سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

چه کنیم نماز صبح قضا نشود+پاسخ آیتالله بهجت
نظرات ()

شیخ ‏نخودکی در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش خواهد شد.

خبرگزاری فارس: چه کنیم نماز صبح قضا نشود+پاسخ آیت‌الله بهجت

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده‌اند که گفت: مدت طولانی در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم،‌ تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد.

وقتى نظرم به او افتاد، نزدیک محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به‌ طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه می‌خواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.

محمد بن عثمان به من گفت: اگر می‌خواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمی‌بینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛(1) ‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها نمایان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها دیده نشوند.

نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای یومیه نقش بسزایی در تقویت بعد معنوی انسان دارد. همچنین به لحاظ ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعا جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید برخورداری از شرایط ویژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهمیت‌تر کرده است.

حجت‌الاسلام حسن هرمز از کارشناسان مرکز تخصصی نماز درباره اهمیت نماز صبح این طور می‌نویسد:

در واقع نماز صبح، پیروزی نفس رحمانی بر هوی و هوس شیطانی است. زمانی که شیطان در تلاش است تا مانع بیدار شدن انسان مؤمن، برای اقامه نماز شده و همواره او را دعوت می‌کند تا در خواب ناز بماند، ازاین‌رو نماز صبح شرایط سخت‌تری برای مبارزه با شیطان داشته و پیروزی در این میدان، لذت و حلاوت بی‌شماری دارد و در نتیجه ثواب اخروی و سودمندی بیشتری بر آن مترتب است

اما برخی دلایل اهمیت نماز صبح عبارتند از:

مشهود ملائکه بودن

قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»(2)؛ همانا قرآن فجر(نماز صبح‏)، مشهود فرشتگان شب و روز است! قرآن به معنى چیزى است که قرائت مى‌‏شود و قرآن فجر روى هم رفته اشاره به نماز فجر است.(3) آیه فوق مى‌‏گوید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» نماز صبح مورد مشاهده است، اکنون این سؤال پیش مى‏‌آید که مشاهده چه کسانى؟

روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده(4) مى‌‏گوید: نماز صبح مشهود ملائکه شب و روز است، زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مى‌‏دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مى‌‏گیرد هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى‏‌دهند.

در روایت دیگر امام صادق(ع) در پاسخ اسحاق بن عمار می‌فرمایند: «فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ أَثْبَتَهَا مَلَائِکَةُ اللَّیْلِ وَ مَلَائِکَةُ النَّهَارِ»(5)؛ وقتی بنده‌ای نماز صبح را هنگام طلوع فجر بخواند دو بار برای او نوشته می‌شود، هم ملائکه لیل آن را ثبت می‌کنند و هم ملائکه نهار.

بنابراین اگر انسان توجه کند که نماز صبح چنین عظمت و خصوصیتی دارد، هرگز به خود اجازه نخواهد داد که نماز صبح او قضا شود و اگر انجام نماز صبح از زمان طلوع فجر بگذرد و یک ساعت یا نیم ساعت بعد از طلوع فجر خوانده شود، دیگر این اثر و این خصوصیت را نخواهد داشت. اگر کسی می‌خواهد نمازش مورد شهادت و نظر ملائکه لیل و نهار باشد، باید آن‌ را اول طلوع فجر که هنگام صعود و عروج ملائکه شب به آسمان و وقت نزول ملائکة نهار بر زمین است بخواند تا این دو گروه از فرشتگان نماز او را ثبت کنند، برادران و خواهران ایمانی حتماً نسبت به نماز صبحشان مقید باشند و در آن سهل‌انگاری نکنند. بدانند آثار بزرگ و برکات فراوانی در نماز اول وقت صبح وجود دارد.

در زمان حیات آیت‌الله فاضل لنکرانی، پیرمردی از کشور آذربایجان خدمت ایشان آمده بود، نکته‌ای را گفت که واقعاً جای تعجب داشت و به حال‌ او باید غبطه خورد. آن پیرمرد گفت در تمام دوران کمونیستی یک بار نماز صبح او قضا نشده است، این چه لذتی دارد، فردی که 70 ـ 80 سال عمر کرده وقتی به گذشته خود نگاه می‌کند و می‌خواهد به اعمالش نمره بدهد، به نماز خود می‌نگرد می‌بیند، الحمدلله هیچ یک از نمازهایش قضا نشده و اگر همین لحظه از دنیا برود نمازی بر ذمّه او وجود ندارد. اما برخی دیگر از انسان‌ها که سن کمتری هم دارند وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند می‌بینند برخی از نمازهایشان قضا شده! حالا به جای اینکه به سرعت مبادرت به قضای آن کرده و تکلیف خود را انجام دهند، آن را به امروز و فردا واگذار می‌کنند تا پایان عمرشان فرا می‌رسد و موفق به انجام قضای آن هم نمی‌شوند، بعد از مرگ هم معلوم نیست، ورثه او این کار را انجام بدهند.

بنابراین نسبت به گذشته خود تأمل کنیم، اگر احتمال می‌دهیم نمازی از ما فوت شده حتماً آن را قضا کنیم. آیه‌ شریفه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً» یادمان باشد، شب که می‌خواهیم بخوابیم از خدای تبارک و تعالی استمداد کنیم، خدایا تو خودت ما را برای نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانی خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمی‌شود انسان شب از خدا طلب کند، حتی نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جای اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را برای نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهی بخواهیم، از آنهایی که دائماً بیدارند و توجه دارند.

حال اگر واقعاً دغدغه داشته باشیم، چنانچه یک روز صبح از خواب بلند شویم و ببینیم نیم ساعت از اذان گذشته، بگوئیم عجب! ملائکه لیل رفتند و شاهد نماز امروز نبودند و این چه خسارت بزرگی است! اگر یک مقدار این حال را در خود ایجاد کنیم مطمئن باشید که همیشه هنگام اذان صبح برای نماز و مناجات با خدای تبارک و تعالی بیدار هستیم، معنای این آیه را همه‌ بدانند و به ذهن بسپارند، در حال راه رفتن این را با خود زمزمه کنند(6).

تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت

یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت است، امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می‌فرمایند که: «مَنْ‏ صَلَّى‏ الْغَدَاةَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِی جَمَاعَةٍ فَهُوَ فِی ذِمَّةِ اللَّهِ فَمَنْ ظَلَمَهُ فَإِنَّمَا یَظْلِمُ اللَّهَ وَ مَنْ حَقَّرَهُ فَإِنَّمَا یُحَقِّرُ اللَّه»(7)‏؛ هر کسی نماز صبح و عشا را با جماعت بجا آورد، در تحت نگهبانی و ذمه خدا قرار می‌گیرد و هر کس به او ستم کند، گویا خدا را ستم کرده است و هر کسی او را تحقیر کند، همانا خدا را تحقیر کرده است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «وَ لَوْ عَلِمُوا الْفَضْلَ الَّذِی فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً»(8)؛ اگر بدانند فضیلت خواندن نماز صبح و عشا (با جماعت) را به سوی آن می‌آیند، هر چند با زانوها و دست‌ها باشد و در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»(9)؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گویا تمام شب را احیا نگه داشته.

رسول خدا(ص) روزی پس از ادای نماز صبح در مسجد رو به اصحاب کرده و از حال مردمی که نامشان را یک به یک برد، پرسید که آیا اینان به جماعت حاضر شده‌اند؟ اصحاب عرض کردند: نه یا رسول الله! حضرت با تعجب پرسید: آیا غایب اند؟ بعد فرمودند: به راستی که هیچ نمازی بر منافقان از این نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود.(10)

اهتمام بزرگان به نماز صبح

یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح، اهتمام بزرگان به انجام این فرضیه است؛ هنگامی امام حسن عسکری(ع) در بستر بیماری بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپری می‌کرد مقداری دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل فرمایند، حضرت فرمودند: وقت نماز صبح است. اول مقداری آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتی بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز کرد.(11)

امام خمینی (ره) در خاطره‌ای از خودشان می‌فرمایند: شب بعد از دستگیری در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم: نماز صبح نخوانده‌ام و یک جایی نگه دارید که من وضو بگیرم، گفتند ما اجازه نداریم، گفتم شما که مسلح هستید من اسلحه‌ای ندارم، ضمناً چند نفر هستید من تنها هستم، کاری نمی‌توانم بکنم، گفتند: ما اجازه نداریم، فهمیدم اصرار فایده‌ای ندارد. گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمّم کنم، گوش کردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند.

من همین طور که توی ماشین مأمورین نشسته بودم از توی ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم کردم، نمازی که خواندم پشت به قبله بود چرا که از قم به تهران می‌رفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حرکت این طور نماز خودم را خواندم، شاید همین دو رکعت نماز من مورد رضای خدا واقع شود.(12)

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش و نابود خواهد شد، اما نمازی که این قدر اهمیت دارد و چنین آثاری دارد چرا برخی افراد با اینکه دیگر نمازهایشان را مرتب می‌خوانند نماز صبح‌شان قضا می‌شود و نسب به قضاشدن آن نگرانی ندارند؟ به عبارت دیگر عوامل سلب توفیق از نماز صبح چیست؟

عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندی می‌شود:

الف: عوامل مادی که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل است:

فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی

از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می‌ شود، فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی است، مانند فقدان برنامه‌ای منظم برای خواب و یا عدم برنامه‌ریزی جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله‌های پراکنده و فراتر از توانایی‌های خود که نتیجه‌ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.

پرخوری در شب

علتی دیگر برای خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنی اسرائیل فرمودند: «ای بنی اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می‌افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می‌گذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته می‌شود.(13)

آیت‌الله آقا عزیز خوشبخت درباره برخی کارهای که موجب قضا شدن نماز صبح شده می‌فرمایند: آدم شب زیاد پای تلویزیون بنشیند، غذای چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعی است که دیگر بیدار نمی‌شود، از ایشان پرسیدند: حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند: باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکی‌اش همین است، زود بخوابد، پای این تلویزیون ننشیند، غذای چرب و چیل نخورد، درست می‌شود إن‌شاء‌الله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح می‌شود.

ب: عوامل معنوی

ضعف در خداشناسی

 یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی است، فرض کنید اگر با یکی از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قراری گذاشته‌اید و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می‌خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می‌شوید؟

 اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که در نماز با او صحبت می‌کند، همانی است که او را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر او ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند و او همانی است که اختیار کمی و زیادی روزی‌اش را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی‌اش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بی‌حالی برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت.

گناه

اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می‌دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می‌شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می‌‌شود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد، از آیت‌الله بهجت سؤال شد: چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند: کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.

بیایم با عزم و اراده جدی نسبت به نماز اول وقت بینی شیطان را به خاک بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز می‌فرمایند: «فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان‏»(14)؛ هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاک نمى‌مالد پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.»

 

*پی‌نوشت‌ها:

1- الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271.

2- اسراء: 78.

3- تفسیر نمونه ذیل آیه.

4- الکافی ط - الإسلامیة، ج‏8، ص: 341.

5- الکافی ط - الإسلامیة، ج‏3، ص: 283.

6- اسرار و آداب نماز 219.

7- المحاسن، ج‏1، ص: 52.

8- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 377

9- وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 295.

10- المحاسن، ج‏1، ص: 84.

11- منتهی الامال ،ج2،ص412.

12- امام در سنگر نماز، ص13.

13- مجموعة ورام ج‏1، ص: 47

 

14- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 498.




نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 94/11/17
زمان : 1:19 عصر
بسته شدن درهای رحمت به دلیل اقتصاد ربایی ماست
نظرات ()

کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به فروپاشی اقتصاد کشورهای غربی گفت: بسته شدن درهای رحمت به روی ما به دلیل اقتصاد ربایی ماست و بهترین راه برای نجات از این موضوع تمسک به قرآن است.

