) همچنین نماز طواف بر روی سازه صحیح نیست حتی اگر سجده بر مایصح علیه السجود باشد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
در فرض سؤال صدق طواف از طبقه اول با وجود حائل مشکل است و لذا معذورین که مجاز از طواف در طبقه اول هستند احتیاط به جمع بین طواف و نایب گرفتن را ترک نکنند.همچنین نماز را در خلف مقام در طبقه هم‌کف بخواند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 93/4/12
زمان : 12:22 صبح
نحوه محاسبه سن تکلیف دختران و پسران از تاریخ تولد شمسی:
نظرات ()

سن تکلیف سنی است که انسان رسما در برابر وظایف دینی مسئولیت پیدا می کند.

این سن برای دختران پایان 9 سال قمری و برای پسران پایان 15 سال قمری است اما:
عده ای ممکن است بخواهند تاریخ دقیقی که به سن تکلیف رسیده اند یا خواهند رسید را بدانند تا اگر کوتاهی کرده اند جبران نمایند اما چون در شناسنامه تاریخ تولد به شمسی درج می شود و به تکلیف رسیدن از سالهای قمری محاسبه می شود، پس ممکن است عده ای در یافتن روز دقیق مکلف شدن سردرگم شوند.
من برای این افراد راه حل جدیدی سراغ دارم که آنها را از سردرگمی نجات می بخشد:
راه حل من:
چون پسران در پایان 15 سال قمری به سن تکلیف می رسند و با توجه به تفاوت 11 روز سال قمری و شمسی این 15 سال قمری برابر است با 14 سال و 6 ماه و 20 روز از سال شمسی
و با توجه به موجود بودن 4 روز دیگر در سالهای کبیسه در این 15 سال پس تاریخ به تکلیف رسیدن پسران می شود: 14 سال و 6 ماه و 24 روز از سال شمسی
عدد زیر را به تاریخ تولد مندرج در شناسنامه بیفزایید تا معلوم شود دقیقا از کی مکلف شده یا می شوید: 
24/06/14 ( مخصوص سن تکلیف پسران )

و چون دختران در پایان 9 سال قمری به سن تکلیف می رسند و با توجه به تقاوت 11 روز سال قمری و شمسی ، این 9 سال قمری برابر است با 8 سال و 8 ماه و 28 روز از سال شمسی
و با توجه به موجود بودن 2 روز دیگر در سالهای کبیسه در این 9 سال ، پس تاریخ به تکلیف رسیدن دختران می شود: 8 سال و 9 ماه تمام از سال شمسی
عدد زیر را به تاریخ تولد مندرج در شناسنامه بیفزایید تا معلوم شود دقیقا از کلی مکلف شده یا می شوید:
 00/09/08 ( مخصوص سن تکلیف دختران )




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 93/4/11
زمان : 1:3 عصر
بررسی علل اختلاف نظر در فتاوای در رادیو معارف
نظرات ()

حجت الاسلام و المسلمین ابولقاسم علیدوست از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم با حضور در برنامه فقه پویا به بررسی علل اختلاف نظر در صدور فتاوا در بین علما شیعه پرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا اشاره ای به چیسیتی شناسی فتوا پرداخت و ابراز داشت: برای بررسی این موضوع در مرحله اول باید به موضوع چیستی فقه پرداخت.
 
وی افزود: فقه دانشی است که عهده دار کشف شریعت است. فقه دانشی است که این شریعت را کشف می کند و در اختیار مکلفان می گذارد. چرا که مکلفان مستقیما با شریعت خداوند ارتباط ندارند. بین شریعت به معنای دستورالعمل ها و احکام، و مکلفان دانشی واسطه است. به همین دلیل فقه می شود کاشف و شریعت می شود مکشوف.
 
حجت الاسلام علیدوست افزود: فقیه کسی است که با اطلاع و تخصصی که در فقه دارد شریعت را برای مکلفان کشف می کند. لذا فقیه کاشف شریعت است. البته ممکن است اشتباه هم بکند، ولی در صورتی که انضباط فقهی را رعایت کند اشتباه او هم موجب عذر هست و مکلف هم اگر عمل کند باعث عقوبت نمی شود و واجب هم هست انجام دهد.
 
این عضو جامعه مدرسین افزود: با این وجود به این نتیجه می رسیم که فقیه قانون گذار نیست. اینطور نیست که آنچه که به ذهنش خوب آید مسئله ای خواهد بود که باید دیگران به آن عمل کنند، بلکه باید قوانین الهی را پیاده سازی کند. چرا که قانون گذار فقط خداوند است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: البته اگر فقیهی مطلبی را بپسندد و باور داشته باشد و بر اساس اسنادی نباشد لذا این فتوا درست نخواهد بود. فتوا فرایند سیری هست، که فقیه در اسناد می کند. لذا فقیه باید برود به خدمت اسناد و شریعت را از دل اسناد بیرون بکشد و در طی فرآیندی که در اجتهاد کشیده می شود حکم را در بیاورد و در اختیار مکلفان قرار دهد.
 
این استاد حوزه در ادامه به تعریف فتوا پرداخت و ابراز داشت: فتوا نظر مجتهد در خصوص موضوعی ست پس از اینکه به اسناد معتبر مراجعه کرد و دلالت فقهی را در آن اسناد دید.
 
وی در پاسخ به این سئوال که چه چیزی به فتوا مشروعیت می دهد، گفت: جواب های مختلفی برای این پرسش وجود دارد. یکی از جواب هایی که مطرح است این است که اختلاف در فتوا را می توانیم برگردانیم به اختلاف در اسنادی که از آن فتوا را می گیریم و منابع فقه هست، و یا اختلاف در برداشت از اسنادی که منابع مان هست.
 