خبرگزاری دانشجو: همایش «ما و دکترین اقتصادی» با حضور حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی های دکترینال شب گذشته با حضور پرشور دانشجویان به همت جامعه اسلامی دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

 

حسن عباسی در این مراسم گفت: یکی از فسادهای عظیم در دنیا این سود خواری عظیمی است که در سیستم ربوی آمریکا وجود دارد و محصول تعداد 9 انقلاب اقتصادی است؛ اما متاسفانه امروز دانشگاه های ما نیز در سیر تحول در علوم انسانی به آن استناد کرده اند.

 

آمریکا ام الفساد قرن است

 

وی افزود: ام الفساد قرن امروز، کشوری است که انسان را پست نشان داده و تمامی فسادها را به صورت یکجا در خود جای داده است.

 

کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: مخالفت ایران با آمریکا مخالفت با پیشرفت نیست؛ بلکه این مخالفت با جوهره ای است که فساد را رقم می زند که در این راستا نیز آمریکا یک روز بدون جنگ را در خود ندارد و خون ریزی یکی از ساز و کارهای آن هاست.

 

عباسی تصریح کرد: امروز جهان مربوط به اقتصاد است که فروپاشی عظیم اقتصادی را در خود دارد و آمارها حکایت از این است که 57 تریلون دلار جهاد بدهی دارد و کشورهایی مانند آمریکا و کانادا و مکزیک و برزیل و اتحادیه اروپا و هند و چین و استرالیا با وجود این که اقتصادهای برتر نامیده می شوند اما بیشترین بدهی و رکود اقتصادی را دارند.

 

وی ادامه داد: افق این بدهی، افق نامیمون است و متوسط سالی سه تریلیون دلار به آن اضافه می شود که این بسیار نامبارک است و دنیا را دچار مشکلات خواهد کرد.

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: امروز دنیا اذعان کرده است که راه رهایی و درمان اقتصاد جهان مبنی بر اقتصاد اسلامی است.

 

عباسی تصریح کرد: امروز اقتصاد بدهی زمین به چاپ اسکناس بدون پشتوانه است که این ساختار فروپاشی عظیم است که بیش از 1000 جلد کتاب برای آن نوشته شده و در این راستا نیز خلق پول همان خلق بدهی است و به سرعت اقتصاد جهان را به سمت متلاشی شدن می برد.

 

وی افزود: اولین تحول در علوم انسانی باید ارائه مدل جدید در اقتصاد باشد و برای اینکه نسل جوان بتواند خود اتکا باشد انتظار زیادی از این نسل نیست؛ اما باید توجه داشته باشیم که جوانانی داشتیم که در اوج جوانی خود با وجود اینکه آشنایی با جنگ نداشتند؛ به نحوی عمل کردند که خرمشهر را فتح کردند و امروز نیز حتما جوانانی هستند که می توانند به این نحو عمل کنند.

 

تمدن سازی نیازمند بیش از 200 انقلاب است

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: ما انقلابی سیاسی به نام جمهوری اسلامی داشتیم که بخشی از آن با وجود مخالفت ها صادر شد؛ اما باید توجه داشت که تمدنسازی با یک انقلاب نمی شود و هر تمدنی بیش از 200 انقلاب می خواهد و اگر می خواهیم تمدنی را پایه ریزی کنیم، باید بیش از 200 انقلاب را رقم بزنیم که انقلاب هنری، صنعتی، سیاسی، اجتماعی، علمی از جمله این انقلاب هاست.

 

عباسی تصریح کرد: ما بیشتر از اینکه صدور انقلاب داشته باشیم، بیشتر ورود انقلاب داشته ایم و انقلاب ها باید در تک تک حوزه های بانک، بورس، تامین اجتماعی و از جمله این حوزه ها صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: امروز اساس بانکداری ما اشتباه است و به اسم نظام اجتماعی دینی زیربنای معیشت ما را آلوده کرده است.

 

کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: انقلاب بانکی، انقلاب بورس، انقلاب اوراق قرضه، انقلاب بیمه، انقلاب تامین اجتماعی، انقلاب بازارمشتقه، انقلاب دموکراسی تملک املاک، انقلاب هچ فاند، انقلاب قراردادهای گزینشی از جمله این انقلاب ها بوده است.

 

در مدت 20 ماه بیش از 180 میلیارد تومان از مردم در قالب قمار در بورس تهران نابود شد

 

وی افزود: در مدت 20 ماه بیش از 180 میلیارد تومان از مردم در قالب قمار در بورس تهران نابود شد که این مدل همان ادامه راه وال استریت است که اساس آن بر گوساله سامری است که جنبش ضد وال استریت همان ضد طمع بود و مردم علیه طمع شورش کردند.

 

عباسی بیان کرد: امروز حکم فقهی امام(ره) در خصوص کار نکردن پول بیان شده است؛ اما متاسفانه همه چیز با پول است و پول کار می کند و قمار بورس نیز توانست در 20 ماه معادل 180 هزار میلیارد تومان از مردم از بین ببرد و 99 درصد از مردم فقیر شدند و یک درصد در شمال تهران ماشین های میلیاردی سوار شدند.

 

وی افزود: اساس علم اقتصاد ما مشکل دارد و متاسفانه در کشور ما هیچ فردی آن را نقد نمی کند و استادان اقتصاد دانشگاه ها اصلا اقتصاد را نقد نمی کنند.

 

کارشناس مسائل استراتژیک افزود: باید پایه های دانشکده های علوم اجتماعی ما به لرزه در آید و اگر قرار است ما جوانمان را به بابت اینکه در دانشگاه اسلامی درس می خواند، باید بگوییم که این علمی که به آنها یاد می دهیم توحیدی است.

 

عباسی تصریح کرد: امنیتی که ما داریم به دلیل حضور جوانانی هستند که به سوریه رفته و در مقابل استکبار خون خود را می دهند؛ اما استادان علم اقتصاد نمیخواهند در این راه عرق بریزند.

 

وی افزود: 180 میلیارد تومان از کف مردم این کشور رفت؛ اما استادان اقتصاد ما اصلا حرفی نزدند و کسی آن را نقد نکرد و چهار وزیر نامه زدند؛ اما آیا این هم به تحریم ربطی داشت.

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: در دانشکده های اقتصاد ما کسی دنبال مبانی نظری نیست؛ اما اینجا آنقدر که مبانی جامعه شناسی مبناست، قرآن مبنا نیست و مردم را به ذلت می کشانیم که با بیگانه مذاکره کنیم با وجود اینکه آن مردم در حال فروپاشی هستند؛ اما باز ما به دنیال مبانی آن ها هستیم.

 

عباسی بیان کرد: بانک با اساس ربا در کشور نقد نمی شود و فقط جناح های سیاسی را فاسد می دانند و در حالی که کسی اساس بانک داری را نقد نمی کند و اگر اقتصاد جهان وضعش خوب است چرا اتحادیه اروپا به اذعان خودشان از هم پاشیده است.

 

وی ادامه داد: جای سئوال است که چرا به خورد مردم می دهیم که ملت اشتباه کرده است و  لانه جاسوسی را تسخیر کرده و اقتصاد جهان را گل و بلبل می دانیم.

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: استادان ما از افول لیبرالیسم حرفی نمی زنند؛ زیرا برخی از افرادی که از آن سود می برند، قرآن برای آنها مطرح نیست و تئوریهای غرب برای آن ها اصل است.

 

عباسی خاطرنشان کرد: چرا نباید بررسی شود تا ابر دزدهایی همچون بابک زنجانی پرورش پیدا کنند که با همه بزرگان عکس یادگاری داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: ما هچنان در پی این هستیم که اقتصاد خود را با غرب بسازیم؛ اما آن ها اذعان می کنند که اقتصاد اسلامی راه نجات از فروپاشی است که این هم مشکلی برای ما است.

 

مقاوم سازی کشور نیازمند توجه به قرآن و معارف آن است

 

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: اگر مقاوم سازی را می خواهیم، باید بنیان های نظری را مقاوم سازی کرده و باید به اقتصادهای نظری شک کنیم و کمتر به حزبها گیر دهیم.

 

عباسی تصریح کرد: متهم اول امروز در زمینه اقتصاد دانشگاه حوزه و هستند که در این راستا باید در تحول علوم انسانی را پیگیری کنیم و از طریق نگاه نقادانه عمل کنند.

 

وی ادامه داد: الان برنامه ششم کشوری با کتاب مبانی نظری است که سند حکومتی است که در مجمع تشخیص مصلحت نوشته شده و در آن به مبانی نظری غربیها استناد شده است.

 

80 درصد مردم زندگی خود را از ربا می گذرانند

 

کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: نفوذ نظری امروز به خوبی در کشور ما نمایان است و هرچه بیشتر جلو می رویم، می بینیم که مردم روز به روز از دین دورتر می شوند؛ زیرا 80 درصد مردم زندگی خود را از ربا می گذرانند.

 

عباسی تصریح کرد: چرا در دانشگاه های ما در نهضت تولید علم انعکاسی نداریم و استادان اقتصاد ما می گویند که بدهی خوب است؛ اما باید بدانیم که هرگز ما با این استادان پیشرفت نخواهیم کرد.

 

وی افزود: در تحول علوم انسانی باید اول خود را نقد کنیم که عدم پیشرفت در دانشگاه، فلاکت در جامعه از جمله این نقدها است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: می گویند که برخی کاسبان جنگ هستند؛ اما باید گفت که برخی رزقشان در جنگ است و افرادی همچون حسین همدانی زمانی به معبودش می شتابد که برای خدا در جهان ایستاد و اگر تروریست داعشی مردان را کشتند و زنان را در غل بست و فروخت آن وقت می فهمید که رزق چیست.

 

عباسی تصریح کرد: بابک زنجانی محصول اقتصاد لیبرالی است و فساد موجود در جامعه حاصل اقتصاد لیبرالی است و با این حال مردم را محکوم می کنند که چرا با آمریکا رابطه ندارید.

 

وی افزود: انفاق، قرض الحسنه، صدقه و زکات را در مبایعه داریم و زمانی که به آنها عمل کنیم خدا،وند به مال ما برکت می دهد و اگر این مبنا را در اقتصاد خود به کار ببریم، حتما در اقتصاد و غرب و گنداب آن فرو نخواهیم رفت.

 

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: درهای رحمت به روی ما بسته است؛ زیرا اقتصاد کشور ما ربوی است و سئوال است که کدام امام و پیامبری چنین مردمی داشتند؛ اما برخورد ما مسئولان با مردم به نحوی است که اجازه می دهیم سیستم امروز زندگی مردم را زیر سئوال ببرد.

 

عباسی بیان کرد: ما در مبانی فلسفه علم اقتصاد در قرآن حرف داریم که در آن طرف دنیا فردی اهل سنت آن را معرفی می کند؛ در حالی که در کشور ما کسی به آن توجه ندارد.

 

تنها با قرآن می توانی نظریات غربی را نقد کنیم

 

وی افزود: کسی که به سراغ قرآن می رود، تئوری های آدام اسمیت را می تواند نقد کرده و جلوی آن بایستد؛ در این راستا ما داشته های خود و قران را کنار میگذاریم و تئوری های غربی را می گیریم که این مهمترین مشکل ماست.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شما باید نسبت به علوم غرب بدبین باشید؛ زیرا ما نسبت به آن ها خوشبین بودیم و اشتباه کردیم و اگر در سال های بعد شما هم در مقام اشتباه آمدید بدین دلیل است که کار ما را تکرار کردید.

 

عباسی تصریح کرد: ما چهار گفتمان بیع، اقتصاد، کدآمایی و اکونومی داریم که باید آن ها را ترویج دهیم و با وجود اینکه استادان و افراد مختلف با آن مخالفت می کنند؛اما ماباید کار خود را انجام دهیم.

 

وی ادامه داد: ما باید به خویشتن خویش برگردیم و اقتصادهای اسلامی را بررسی کنیم و اگر این ساز و کار امروز را ادامه دهیم، باید منتظر باشیم که روز به روز معیشت مردم سخت تر می شود.

 

کارشناس مسائل استراتژیک گفت: امروز اگر ما به نرم افزار نظری عمیق و امتحان پس داده داشته باشیم، قابل اقتباس برای مردم جهان است و درمان دردهای ما در داخل کشور است.

 

عباسی گفت: جوانان ما باید رویکرد قرآنی داشته باشند تا در مقابل ریشه های غرب بایستند و اندیشه های اسلامی را ترویج دهند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/8/12
زمان : 1:36 عصر
پژوهشی درباره فرهنگسازی سینما برای ازدواج؛
نظرات ()

برخلاف این تصور که میزان ازدواج موقت در فیلم‌ها بالاست، تنها در 1.6 درصد فیلم‌ها ازدواج موقت داریم. در این فیلم‌ها ازدواج 15 درصد از دامادها و 20 درصد از عروس‌ها ازدواج دوم است. در فیلم‌های سینمایی 7.3 درصد دامادها و 6 درصد عروس‌ها ترجیح می‌دهند که ازدواج‌شان به هر دلیلی پنهان بماند. در 30 درصد روایت‌های ازدواج، رد عشق متداخل وجود دارد؛ یعنی زنی که در حال ازدواج است یا مرد دیگری هم به موازات او را می‌خواهد یا مردی که در حال ازدواج است، زن دیگری هم در زندگی او وجود دارد.
برخلاف این تصور که میزان ازدواج موقت در فیلم‌ها بالاست، تنها در 1.6 درصد فیلم‌ها ازدواج موقت داریم. در این فیلم‌ها ازدواج 15 درصد از دامادها و 20 درصد از عروس‌ها ازدواج دوم است. در فیلم‌های سینمایی 7.3 درصد دامادها و 6 درصد عروس‌ها ترجیح می‌دهند که ازدواج‌شان به هر دلیلی پنهان بماند. در 30 درصد روایت‌های ازدواج، رد عشق متداخل وجود دارد؛ یعنی زنی که در حال ازدواج است یا مرد دیگری هم به موازات او را می‌خواهد یا مردی که در حال ازدواج است، زن دیگری هم در زندگی او وجود دارد.
گروه اجتماعی - رجانیوز: عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری گفت: تضعیف وجوه مختلف ازدواج مانند وجوه شرعی، وجوه جدی، وجوه آرامش‌بخشی، وجوه آیینی، وجوه خانوادگی و واقعی‌بودن، بازنمایی ازدواج در سینمای ایران را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و موجب یک بازنمایی آسیب‌زا از ازدواج شده‌اند. به نظر من این مسئله توانسته است تأثیراتی در ذهنیت و تلقی جوانان دهه شصتی از ازدواج داشته باشد.
 
دکتر علی جعفری؛ پژوهشگر و عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشی با نام «آسیب‌شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران با تأکید بر هنجارهای اسلامی» انجام داده است. او در گفت‌وگو با مهرخانه، در رابطه با انگیزه خود از انجام این پژوهش گفت: به چند دلیل انجام این پژوهش برای من اولویت داشت. یکی این‌که جامعه ما جوان است و متولدین دهه 60 اکنون به سن ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند؛ ازاین‌رو مسئله ازدواج برای کشور ما بسیار مهم است و طبیعتاً بازنمایی آن در رسانه‌ها هم اهمیت پیدا می‌کند.
 
یکی از نشانه‌های سینمای بعد از انقلاب، مقوله ازدواج است
 
جعفری افزود: مسئله دیگر به افول جمعیت در ایران برمی‌گردد که پس از رشد طلایی جمعیت در دهه 60، کشور ما یک سقوط نقره‌ای در جمعیت داشت که در جهان تقریباً بی‌نظیر است و این مسئله با ازدواج و بازنمایی آن و زندگی بعد از ازدواج در رسانه‌ها ارتباط پیدا می‌کند. از سوی دیگر، ازدواج در سینمای ایران یک مقوله پربسامد و جذاب است و داستان بسیاری از فیلم‌های سینمایی ما با ازدواج گره خورده است و حتی می‌توان گفت یکی از نشانه‌های سینمای بعد از انقلاب مقوله ازدواج است. توجه به این مسئله هم از حیث سیاست‌گذاری و هم از حیث مطالعات فرهنگی برای من مهم بود.
 
این پژوهشگر در رابطه با جامعه آماری پژوهش اظهار داشت: در سینمای پس از انقلاب تا حدود سال 74، فیلم‌هایی که با موضوع ازدواج بازیگر نقش اول تولید شده، بسیار کم است. به همین دلیل و این‌که فیلم‌های قبل از سال 75 در دسترس نبود، جامعه آماری ما فیلم‌های سینمایی بود که از سال 76 تا 90 تولید شده بودند. در این فیلم‌ها بازیگر نقش اول زن یا مرد به‌نحوی با ازدواج درگیر شده بود. در این زمینه 150 فیلم را شناسایی کردیم که در این میان 116 فیلم در بازار وجود داشت و می‌توانستیم آن‌ها را تحلیل کنیم. سال 76 دو فیلم، سال 77 هشت فیلم، سال 78 پنج فیلم، سال 79 دوازده فیلم، سال 80 نه فیلم، سال 81 هجده فیلم، سال 82 یازده فیلم، سال 83 شش فیلم، سال 84 هفت فیلم، سال 85 یازده فیلم، سال 86 یازده فیلم، سال 87 چهار فیلم، سال 88 هفت فیلم و سال 89 پنج فیلم با این موضوع ساخته شده بود. در این پژوهش نمونه‌گیری هم انجام ندادیم و تمام موارد جامعه آماری را مطالعه کردیم.
 
متغیرهایی که فضای مفهومی ازدواج در فیلم‌ها را نشان می‌دهند
 
عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری خاطرنشان کرد: روش ما در این پژوهش تحلیل محتوا بود و حدود 60 متغیر را که می‌توانستند فضای مفهومی ازدواج در فیلم‌ها را نشان دهند، مطالعه کردیم و به نتایج جالبی هم رسیدیم. متغیرهای این پژوهش این موارد بودند: ازدواج دایم است یا موقت؟ عروس یا داماد برای بار اول است که ازدواج می‌کنند یا خیر؟ ازدواج آشکار است یا پنهان؟ آیا در این ازدواج یک عشق موازی وجود دارد؟ زوجین چگونه و در چه مکانی با هم آشنا می‌شوند؟ معرف دختر به پسر و معرف پسر به دختر چه کسی است؟ ‌آیا دختر و پسر و خانواده‌های آن‌ها دغدغه کفویت در ابعاد مختلف را دارند؟ میزان تفاوت سنی آن‌ها چقدر است؟ آیا ازدواج مخالف دارد و مخالف آن، چه کسانی هستند؟ آیا پسر و دختر در ازدواج طرف مشورت دارند و طرف مشورت آن‌ها کیست؟ آیا این زوجین با هم روابط قبل از ازدواج داشتند یا خیر؟ آیا روابط قبل از ازدواج دختر و پسر منجر به ازدواج می‌شود؟ بستر داستانی ازدواج آرام است یا پرتنش؟ موانعی که بر سر راه ازدواج وجود دارد، بازدارنده است یا تنها مشکل‌ساز است و زوجین از آن عبور می‌کنند؟ موانع ازدواج در سینمای ایران چیست؟ ازدواج جلسه خواستگاری دارد یا خیر؟ کیفیت جلسه خواستگاری چگونه است؟ جلسه خواستگاری کجا و با حضور چه کسانی انجام می‌شود؟ دختر مهریه دارد یا خیر؟ میزان مهریه او چقدر است؟ آیا جشن ازدواج در فیلم‌ها وجود دارد؟ جشن ازدواج کجا و چگونه برگزار می‌شود و از حیث روابط محرم و نامحرم مختلط است یا غیرمختلط؟ انگیزه پسر و دختر از ازدواج چیست؟ شغل عروس و داماد چیست و سن آن‌ها چقدر است؟ آیا بعد از این‌که ازدواج کردند، از زندگی خود رضایت دارند یا خیر؟ ماه عسل دارند یا خیر و ماه عسل‌شان چگونه است؟
 
در 30 درصد از روایت‌های ازدواج سینمای ایران عشق موازی وجود دارد
 
جعفری در رابطه با نتایج مطالعه خود بیان داشت: در مورد این سؤال که ازدواج‌های سینمای ایران چقدر دایم و چقدر موقت است، برخلاف این تصور که میزان ازدواج موقت در فیلم‌ها بالاست، تنها در 1.6 درصد فیلم‌ها ازدواج موقت داریم. در این فیلم‌ها ازدواج 15 درصد از دامادها و 20 درصد از عروس‌ها ازدواج دوم است. در فیلم‌های سینمایی 7.3 درصد دامادها و 6 درصد عروس‌ها ترجیح می‌دهند که ازدواج‌شان به هر دلیلی پنهان بماند. در 30 درصد روایت‌های ازدواج، رد عشق متداخل وجود دارد؛ یعنی زنی که در حال ازدواج است یا مرد دیگری هم به موازات او را می‌خواهد یا مردی که در حال ازدواج است، زن دیگری هم در زندگی او وجود دارد.
 
در 99 درصد فیلم‌ها دختر و پسر خودشان با هم آشنا می‌شوند
 
او در ادامه گفت: 50 درصد آشنایی‌هایی که منجر به ازدواج می‌شود، در فضای عمومی و به صورت اتفاقی رخ می‌دهد؛ یعنی عشق در یک نگاه به‌وجود می‌آید. 17 درصد آشنایی‌های ازدواج ناشی از خویشاوندی، 10 درصد همسایگی، 10 درصد محل تحصیل مشترک، 10 درصد ناشی از همکار بودن و محل کار مشترک است و فقط 1.6 درصد از ازدواج‌ها براساس واسطه‌گری و معرفی انجام شده است. در واقع، در 99 درصد فیلم‌ها، دختر و پسر خودشان با هم آشنا می‌شوند. در 88 درصد فیلم‌ها چیزی به نام معرفی دختر و پسر به هم وجود ندارد. در باقی موارد هم کسانی که دختر را به پسر معرفی می‌کنند، 4.1 درصد بستگان، 4.1 درصد دوستان و همکاران، 2.4 درصد همسایگان و 1.6 درصد افراد موجه اجتماعی و مؤسسات هستند. در مورد کسانی که پسر را به دختر معرفی می‌کنند هم تقریباً همین آمار وجود دارد. البته، در دختران برخلاف پسران، دوستان، همکاران و آشنایان، بیش از بستگان به دختر آشنایی می‌دهند، اما در مورد پسران دخالت بستگان برای معرفی دختر به پسر بیشتر است.
 
در سینمای ما دختر و پسر چندان دغدغه کفویت ندارند
 
این پژوهشگر اظهار داشت: در 40 درصد فیلم‌ها کفویت یک دغدغه است، اما در 60 درصد فیلم‌ها به چیزی به نام کفویت فکر نمی‌کنند. از این 40 درصد، در 27 درصد کفویت دغدغه خانواده‌هاست و فقط 13.8 درصد دخترها و 7.3 درصد پسرها دغدغه کفویت دارند؛ یعنی پسرها در ازدواج عاشق‌مسلک‌تر هستند. این آمار نشان می‌دهد در سینمای ما دختر و پسر چندان دغدغه کفویت ندارند. در 60 درصد ازدواج‌های سینمای ایران، یک نفر مخالف وجود دارد. 43 درصد از این 60 درصد، مخالفت جدی است؛ یعنی داستان این است که دو نفر می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما یک نفر اجازه نمی‌دهد و قصه را پرتنش می‌کند؛ یعنی ازدواج که یک امر مقدس، لطیف، شیرین و آیینی است، تقریباً در 43 درصد فیلم‌ها تنش صددرصد وجود دارد. 38 درصد از مخالفان، خویشاوندان درجه یک و 18.7 درصد هم خویشاوندان درجه دو هستند. در 21 درصد فیلم‌ها پسر با خویشاوند درجه یک مشورت می‌کند که این رقم در مورد دخترها 10 درصد بیشتر است و دختران بیشتر دغدغه مشورت دارند.
 