 
می توان اشاره کرد اینجا به نحله های فقهی در شیعیان و اهل تسنن.
 
 
حجت الاسلام علیدوست ادامه داد: در عالم تشیع، فقیه یا باید به قطع و یقین و علم برسد، یا به قطعی. منظور از قطعی آنچه که قطع آور نیست ولی سند پشتیبان آن قطع آور است. به عنوان مثال یکی از اسناد مورد مراجعه شیعه برای استخراج احکام قرآن است و شکی نیست که قرآن سندی قطعی از جهت صدور و بدون تحریف است.
 
 
وی افزود: ولی مسئله اینجاست که قرآن از نظر دلالت گاهی ممکن است دلالت قطعی و یا ظهوری باشد. ظهور دلالت یعنی آنچه که عرف از دلیل آن را می فهمد ولی احتمال خطا هم می دهد.به عنوان مثال ما در صحبت هایمان احتمال است که شوخی کنیم، یا جدی حرف بزنیم، یا غرض دیگری داشته باشیم. و لذا سند قرآن قطع است ولی دلالت آن قطعی ست.
 
علیدوست اضافه کرد: سنت هم دیگر نهادی ست که برای سند فتاوا برای شیعه مطرح است. سنت یعنی گفتار، کردار و امضاء 14 معصوم. یا همان فعل قول و تقریر معصوم است. سنت هم ممکن است قطع آور نباشد ولی قطعی ست. برای اینکه ما اسناد قطعی داریم که برخی از روایات موجود صد درصد مورد استناد است.اجماع و عقل نیز از دیگر منابع می باشد که قابل استناد برای فتاوا می باشد.
 
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: همه داوری هایی که داریم و تصمیم هایی که می گیریم به قطع ما بر می گردد. بشر نمی تواند داوری داشته باشد مگر اینکه به قطع برگردد. و یا به یقینی که انسان در درون خود می یابد و حس می کند برگردد. به همین خاطر در بحث حجیت گزاره های عقلی در صدور نهایتا به این برمیگردیم که آن گزاره عقلی را انسان در درون خود می یابد.
 
 
وی افزود: به عنوان مثال وقتی در ساده ترین قضایا، مثلا می گوئیم من گرسنه هستم، من تشنه هستم، این داوری نشات گرفته از این است که ما این را در درون خود دریافت می کنیم. یافتن درون را اگر انکار کنیم که همان علم حضوری است تمام پایه های قضایا فرو می ریزد.
 
 
علیدوست ادامه داد: اینجا به دو گزاره می رسیم که تمام گزاره ها باید یقینی باشد و هر چه غیر یقینی است قابل اعتنا نیست. البته گاهی مستقیما یقینی ست و گاهی با واسطه یقینی ست. به عنوان مثال ببینید اگر پدری به فرزندش گفت فرزندم هر آنچه که مادرت بگوید حرف من است و گوش باید بکنی. پدر می رود مسافرت و مادر فرامینی می گوید، فرزند احتمال می دهد که فرمایش مادر با فرمایش پدر منافات داشته باشد، ولی چون پدر گفته گوش میدهد.
 
 
وی در ادامه به نقل از داستانی از امام صادق پرداخت و گفت: زمانی از خود امام صادق علیه السلام کلامی نقل می شود، و زمانی است که روایتی از ابوبصیر که امام صادق فرموده اند حرف ابوبصیر حرف من است می شنوم لذا یقین آور می شود برای مان.
 
 
حجت الاسلام علیدوست در پایان گفت: لذا یکی از علل اختلاف صدور فتاوا در میان علما شیعه را بررسی کردیم . ادامه بحث نیاز به تامل بیشتر دارد برای برنامه آینده.
 
 
گفتنی ست این برنامه هر هفته پنج شنبه ساعت 14 و 45 دقیقه برگزار می شود.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/4/9
زمان : 12:41 صبح
آیا هنگام وزش بادهای سیاه نماز آیات واجب است؟
نظرات ()

 

بر اساس فتوای مقام معظم رهبری، در هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند، نماز آیات واجب می‌شود.

خبرگزاری فارس: آیا هنگام وزش بادهای سیاه نماز آیات واجب است؟

 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، یکی از مواردی که باعث وجوب نماز آیات می‌شود، رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینهاست. در این حالت و در صورتی که بیشتر مردم بترسند بنا بر احتیاط واجب باید نماز آیات خوانده شود.

حال اگر از مواردی که نماز آیات برای آن‌ها واجب است بیشتر از یکی اتفاق بیفتد، انسان باید برای هر یک از آن‌ها یک نماز آیات بخواند، مثلاً اگر خورشید بگیرد و زلزله هم شود، باید دو نماز آیات خواند.

همچنین در همین رابطه کارشناس استفتائات دفتر رهبر انقلاب گفت: در صورتی که برای مکلف، ترس عمومی مردم از طوفان امروز عصر تهران محرز نشده باشد، نماز آیات واجب نیست.

*نحوه خواندن نماز آیات

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده کند و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون اینکه حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام کند.

همچنین اگر در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

نماز آیات را می‌شود به جماعت خواند، با این وجود موقعی که رعد و برق و مانند اینها اتفاق می‌افتد، اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود و اگر تأخیر کرد، احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیت ادا و قضا بخواند.

 




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/3/12
زمان : 11:49 عصر




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