85 درصد ازدواج‌های سینمای ایران مانع جدی دارند
 
جعفری تصریح کرد: 78 درصد ازدواج‌ها در بستر روابط مستمر، صمیمی و بیش از حد قبل از عقد است و فقط 22 ازدواج‌ها حواشی و نابه‌هنجاری‌های اخلاقی قبل از عقد ندارند و عملاً دوست‌دختر و دوست‌پسر نیستند و از وقتی ازدواج می‌کنند با هم خیلی مراوده دارند. از این میزان فقط در حدود 23 درصد این روابط، تحت عنوان نامزدی برگزار شده است؛ ولو عقد هم نخوانده‌ باشند، عرف برای رابطه بیشتر به آن‌ها اجازه می‌دهد، هرچند شرع اجازه نمی‌دهد. 77 درصد هم تحت عنوان نامزدی این روابط صورت نمی‌گیرد و عملاً دوست‌دختر و دوست‌پسر هستند. نزدیک به 90 درصد بستر داستانی ازدواج پر از تنش و کشمکش است. 85 درصد ازدواج‌ها مانع جدی دارند و تمام وقت و انرژی آن‌ها صرف از بین بردن این موانع می‌شود که 25 درصد آن اصلاً به ازدواج نمی‌انجامد؛ یعنی 25 درصد ازدواج‌ها در سینمای ایران به سرانجام نمی‌رسد؛ چون مانع بازدارنده‌ای در برابر آن وجود دارد.
 
45 درصد موانع ازدواج در سینمای ما اتفاقات عجیب و غریب است
 
عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری افزود: نزدیک به 45 درصد موانع ازدواج در سینمای ما اتفاقات عجیب و غریب است؛ یعنی یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی است که غیرقابل باور و تخیلی است. موانع ازدواج در 24 درصد به دلیل عدم کفویت، در 19 درصد آن به خاطر عشق دوم و در 13.8 درصد به خاطر فقر و بی‌پولی است. 15 درصد پسرها و 18 درصد دخترها برای مقاصدی غیر از ازدواج مثل رفتن به خارج یا گرفتن وام و... ازدواج می‌کنند. در 60 درصد از ازدواج‌ها رضایت یا عدم رضایت عروس و داماد بعد از ازدواج معلوم نیست. 30 درصد عروس‌ها و 25 درصد دامادها هم از زندگی بعد از ازدواج خودشان راضی نیستند که آمار بالایی است. 56 درصد ازدواج‌ها فاقد جلسه خواستگاری هستند. فقط 50 درصد خواستگاری‌ها در خانه و با حضور خانواده برگزار می‌شود. بقیه خواستگاری‌ها یا در خانه نیست، یا اگر در خانه باشد، با حضور دوستان و آشنایان است و خانواده حضور ندارند. 59 درصد ازدواج‌ها فاقد مسئله‌ای به نام مهریه هستند؛ یعنی مهریه در آن‌ها نشان داده نمی‌شود.
 
60 درصد ازدواج‌های سینمای ایران جشن عروسی ندارند
 
این پژوهشگر عنوان داشت:60 درصد ازدواج‌های سینمای ایران جشن ندارند و عروسی نمی‌گیرند. از همین میزان مراسم عروسی، 50 درصد آن‌ها در باغ، 46 درصد در خانه و 4 درصد در تالار است؛ درحالی‌که الان 95 درصد عروسی‌ها در تالار برگزار می‌شود. 74 درصد عروسی‌ها در محیط مختلط و 26 درصد غیرمختلط است. شغل 30 درصد از دامادها آزاد است، 30 درصد بیکار، 11 درصد کارگر، 9 درصد دانشجو و دانش‌آموز، 9 درصد هنرمند، 7 درصد کارمند، 2.5 درصد فرهنگی و 1.5 درصد نظامی هستند. 30 درصد عروس‌ها شغل ندارند و حتی خانه‌داری هم نمی‌کنند، 25 درصد دانشجو و دانش‌آموز، 13 درصد شغل آزاد و 8 درصد هم کارمند هستند. اغلب عروس و دامادها جوان هستند، اما20 درصد دامادها و 15 درصد عروس‌ها در سنین میانسالی قرار دارند.
 
ازدواج در سینمای ایران مقوله‌ای غیرجدی بازنمایی شده است
 
او با اشاره به نتایج تحلیل خاطرنشان کرد: مجموعاً براساس این آمارها 6 روند آسیب‌زا را در بازنمایی ازدواج در سینمای ایران دیدیم که این روندها می‌تواند در ذهنیت مخاطب در رابطه با ازدواج تأثیر بگذارد. مهم‌ترین روند این است که ازدواج در سینمای ایران مقوله‌ای غیرجدی بازنمایی شده و یک مقوله تفریحی، تفننی و سرگرمی‌وار است. مثلاً آشنایی‌های زوجین اغلب اتفاقی و عشق در نگاه اول است، دغدغه کفویت در زوجین دیده نمی‌شود یا برای ازدواج مشورت نمی‌کنند که این‌ها موارد جدی ازدواج است.
 
خانواده‌ها در سینمای ایران از ازدواج کنار گذاشته شده‌اند
 
جعفری بیان داشت: مورد دوم، کمرنگ‌شدن مرزهای معنایی روابط قبل و بعد از ازدواج است. در اغلب فیلم‌ها روابط بین زن و شوهر قبل و بعد از ازدواج فرقی نمی‌کند و این‌ها بعد از ازدواج همان‌قدر صمیمی هستند که قبل از ازدواج صمیمی بودند؛ یعنی اگر ازدواج هم نمی‌کردند، روابط آن‌ها به همین صورت بود و این نشان از تضعیف وجه شرعی ازدواج دارد. 78 درصد ازدواج‌ها مسبوق به روابط زیاد زوجین هستند و در 77 درصد، این روابط تحت عنوان نامزدی هم نیست. نکته سوم این است که ازدواج به مثابه یک مقوله غیرخانوادگی بازنمایی می‌شود و خانواده‌ها در سینمای ایران از ازدواج کنار گذاشته شده‌اند.‌ مثلاً آشنایی‌ها بدون ارتباط با خانواده رخ می‌دهد و خانواده‌ها بسیار کم طرف مشورت زوجین هستند.
 
ازدواج‌ها در سینما بدون آیین و تشریفات هستند
 
او گفت: چهارمین مؤلفه آسیب‌زا، هم‌نشینی ازدواج با تنش و تضعیف آرامش‌بخشی و سکینه ازدواج است. طبق هنجارهای شرعی و عرف خانواده در ایران ازدواج برای زوجین آرامش می‌آورد و فرآیند آن از آشنایی، خواستگاری، نامزدی و... همه باید با آرامش همراه باشد، اما در اغلب فیلم‌های سینمای ایران شروع فرآیند ازدواج همراه با درگیرشدن با انبوهی از تنش‌ها و اضطراب‌هاست. در 50 درصد ازدواج‌ها مخالف جدی وجود دارد که این مسئله با واقعیت زندگی اجتماعی ما هم‌خوان نیست. مؤلفه پنجم تضعیف وجوه آیینی ازدواج است. ازدواج‌ها در سینما بدون آیین و تشریفات هستند و مراسمی مانند خواستگاری، عروسی، ماه عسل، آیین معرفی، آیین تعیین مهریه و... تقریباً هیچ‌کدام در فیلم‌ها دیده نمی‌شود.
 
بازنمایی غیرواقعی از ازدواج
 
این پژوهشگر عنوان داشت: مورد ششم بازنمایی غیرواقعی از ازدواج است. مثلاً عروسی در تالار برگزار نمی‌شود، خواستگاری‌ها در خانه نیست، اتفاقات عجیب و غیرمنتظره در فیلم‌ها وجود دارد، بیشتر آشنایی‌ها در فضای عمومی مثل خیابان و کوچه رخ می‌دهد، درصد ازدواج‌هایی که در آن‌ها عشق موازی متداخل است بالاست و... که این مسایل ازدواج را از جنبه واقعی بودن خارج می‌کند. پس به‌طورکلی، تضعیف وجوه مختلف ازدواج مانند وجوه شرعی، وجوه جدی، وجوه آرامش‌بخشی، وجوه آیینی، وجوه خانوادگی و واقعی بودن، بازنمایی ازدواج در سینمای ایران را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و موجب یک بازنمایی آسیب‌زا از ازدواج شده‌اند. به نظر من این مسئله توانسته تأثیراتی در ذهنیت و تلقی جوانان دهه شصتی از ازدواج داشته باشد



نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/6/25
زمان : 11:52 عصر
هشدار در مورد \بحران جنسی\
نظرات ()

 

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: شاخصه حجاب ظاهری می‌تواند در برخی از قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها گمراه کننده باشد/ وقتی هنوز حق در جامعه معروف نیست، چطور می‌توانیم امر به معروف داشته باشیم؟

جهان نوشت:
حجاب و عفاف یکی از ارزشهای اسلامی است که طی سال‌های اخیر زیر سؤال بردن آن به عنوان یکی از هدفهای جنگ نرم دشمن تعیین شده است. از سویی هر دولتی بر اساس سیاست‌های خود با این مقوله اسلامی و ایرانی مواجه شده است.

برای بررسی ریشه‌های برخی بد پوششی ها، شل حجابی و بی‌حجابی ها و چرایی معضلات امروز در این موضوع به سراغ استاد حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک رفتیم.

وی معتقد است که اگر موضوع انقلاب جنسی در شاخص گذاری ها، دیده نشود، رونمای جامعه مطالعه می شود ولی زیربنای آن نه. عباسی تأکید می کند: می بایستاز  نگاه سنتی به مسئله عفاف و حجاب فاصله گرفت چون اتفاقاتی در طی این چند دهه اخیر افتاده است که بسیار با انتظارات سنتی ما متفاوت بوده است. مشروح گفتگو با استاد حسن عباسی را در ادامه می خوانید:

در ابتدا می خواستیم بخشی از سیر تطور حجاب و پوشش را در ایران مورد بررسی قرار دهیم. اینکه در طول تاریخ این سرزمین چه جریان ها و نقاط عطفی در فضای حجاب و پوشش زیست کرده اند.

اصولا در پیشینه تاریخی قبل از اسلام، جامعه و فرهنگ عمومی ایران به شدت پوشیده و با حجاب است. این در حالی است که اگر شما به تاریخ یونان نگاه کنید، مجسمه های برهنه به وفور می بینید و بعد از ورود مسیحیت نیز هم این برهنه تراشی به نوعی دیگر مثلا در مجسمه های فرشتگان ادامه پیدا می کند.

اما در تاریخ قبل از اسلام، آنچه که در دیواره تراشی و نقش برجسته ها شما مشاهده می کند، آن است که اولا ما مجسمه نداریم و هویت مستقلی که برگرفته از روحی اومانیسمی است را در این مسیر نمی بینیم، ثانیا تمامی مردان و زنان این آثار از مچ پا تا زیر گردنشان پوشیده است و حتی مردان عموما محاسن دارند.

بنابراین وقتی اسلام به ایران وارد می شود، بستر اجتماعی و فرهنگی برای پذیرش پوشش و حجاب اسلامی آماده بوده است و پوشش با انگاره های عفت و حیای برگرفته از دین اسلام تقویت می شود.

بنابراین سیر تطور لباس و پوشش در کل تاریخ ایران -به جز دوره پهلوی اول و دوم- به گونه ای بوده است که ما به ندرت شاهد برهنگی در کل تاریخ ایران هستیم. البته بین تطور لباس با حیا و عفت باید تفاوت قائل شد.

بعد از انقلاب اسلامی چه اتفاقاتی در این مسأله به وجود آمد؟ به عبارت دیگر درست است که انقلاب ما بر مبنای فرهنگ اسلامی شکل گرفته بود ولی در تصاویری که از آن زمان هست، افراد بی‌حجاب هم در راهیپیمایی‌ها و ... حضور داشتند؛ چه شد که مردم به راحتی با این مسأله کنار آمدند؟
یک نقطه عطف ویژه در مسیر تطور تاریخی حجاب در ایران وجود دارد که آن هم سال 1360 است. در حوالی سال 1360 و در دوره آقای بنی صدر، هم در اداره ها بی‌حجابی بود و هم اطرافیان ایشان بی‌حجاب بودند و طیف عمده ای که حجاب را رعایت می کردند مذهبیون بودند. در سال 1360 با توجه به اتفاقات و زد و خوردهای داخلی و اشغال بخشی از کشور توسط عراق و شهدایی که پیکر مطهرشان به شهرها برمی گشتند و همچنین ترورهای مسئولین و ... همه و همه دست به دست هم داد و یک فضای معنوی ویژه را بر کشور حاکم کرد.
من خودم یادم می آید شهریور 1360 در بلوار کشاورز تهران با خانواده در حال تردد بودیم، تقریبا تعداد بسیاری از خانم ها بی حجاب بودند. اما آرام آرام از پاییز و زمستان نه تحت فشار حکومت، بلکه به شکل خودجوش با زدوده شدن لیبرال ها از فضای ادارات و عزل بنی صدر و به محاق رفتن و پناهنده شدن چپ ها به اروپا، مقداری فضای زد و خوردهای داخل تعدیل شد و فضا به سمت دفاع مقدس معطوف شد و فضای عمومی مردم به سمت معنویت سوق پیدا کرد و کمتر تحت تاثیر الزامات انتظامی و حکومتی بود.

در سال 1361 موفقیت های پی در پی در دفاع مقدس و برخورد با ضدانقلاب در شهرهای مختلف، حقانیت راه و مسیر انقلاب برجسته شد و خود به خود همراهی با آرمان های انقلاب و اسلام برای خانم ها در اولویت قرار گرفت و پوشش آنها به سمت تکامل حرکت کرد. البته در آن موقع هجمه های رسانه ای و فرهنگی هم در کشور بسیار کم بود و بطور کل عوامل تشدید کننده بروز بدحجابی به شدت محدود بود.

و نتیجتا آنچه که الان به عنوان حجاب رسمی در زنان متدین ما دیده می شود و خاص انقلاب اسلامی است را ما تا قبل از سال 1360 کمتر می دیدیم. حتی جالب است بدانید پاسداران زن هنگام رژه در سال 1359 مانتویی بودند.

این سیر تطور حتی در پوشش و آرایش آقایان نیز قابل بررسی است. مدل ریش هایی که منتسب به خواننده های خاص آن دوران بود و پیراهن های آستین کوتاهی که حتی بسیاری از انقلابیون درجه یک ما نیز بر تن داشتند نیز به مرور دچار تطور و تغییر شد.

طی سالهای اخیر فعالیتهایی نظیر رصدنمای ملی "ع" با ماموریت رصد، ارزیابی و حمایت از آثار و محصولات حوزه عفاف و حجاب شکل گرفته است. یکی از خروجی های مهم این قبیل فعالیت‌ها مشخص شدن نقاط قوت و ضعف تولیدات این عرصه و خوشه بندی محصولات بر اساس گونه شناسی مخاطبان است. مورد دیگر بوجود آمدن ابر برند و استانداردی برای رده بندی آثار و محصولات فاخر این حوزه است که در برای مردم و مسئولان می تواند تسهیل کننده فرایند انتخاب و خرید باشد. ارزیابی راهبردی شما از این حرکت چیست؟

نکته اول آنست که کار رصدنمای ع یک بخشی از امر به معروف در مهندسی فرهنگی است. یعنی شما به واسطه گونه‌شناسی، تحلیل و ارزیابی و به تبع آن شاخص سازی و معرفی آثار برتر و تاثیرگذار، مخاطبان را در انتخاب هدفمند و بهینه آثار و محصولات عفاف و حجاب کمک می‌کنید و این یعنی امر به معروف در این فضا.

اما نکته مهمی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم آنست که اول می‌بایست حق را در جامعه معروف کرد بعد اقدام به امر کرد. وقتی هنوز حق در جامعه معروف نیست، چطور می‌توانیم امر به معروف داشته باشیم و همینطور وقتی باطل در جامعه منکر نیست شما چطور می توانید نهی از منکر کنید.

واقعیت آنست که در نظام تمدنی ما با توجه به اصل وارونگی، باطل در جامعه معروف شده است و حق، منکر شده است. مثلا در جامعه سینمایی ما، امروز در بین خانم ها، هنرپیشه بودن با آن مختصات ویژه موجود در سبک زندگی آنها، ارزش شده است و مادر شدن و داشتن حیا، یک ضدارزش و عقب افتادگی است. بنابراین همانطور که می بینید یک باطلی تبدیل به حق در جامعه شده است و هر شب در تلویزیون و رسانه ها نیز تبلیغ می شود.
از این موارد و زنجیره تبدیل حق ها به باطل ها، می توانید در مابقی فضاها نیز به وفور مشاهده کنید. در بانکداری و نظام مالی ما، در ورزش حرفه ای ما و پدیده ای به نام فوتبال و ...

در واقع مولفه های حق در جامعه ما یکی یکی در حال تبدیل شدن به باطل است و این همان اتفاقی است که کار را به جایی می رساند که تنها راه برون رفت از آن، آن می شود که شخصی مثل حسین (ع) برود به کربلا و شهید شود تا خون وی فضا را تکان بدهد و فرجی را به ارمغان آورد.

نکته دوم استفاده از جدال احسن علاوه بر امر به معروف است. اینکه بگویید حجاب داشته باشید و یا حکمت آن را برای مخاطبان غیر پایبند شرح دهید تغییری را رقم نمی زند. اما استفاده از جدال احسن یعنی از دل باورها و نظام ارزشی خود برای هر یک از اقشار مخاطبان، چیزی را بیرون آوریم و همان را مبنایی برای انذار و دعوت قرار دهیم، می تواند اتفاقات تازه ای رقم بزند.

در واقع در این فرایند می بایست این موضوع را در ارتباط بین محصولات و مخاطبان هدف مد نظر قرار داد که آیا محصولات یا آثار بررسی شده با روش جدال احسن به سراغ مخاطبان هدف خود رفته است یا خیر؟ و این موضوع باید در ارزیابی ها و امتیازدهی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

و نکته سوم پرداختن به شاخصه های زیربنایی و ریشه ای علاوه بر شاخص های روبنایی در تحلیل و ارزیابی هاست.

شما وقوع انقلاب جنسی در آمریکا در دهه 1950 و سرریز آن به دیگر کشورها، من جمله ایران را باید به شدت مد نظر قرار دهید. ما چندین سال است این انقلاب را در ایران رصد کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که این انقلاب جنسی تا چند سال تمام می شود و تثبیت می شود.

با این اوصاف چه باید کرد که جامعه ما از هجوم این حملات در امان باشد؟ آیا معضلات دیگری از جمله بالارفتن سن ازدواج هم در این رابطه قابل تحلیل است؟

این انقلاب از آنجا برای فرایند ارزیابی شما اهمیت پیدا می‌کند که شاخص های زیربنایی مهمی دارد. در صورتیکه در شاخص های فعلی ارزیابی محصولات این موضوع لحاظ نشده است.

شما مثلا وقتی آقا یا خانمی را به عنوان قشر متدین و مذهبی تحلیل می کنید و می گویید فلان محصولات برای این قشر مناسب است یا مناسب نیست، از شاخصه هایی که در فضای انقلاب جنسی این فرد را تحت تاثیر قرار دادید که بسیار هم جدی است و البته رو هم نیست غافل مانده اید.

در واقع آقایان و خانم هایی که دیر ازدواج می کنند، در رسانه های داخلی و خارجی بطور مداوم پیام های تحریک کننده جنسی دریافت می‌کند و یا در جامعه تعاملات بی پروایانه با جنس مخالف در محل کار یا تحصیل خود دارند، اتفاقاتی در آنها رخ می دهد که شما نمی توانید فقط با شاخصه های روبنایی واضح آنها را به عنوان مخاطب دسته بندی و قشربندی کنید.

می خواهم به شما بگویم شاخصه هایی که شما در حال حاضر می خواهید منطبق با آن مخاطبان خود را دسته بندی کنید باید متفاوت باشد از شاخصه هایی که مثلا اگر کسی می خواست این فعالیت را در سال 1370 انجام دهد. اگر قبول داشته باشیم که انقلاب جنسی در حال تثبیت و تاثیرگذاری بر افراد جامعه امروز ما است، آن وقت خیلی از شاخص گذاری های روبنایی ما، شاخص گذاری های صوری خواهند شد. مثلا شما می گویید فلان خانم چون چادر بر سر کرده یا مثلا در فلان محل فرهنگی یا مذهبی فعالیت دارد، می شود در قشر مخاطب متدین یا خوش حجاب آن را دسته بندی کرد، غافل از آنکه انقلاب جنسی می تواند با حفظ ظاهر، انسان ها را از درون زیربنا تحت تاثیر قرار دهد. شما نمی توانید بفهمید آیا این خانم یا آقا مبتلا به بیماری زنای ذهنی یا سکس فانتزی که از شاخص های این انقلاب است، شده است یا خیر؟

یعنی برخی از مخاطبان شما گر چه از نظر ظاهر و فرم در یک دسته بندی خاصی از مخاطبان قرار می گیرند، اما در باطن و اصل ماجرا خارج از چهارچوب ها و دسته بندی های شما هستند!

بنابراین به نظر من لازم است علاوه بر شاخصه های فرمی و ظاهری، یک مسیر نیز برای شاخصه های درونی و کیفی منطبق بر نقشه انسان طراحی شود. مثلا بگویید فلان منطقه یا فلان دسته مخاطبی اگر در معرض انقلاب جنسی قرار گرفته باشد چه محصولات و آثار برایشان مناسب است و اگر در معرض این انقلاب نباشد چه؟

به عنوان مثال کافیست یک تحقیق در مورد دخترهای مورد نظر پسرهای متدین انجام دهید، مشاهده خواهید کرد در بیشتر موارد به نتایجی می رسید که برایتان شگفت انگیز است و متفاوت است از تحلیل اولیه شما. این موارد نشان می دهد، این افراد تحت تاثیر رسانه ها الگوهای ذهنیشان و دخترهای ایده آلشان دستخوش تغییرات بنیادی شده است. می خواهم بگویم در بیشتر موارد حجاب و عفاف به نوعی عنصر هویتی برای بسیاری از اقشار شده است و نه یک باور دینی.

با توجه به آنچه فرمودید، پیامدهای تاخیر در ازدواج جوانان چیست و چه تاثیری در آینده کشور خواهد داشت؟

زنای ذهنی، همجنس گرایی، حیازدایی، ازدواج سفید، ارتباطات جنسی ضربدری، زنا زادگی و تک والدی، تجرد، سوپر استارهای جنسی و انگاره های فمینیستی از شاخصه های انقلاب جنسی است و باید به طور ویژه به آن پرداخته شود. بنابراین ظاهر قضیه در حوزه عفاف و پوشش چیزی است که با باطن آن بسیار متفاوت است و می بینید مثلا فردی به خاطر حفظ آبرو و معذوریات اجتماعی پوشش ویژه ای دارد در حالی که از درون فرو ریخته است و ممکن است در جایی این فروپاشی به لایه ظاهری فرد هم برسد. شما نمی توانید قضاوت کنید که اگر کسی محجبه است، حتما عفیف هم است. شاخصه حجاب ظاهری می تواند در برخی از قضاوت ها و ارزیابی‌ها گمراه کننده باشد.

بنابراین اگر موضوع انقلاب جنسی در شاخص گذاری شما، دیده نشود، رونمای جامعه مطالعه می شود ولی زیربنای آن نه. این دست کارها نیاز به عمق بخشی دارد و می بایست از نگاه سنتی به مسئله عفاف و حجاب فاصله گرفت چون اتفاقاتی در طی این چند دهه اخیر افتاده است که بسیار با انتظارات سنتی ما متفاوت بوده است.

ما اولین باری که در صدا و سیما مسئله زنای ذهنی را مطرح کردیم، خدا می دانید چقدر نامه و تماس از مسیر صدا و سیما دریافت کردیم. جالب اینکه 99% این افراد متدین ها نبودند، چون متدین ها خجالت می کشیدند این مباحث را مطرح کنند و این افرادی که شاید اسمشان شل حجاب یا بد حجاب باشند دنبال ما می گشتند تا بگویند ما این مشکل را داریم و شما چه راه حلی دارید.

و نکته آخر اینکه علاوه بر شاخصه های انقلاب جنسی، شاخص های کیفی قرآنی نیز برای این مسائل وجود دارد که باید برجسته شوند و به زبان ساده و قابل فهم برای محصولات و آثار و به تبع آن مخاطبان شاخص گذاری شوند. در این فضا می توان به سه گزینه حفظ بصر، ستر زینت و عدم تبرج اشاره کرد. به عنوان مثال یک فرد با حجاب می تواند هر سه گزینه حفظ بصر، ستر زینت و عدم تبرج را نداشته باشد ولی یک فرد کم حجاب می تواند یک یا چند مورد از این شاخص‌های قرآنی را داشته باشد. بنابراین شاید لحاظ کردن شاخص های کیفی یاد شده علاوه بر شاخص‌های موجود شما بتواند در گونه شناسی محصولات و مخاطبان تاثیر ویژه‌ای داشته باشد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 94/6/11
زمان : 1:38 عصر
عوامل سلب توفیق نماز صبح و راه حل آن
نظرات ()

یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می باشد.


عوامل سلب توفیق از نماز صبح و همچنین نماز شب 
 
عوامل مادی 
 
فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی
از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می گردد فقدان برنامه ریزی و نظم در زندگی می باشد مانند فقدان برنامه ای منظم برای خواب و یا ایجاد مشغله های پراکنده و فراتر از توانایی های خود که نتیجه ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.
 
پرخوری در شب
علتی دیگر خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب می باشد. حضرت عیسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) خطاب به بنی اسرائیل فرمود: « ای بنی اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می شود».(1)
 
غرق شدن در مسائل مادی و دنیویی
حضرت عیسی (علی نبینا و آله علیه السلام) نقش دنیا زدگی را در بی حوصلگی افراد نسبت به عبادات اینچنین ترسیم می نماید که: همچنان که بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می کند و بدلیل شدت درد لذّت آن را نمى‏ چشد، همچنان فرد دنیادار نیز همراه با عشق به مال نه لذّتى از عبادت مى‏برد و نه شیرینى و حلاوتش را مى‏ چشد.(2)
 
خوردن غذاهای نامناسب در شب
برخی از غذاها بگونه ای می باشند که اعصاب و بدن را سست می نمایند . لذا اگر شب ها از ماست، دوغ، کشک و مانند آن استفاده شود خواب بر انسان چیره شود ؛ و یا خوردن غذاهای چرب و سنگین موجب سنگینی خواب می گردد و این امور باعث می شود انسان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل گردد.
 
عوامل معنوی
 
ضعف در خداشناسی
یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می شود تا انسان نسبت به نماز صبح به سختی از خواب بیدار گردد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی می باشد.
 
فرض کنید اگر با یکی از مسئولین که حل مشکل تان در دست اوست قراری گذاشته اید. و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می شوید؟
 
اگر انسان واقعا نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که قرار است به هنگام نماز با وی صحبت کند همانی است که ما را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر ما ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند. او همانیست که اختیار کمی و زیادی روزی ما را دارد؛ همانی است که مرگ و زندگی ما در ید قدرت اوست و... با این حال آیا نسبت به نماز با بی حالی برخورد خواهیم کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهیم پرداخت.
 
گناه
اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می گردد؛ لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا بواسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد.
 
بعضی از گناهان که معمولا دامنگیر جوانان می باشد از قرار ذیل است.
 
- دیدن صحنه های و تصاویر غیر اخلاقی از طریق اینترنت، ماهواره، تلفن همراه و ...
- چشم چرانی - برقراری روابط نامشروع با جنس مخالف - استفاده از غذاهایی که حلال نیستند.
- استفاده از غذاهایی که پاک نیستند. - دروغ گفتن - استهزاء و تحقیر دیگران - ایجاد مزاحمت و آزار همکلاسی ها و یا هم خوابگاهی ها
 
ضعف اراده
سحرخیزی اراده و عزم می خواهد. دوست داشتن تنها کافی نیست ، باید با تصمیم جدی خوابید. ضعف اراده از مهم ترین عوامل محروم ماندن از سحرخیزی می باشد. باید با این ضعف و سستی اراده مبارزه کرد. امام علی (ع )می فرمایند:

«ضادوا التوانی بالعزم»؛(3) 
به وسیله عزم، با سستی مبارزه کنید.

 
راهکار کسب توفیق نماز صبح و نماز شب 
 
فعالیت های روزانه
1- تنظیم برنامه ای منسجم و منظم جهت جلوگیری از خستگی مفرط.
 
2- انتقال فعالیت های شبانه به بعد از نماز صبح چراکه که معمولا اینگونه فعالیت ها تا پاسی از شب به طول می انجامد و باعث خواب ماندن از نماز صبح می شود اما با انتقال این فعالیت ها به بعد از نماز صبح علاوه بر از دست ندادن نماز، بازدهی بیشتری نیز نسبت به فعالیت های خود کسب می نمائیم.
 
3- از سیستم مراقبه، مشارطه، محاسبه استفاده کنید، یعنی با خود شرط نمائید که گناهی انجام ندهید سپس در طول روز مراقب اعمال خویش باشید (چه در زمان حضور در کلاس و کتابخانه و خوابگاه و ...)و شب هنگام محاسبه کنید تا ببینید تقوی را رعایت نموده اید و در طول روز آیا گناهی مرتکب شده اید و در صورتی که تقوی را رعایت ننموده اید توبه نموده و با خود شرطی را بگذارید تا دیگر مرتکب آن گناه نشوی.
 
4- تماشاى صحنه و فیلم هاى مبتذل و آلوده به گناه و همین طور رفتن به محیط هاى نامناسب را ترک نمائید.
 
5- از گفتگو با جنس مخالف، نگاه کردن به آنها، خندیدن در منظر نامحرم جدا خودداری کنید.
 
6- از آنجا که ممکن است ارتکاب برخی از گناهان به دلیل عدم اطلاع از آنها باشد، لذا جهت فراگیری واجبات و محرمات دینی مطالعه بیشتری نموده و به کتابهای ذیل مراجعه فرمائید:
 
- مطالعه رساله عملیه مرجع تقلید خود
- پرسش و پاسخ دانشجویی شماره 18 (احکام نگاه و پوشش )
- کتاب واجبات و محرمات در شرع اسلام / آیت الله مشکینی / دفتر نشر الهادی / 1378 ش
- گناهان کبیره شهید دستغیب (ره)
 
خوراک شبانه
در خصوص خوراک شبانه نکات زیر را رعایت فرمائید :
 
1- شام را در ابتدای شب بخورید زیرا هر چه وقت خوردن شام به اول شب نزدیک تر بوده و با وقت خواب فاصله داشته باشد هم خواب راحت تری خواهید داشت و هم برای نماز صبح با مشکل کمتری مواجه خواهید شد.
 
2- بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید:
 
اگر در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن، چیزی بخورید وبعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.
 
3- سعی کنید زود بخوابید ، زیرا تحقیقات نشان داده است که خواب یک سوم ابتدای شب کاملتر و با آرامش تر می باشد و لذا خستگی را از تن انسان، بهتر خارج می کند.
 
4- پر خوری نکنید: باید از افراط و تفریط در خوردن پرهیز شود. کم خوری غیر از نخوردن یا بد خوردن است. میزان کم خوری را رسول اکرم (ص ) چنین می فرمایند:

«کُلْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی وَ أَمْسِکْ وَ أَنْتَ تَشْتَهِی»؛(4)
در حالی که اشتها داری، بخور و در حالی که (هنوز) اشتها داری، از خوردن دست بکش.

 
5- غذای مناسبی میل نمائید: کیفیت غذا جوری باشد که اعصاب و بدن سست نشود. شب ها از ماست، دوغ، کشک و مانند آن استفاده نشود یا در کنار آن ها چند دانه خرما یا کشمش یا مویز و مانند آن تناول شود. هر کس باید با توجه به مزاج خود، برنامه غذایی مناسبی برای خود داشته باشد. دقت کنید چه غذاهایی قوت می بخشد، چه غذاهایی سستی و نسبت به چه غذاهایی حساسیت دارید. مثلا خرما برای بعضی مزاج ها سازگار نیست ، زیرا موجب جوش صورت و دمل می شود.
 
6- از خوردن مال حرام پرهیز نمائی.
 
چگونگی خواب و استراحت برای بیدار شدن در سحر
1- زود بخوابید: بگونه ای برنامه ریزی نمائید که حداکثر تا ساعت ده شب در رختخواب خود باشید.
 
2- خواب قیلوله و قبل از ظهر - که استحباب شرعی هم دارد - ترک نشود. این خواب مختصر، ولی بسیار مفید است. اگر قبل از ظهر میسر نیست با فاصله ای بعد از ناهار انجام گیرد. اگر اصلا خواب روز میسر نیست، حداقل باید دقایقی دراز کشید.
 
پیامبر گرامی اسلام فرمود: از خوردن غذاى سحر براى روزه‏ ى روز کمک بگیرید و از خواب قیلوله براى بیدارى یارى بخواهید.(5)
 
3- محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس باشد.
 
4- اگر اطرافیان شما دیر مى‏ خوابند، شما سعى کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و مقدورتر خواهد شد. یکى از عللى که سبب خواب ماندن در صبح‏ها مى‏ شود این است که روح و جسم انسان از لحاظ کمى و کیفى استراحت کافى برخوردار نیست. حداقل 6 ساعت خواب براى یک انسان مورد نیاز است در این مدت زمان بدن باید طورى به خواب برود که استراحت عمیق احساس شود. اگر انسان بعد از این نوع استراحت، خودانگیز از خواب بیدار شد این نشانگر خواب و استراحت به میزان مطلوب است.
 
5- محیط خوابتان را برای بیدار شدن مساعد کنید:
 
جایی که در آن می خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش می تواند یک عامل برای سحر خیزی باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز می تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید، سر زمانی که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید.
 
6- به اندازه کافی بخوابید: این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی ، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر میکند.
 
7- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعی کنید همیشه رأس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص می تواند سبب ایجاد عادت برای بیداری در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزی تنها یک عادت است.
 
8- به بدن خود گوش دهید: بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی میکنید سعی کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا میکند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.
 
9- آداب خواب را رعایت کنید، از جمله : وضو گرفتن، خواندن سوره های توحید و معوذتین، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا ( سلام الله علیها )، آیة الکرسی، بخصوص خواندن آیه ی آخر سوره ی کهف و نیز توسل به امام زمان برای محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و... از جمله اموری است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه می کند و این توجه و هدفمندی در بیداری صبح تأثیرگذار خواهد بود. البته اگر بجا آوردن همه ی آداب خواب برایتان سخت است، به هر میزان که مقدورتان می باشد انجام دهی.
 
پی نوشت ها:
1- ورام ابن ابى فراس‏، مجموعة ورام( تنبیه الخواطر)، مکتبه فقیه‏، قم‏، اول‏، ج‏1، ص: 47
2- حسن بن شعبه حرّانى‏، تحف العقول، بهراد جعفرى‏، اسلامیه‏، تهران‏، 1380 ش‏، اول‏ ، ص 483
3- عبد الواحد تمیمى آمدى‏، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم‏، دفتر تبلیغات‏، قم‏، 1366 ش‏، اول‏، ص: 476
4- بحار الأنوار، ج‏59، ص 290
5- شیخ حسن دیلمى‏، إرشاد القلوب إلى الصواب‏، شریف رضى‏، قم‏، 1412 ق‏، اول‏، ج‏1، ص 91

منبع: ادیان نیوز




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/3/12
زمان : 9:51 صبح
معرفی مجموعه کتاب «من دیگر ما» + خرید پیامکی
نظرات ()

نویسنده نام کتاب را از کلام امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) اخذ کرده است که در نامه‌ای به فرزندشان امام مجتبی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «پسرکم، تو را جزئی از خود بلکه از وجود خود دیدم، تا به آنجایی که اگر چیزی به تو ضرر برساند، مثل آن است که به من زیان رسانده و گویی اگر مرگ به سراغ تو بیاید، به سراغ من آمده، بنابراین همان اهتمامی را که در اصلاح امور خود می‌نمایم، درباره‌ی تو دارم.»
گروه فرهنگی - رجانیوز: در دنیای کتاب‌ها و مباحث مربوط به تربیت فرزند، تیتر هوشمندانه‌ی «من دیگر ما» انسان را به سوی خود می‌کشاند؛ مؤلف در همین سه کلمه، به‌زیبایی تمام پیام کتابهایش را رسانده است. نویسنده این ظرافت را از کلام امیرمؤمنان علی (علیه‌السلام) اخذ کرده است که در نامه‌ای به فرزندشان امام مجتبی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «پسرکم، تو را جزئی از خود بلکه از وجود خود دیدم، تا به آنجایی که اگر چیزی به تو ضرر برساند، مثل آن است که به من زیان رسانده و گویی اگر مرگ به سراغ تو بیاید، به سراغ من آمده، بنابراین همان اهتمامی را که در اصلاح امور خود می‌نمایم، درباره‌ی تو دارم.»
 
در میان انبوه کتاب‌ها و سایت‌هایی که به موضوعات تربیتی پرداخته‌اند، تشخیص صحت و سقم این مطالب و همچنین یافتن مطالبی که با فرهنگ و اعتقادات ما سازگاری داشته باشد دشوار و زمان‌بر است. اما به جرأت می‌توان گفت یکی از بهترین کتاب‌هایی که در مورد تربیت فرزند نگاشته شده، مجموعه‌ی پنج جلدی «من دیگر ما» اثر حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی است که با جذابیتی خاص تربیت فرزند را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کرده است. این کتاب، برای تمام خانواده‌هایی که دغدغه‌ی تربیت صحیح فرزندانشان را دارند مناسب است.
حضور حجت‌الاسلام‌ عباسی ولدی از سال 1388 به عنوان کارشناس امور تربیتی، در برنامه‌ی پرسش و پاسخ تربیتی رادیو معارف، این برنامه را از جمله برنامه‌های پرسمانی موفق رادیو معارف با موضوع خانواده کرده است.
 
 
«منِ دیگرِ ما» حاصل جلسات تربیتی حجت‌الاسلام عباسی در جمع خواهران بخش تحصیلات تکمیلی جامعه‌الزهرا(س) است. 
 
مؤلف درباره‌ی علت انتخاب نام کتاب چنین می‌گوید:
 
«وقتی که نام کتاب "من دیگر ما" را انتخاب می‌کردم، همه در این اندیشه بودم که به مخاطبم  بگویم فرزند را تافته‌ی جدابافته‌ای از خویش ندانید. تا وقتی که فرزند در نگاه شما موجودی جدا از شما تعریف می‌شود، انگیزه‌ی کافی برای تربیت او نخواهید داشت؛ اما وقتی که فرزند خود را خودتان دانستید (دقت کنید: خودتان؛ نه از خودتان) وقت گذاشتن برای او را وقت گذاشتن برای خویش می‌دانید. رشد او رشد خودتان و پس‌رفت او را عقب ماندن خودتان حساب می‌کنید.»
 
«من دیگر ما» در پنج جلد در قطع شومیز چاپ شده که هر جلد به صورت مجزا به موضوعی خاص می‌پردازد:
 
جلد1: مشکلات تربیت در دنیای امروز/ مبانی تربیت دینی/ نقش رفتار والدین در تربیت فرزند
 
جلد2: محبت و آثار آن در تربیت فرزند/ چرا محبت نمی‌کنیم؟/ دلایل اثر نکردن محبت/ شیوه‌های ابراز محبت
 
جلد3: آثار آزادی کودکان/ آثار محدودیت‌های بی‌جا/ چرا فرزندانمان را آزاد نمی‌گذاریم؟/ هنر آزاد گذاشتن کودک و هنر محدود کردن کودک
 
جلد 4: رابطه‌ی بازی با محبت‌ورزی/ چرا بازی بچه‌ها را جدی نمی‌گیریم؟/ ویژگی‌های بازی مفید
 
ضمیمه‌ی جلد 4: (کتابی با نام بازی بازوی تربیت از همین نویسنده بر این جلد ضمیمه شده که به انواع بازی‌های مناسب برای هر دوره‌ی کودکی می‌پردازد)
 
جلد 5: یادداشت پزشکان بر این کتاب/ جایگاه نگاه در تربیت/ پیامدهای جسمی تلویزیونی شدن/ پیامدهای تربیتی تلویزیونی شدن/ دلایل تلویزیونی شدن خانواده‌ها/ برای پیشگیری و درمان تلویزیونی شدن چه کنیم؟
 
 
پنج جلد بودن این مجموعه یکی از  نقاط قوت آن است، چراکه مطالعه‌ی یک کتاب سبک و کم‌حجم بسیار ساده‌تر از در دست داشتن یک کتاب سنگین و حجیم است؛ تعداد صفحات هر جلد نیز بستگی به اهمیت موضوع آن جلد دارد که به‌طور میانگین هر جلد 200 صفحه دارد که به‌علت مهم بودن موضوع جلد پنجم (نقش تلویزیون در تربیت فرزند) این جلد در 400 صفحه چاپ شده است. شما می‌توانید هر جلد از این مجموعه را تنها با اختصاص روزانه 2 ساعت در طول یک هفته مطالعه کنید. و البته که تربیت فرزندمان بیش‌تر از این ارزش وقت گذاشتن دارد.
 
همچنین این کتاب از کسالت‌آور بودن اکثر کتب تربیتی و تئوریک بودن آن‌ها به دور است، زیرا در هر بخش پس از بیان موضوع و توضیح آن، داستان‌واره‌ای جهت ملموس کردن آن موضوع قرار دارد که موجب جذابیت کتاب شده؛ نویسنده در بخشی با نام «اندر احوالات قاب جادویی» آورده است:
 
«آمد؛ بی‌آنکه خبر دهد. خیلی قدرت‌طلب بود و خودخواه. این را وقتی فهمیدم که دیدم پیشانی خانه را از آن خود کرد تا همیشه چشم‌ها به‌سوی او باشد. هیچ‌کس از پرحرفی‌اش به ستوه نیامد. چنان در دل‌ها جا گرفت که اگر ساکت می‌نشست و خاموش، همه منتظر به سخن آمدنش بودند. نام این قاب را قبله‌ی خانه می‌گذارم و می‌گویم، از وقتی که آمده، کودکم رو به سوی او نماز تربیتش را اقامه می‌کند. برای اینکه شرط انصاف را زیر پا نگذارم، باید بگویم قبله‌ی دل من هم مدت‌هاست رو به سوی این قاب چرخیده است، وقتی عصرگاهی دیر بیدار شده و چند دقیقه‌ای از برنامه‌اش را از دست می‌دهد، نمی‌دانی چطور اشک می‌ریزد. اگر ندانی فلسفه‌ی گریه‌اش چیست گمان می‌کنی زبانم لال مادرش از دنیا رفته و یا پدرش به آسمان پر کشیده.»
 
این کتاب توسط دکتر غلامرضا باهر(متخصص اطفال، از شاگردان دکتر قریب)، دکتر سید جلال حسینی (بورد تخصصی مغز و اعصاب)، دکتر شیرین معلمی (فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان)، دکتر محمد سرو دلیر(فوق تخصص الکتروفیزیولوژی و پیس میکر) با درج یادداشت‌هایی مورد توصیه قرار گرفته است.
 
کتاب «بازی بازوی تربیت» که ضمیمه‌ای بر جلد چهارم این مجموعه است نیز سعی کرده پاسخی باشد در راستای درخواست مقام معظم رهبری که در بیاناتشان در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 19/9/1392 فرموده‌اند:
 
«ما بچّه‌هاى خودمان را که اَلَک‌دولَک بازى می‌کردند که تحرّک داشت و خوب بود، گرگم ‌به هوا بازى می‌کردند که کار بسیار خوبى بود و ورزش بود و بازى و سرگرمى بود، یا این چیزى که خط‌کشى می‌کنند و لىِ‌لىِ می‌کنند. بازىِ بچّه‌هاى ما این‌ها بود. آورده‌ایم نشانده‌ایم پاى اینترنت، نه تحرّک جسمى دارند، نه تحرّک روحى دارند، و ذهنشان تسخیر شده به وسیله طرف مقابل. خب بیایید بازى تولید کنید، بازى ترویج کنید، همین بازى‌هایى که بنده حالا اسم آوردم و ده‌تا از این قبیل بازى [که‌] بین بچّه‌هاى ما از قدیم معمول بوده را ترویج کنید؛ [این‌] یکى از کارها است، این‌ها را ترویج کنید. ما همه‌اش نباید نگاه کنیم ببینیم که غربى‌ها از چه‌جور بازى‌اى حمایت می‌کنند، ما هم از همان بازى حمایت بکنیم»
 
حجت الاسلام عباسی ولدی نویسنده کتاب
 
کتاب بازی بازوی تربیت در دو بخش «مرحله شکل‌گیری توانمندی‌ها» و «دوره‌ی کامل شدن توانمندی‌ها» حاوی 140 بازی از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است؛ بازی‌هایی که در فرهنگ بومی کشورمان رواج داشته؛ اما آرام‌آرام به دست فراموشی سپرده می‌شوند. این کتاب از این نظر جذابیت دارد که با اینکه در آن حرفی از بازی‌های رایانه‌ای که امروزه اکثریت کودکان را مشغول کرده به میان نیاورده، اما توانسته بازی‌هایی جذاب و تحرک‌آوری معرفی کند. این بازی‌های قدیمی و سنتی که به گفته‌ی نویسنده، هم فکر بچه‌ها را به کار می‌اندازند، هم جسمشان را به تکاپو، هیچ آسیبی ندارند؛ نه کودکان را تخیلی بار می‌آورند و نه جمع‌گریزشان می‌کنند.
 
نویسنده در قسمتی دیگر از کتاب از والدین گلایه می‌کند و می‌گوید:
 
«برخی از والدین به اشتباه گمان می‌کنند بازی بدون اسباب‌بازی برای کودکان جذابیتی ندارد؛ در واقع به دلیل اینکه بازی برای خودمان جذاب نیست، فکر می‌کنیم که کودک هم از این بازی لذت نمی‌برد؛ اما حواسمان باشد که ما وارد دوره‌ی بزرگسالی شده‌ایم. بسیاری از کارهایی که ما را خسته می‌کند برای کودک بسیار جذاب است.»
 
برای آشنایی بیشتر با محتوای این مجموعه می‌توانید فهرست کتاب‌ها را از لینک زیر مشاهده نمایید.
 
فهرست کتاب: fehrest mane digare ma.pdf
 
شما هم اگر می‌خواهید این کتاب‌ها را داشته باشید به یکی از دو حالت زیر می‌توانید اقدام کنید تا این مجموعه را در سراسر کشور دریافت نمایید (برای خریدهای بیش از دو سری، تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.):
 
1-خرید مجموعه‌ی پنج‌جلدی + ضمیمه‌ی جلد چهارم: قیمت پشت جلد: 39هزار تومان/ هزینه ارسال: رایگان/ ارسال کد 464 به 10006871
 
2-خرید مجموعه‌ی پنج‌جلدی بدون ضمیمه جلد چهارم: قیمت پشت جلد: 31هزار تومان/ هزینه ارسال: 3هزار تومان/ ارسال کد 155 به 10006871



نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 94/2/22
زمان : 3:55 عصر
متن کرسی آزاد اندیشی با موضوع شبکه های اجتماعی
نظرات ()

استاد مسعود بصیری مسئول بسیج رسانه کشور

مورخح 1393/12/6

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین، الصلوه و السلام علی نبینا نبی الرحمه ابوالقاسم محمد و علی آله آل الله

خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم، زمانی که در بین طلبه ها، روحانیون و خبرنگاران قرار می گیرم این دوجا برایم دلچسب است، از این جهت که مخاطبم کسانی هستند که با مردم در ارتباطند لذا وقتی به نتیجه مثبتی برسیم در افکار عمومی بسیار موثر است و کار ما این روزها به جز کار بر روی افکار عمومی چیز دیگری نیست، اگر مردم را با خود همراه کنیم و حقیقت اسلام را به مردم بشناسانیم باعث بسیج توده مردم خواهد شد و بسیج توده سدهای بسیاری را از پیش رو برمی دارد و باعث کارهای بزرگی خواهد شد .

سه سوال مهم در حوزه شبکه های اجتماعی پیش روی ماست :

1-      آیا مفید است یا خیر ؟

2-     آیا در آنها حضور داشته باشیم یا خیر ؟

3-     در صورت حضور آیا می توانیم مفید واقع شویم ؟

آنچه مسلم است وجود شبکه های اجتماعی مفید است و قابل رد کردن نمی باشد، چون یک وسیله ارتباطی است و انسان هم یک موجود اجتماعی است .

هر وسیله ارتباطی محاسن و معایبی دارد و نمی شود گفت مثلا تلفن یا موبایل یا فاکس یا رادیو و تلوزیون را رد کنیم و از این وسایل ارتباط جمعی استفاده نکنیم .

در موضوع شبکه های اجتماعی چون شکل اینها تغییر کرده و یک طرفه نیستند که یک نفر صحبت کند و دیگران بشنوند، لذا آسیبهای آن هم بیشتر شده است .

مخاطبی که در این حوزه روبروی شما قرار می گیرد یک مخاطب تخصصی نیست، لذا زمانی که بحثی را به اشتراک می گذاری و اجازه می دهی طرف مقابلت هم صحبت کند، چون دارای تخصص نیست و آموزش حضور در شبکه را ندیده است مثل این است که تلوزیون رایکطرفه در اختیار هرکسی قرار دهی و بگویی در مورد اسلام حرف بزن، فرد می گوید تخصص لازم را ندارم، لیکن در پاسخ بگویی بحثت را مطرح کن مردم می شنوند و یک کرسی آزاد اندیشی به وجود خواهد آمد و حرف هر کس منطقی تر بود پذیرفته خواهد شد .

چه کسی حاضر است تلوزیون را به این شکل اداره کند ؟!!

این کار عاقلانه نیست، رسانه چیزی نیست که در اختیار هر کسی قرار گیرد .

رسانه چیزی نیست که دست هر کسی بدهی.

 

شما اگر بخواهی مراسمی را برگذار کنی از انسان بدردبخور صاحب تفکر دارای بیان استفاده می کنی، نمی آیی هر کسی را پشت تریبون قرار دهی، در مسائل شخصی هم همینطور است .

مثل این است که شما بخواهی بروی خواستگاری، بگوییم ما یک کودک سه ساله داریم او را با خود ببرید تا برایتان حرف بزند .

آیا این کار عاقلانه است ؟

آن هم به بهانه آزادی بیان !!!

هیچ انسان عاقلی چنین کاری نمی کند، چه بسا فقط همین یک فرصت برای انسان جهت حرف زدن باشد و همین فرصت را این بچه از بین ببرد و وقتی برای دفاع از خود و جمع کردن سخنان او نباشد .

معمولا انسان در چنین مواقعی سعی خواهد کرد فردی عاقل و باتجربه را با خود همراه کند، چرا که فقط نطق داشتن کافی نیست، فهم معانی کلمات، فهم مجلس، شناخت از موضوع، شناخت کسانی که در جلسه حضور دارند، ادب برخورد با طرف مقابل و همچنین شناخت او مهم است .

در اینطور مواقع سعایت دیگران در عدم آزادی بیان و حقوق شهروندی در انسان اثر نخواهد گذاشت .

همین اتفاق برای شبکه های اجتماعی و روزنامه ها افتاده .

طرح مباحث تخصصی توسط غیر متخصصین به بهانه آزاداندیشی، آزادی بیان و در نهایت انتخاب بهترین حرف مطرح می شود . و من خوشحالم که این بحث تخصصی در جمع شما مطرح شده است، چون من اصولا مخالف مطرح کردن بحثهای تخصصی در سطح عموم مردم هستم .

مثال دیگری که می توان زد، انتشار شبهات مختلف در روزنامه ها و جراید است مثلا همین بحثی که در مورد کربلا مطرح شد ودر جراید مطرح شد . گفتند کشته های جنگ کربلا در برابر کشته های جنگ بدر، دقیقا لفظ کشته را به کار بردند، خوب عده ای از مردم هم در ذهن خود این مقایسه را می پذیرند .

درست است که ممکن است فردای طرح این مطلب کسی بیاید و ماجرای جنگ بدر را توضیح دهد و همچنین شرایط ماجرای عاشورا را، حال فردی که این شبهه را خواند و خدایی ناکرده به هر دلیلی قبل از اینکه پاسخ را ببیند، از دنیا رفت، اولا با وجود این شبهه جایگاه او در جهان عقبی چیست ؟ ثانیا آیا کسی که این شبهه را در ذهن او انداخته مسئولیتی ندارد ؟

فرهنگ رسانه در کشور ما فرهنگ غرب است، متاسفانه به غلط و اشتباه مساله رسانه را از دنیای غرب کپی سنگین کرده ایم و در حال اجرای تئوریهایی هستیم که آنها طراحی کرده اند و حتی خود به آن پایبند نمی باشند ، مثل دموکراسی آنها که گرفته ایم و اتفاقا از این سمت پشت بام افتاده ایم و اجازه بدهیم با شعار آزادی بیان هرکس هر چیزی را مطرح نماید .

در حالی که اصول دین ما پنج اصل توحید، نبوت، معاد، امامت و عدل است ولی اصولدین غربیها و صهیونیستها پول پول پول پول و پول است .

هر جا منافعشان تامین شد، البته این را در نظریه پردازیها و کتابهای خود نیز بیان می کنند، لذا برای آنها شبهه انداختن و بعد پاسخ ندادن به آن هیچ مساله ای نیست، می گوید منافع من تامین شود کافیست .

ما می آییم در شبکه های اجتماعی شبهه ای را مطرح می کنیم و عده ای را درگیر می کنیم و می گذاریم کنار، اتفاقا دشمن همین را می خواهد، بعضی این را دوست دارند، حتی گاهی خودمان هم می پسندیم .

لذا شبکه های اجتماعی باعث می شوند یک سری افراد آگاهانه یا ناآگاهانه برای افرادی که دارای درک بالا در حوزه هلی مختلف نیستند شبهاتی را ایجاد کنند که این شبهات فرصت پاسخگویی به آنها نیست، یا اگر هم پاسخی ارائه شود فردی که برای او ایجاد شبهه شده فرصت مطالعه پاسخ را ندارد.

نکته دوم اینکه، می رویم فیسبوک می بینیم در استرالیا فیسبوک فیلتر است، حتی اوباما به فرزندان خود جهت استفاده از فیسبوک اجازه نمی دهد .

بسیاری از مسئولین ارشد دنیا و مقامات مختلف نظامی و امنیتی از استفاده کردن شبکه های مجازی اجتماعی منع هستند، اجازه نصب این نرم افزارها بر روی تلفن های همراه خود را ندارند .

چین که اصلا حکایتش جداست و کلا جلو این مباحث را گرفته است .

تاسیسات عظیمی برای این شبکه ها درست کرده اند و میلیاردها دلار هزینه این شبکه ها شده است . حال سئوال پیش نمی آید که چه می شود که رایگان آن را در اختیار ما می گذارند؟!!

اینقدر دشمن ما را دوست دارد که مکالمه رایگان، ارسال مطالب رایگان در اختیار ما قرار دهد ؟!!

خوب بیاید تکنولوژی خود را در اختیار ما قرار دهد .

یک پاکت سیگار در انگلستان هفت پوند قیمت دارد آنوقت در ایران ما با چه قیمتی عرضه می شود ؟

لذا شما وقتی نگاه می کنی در کشورت فردی اگر بیمار سرطانی، آلزایمری در خانه داشته باشد گاها یک ورق قرص آن 500 هزار تومان هزینه دارد، یک پسری که از مادرش نگهداری می کند و زن و بچه هم دارد مگر چقدر حقوق می گیرد که بخواهد ماهانه 1500000 تومان هزینه دارو نماید ؟

خوب دشمنی که اینقدر ما را دوست دارد و شبکه های اجتماعی در اختیار ما قرار می دهد، خوب قرصها را هم به قیمت پایین به ما بدهد .

اصلا چرا تکنولوژی خودرو و هواپیما به ما نمی دهد ؟

بیاییم یک تلنگری در ذهن خود بزنیم که چطور اینها مجانی است ولی آنچه را واقعا به آن احتیاج داریم خیر ؟ چرا جلوی اینترنت را نمی گیرند ؟ چرا هیچ وقت از ابتدا تا کنون موبایل، کامپیوتر و تجهیزات مشابه را تحریم نکرده اند ؟

در شدیدترین تحریمها بازار ما پر است از این تجهیزات !!!

سوال سوم : می رویم در شبکه های اجتماعی و فکر می کنیم داریم کار مذهبی و دینی می کنیم !!!

به دو دلیل خیر :

اولا : کلونی ایجاد کرده ایم مثل کرم ابریشم که دور خود پیله می تنه، مثل این حوزه علمیه که همه هم نوع و هم فکر هستیم و همدیگر را ارشاد می کنیم، گاهی هم می روم جلوی درب کسی را پیدا می کنیم دو دقیقه یه نصیحتی می کنیم و بعدا هم خداحافظ .

ما در گروههای دیگران حضور و جایگاهی نداریم .

به عنوان مثال چند نفر از شما مسلمانان قیلزای افغانستان را می شناسید ؟

هیچ کدام !!!

آنها یکی از بزرگترین جوامع پشتون افغانستان را تشکیل می دهند و از سال 1747 که نادرشاه افغانستان را واگذار کرد در اکثر انتخاباتها هم تاثیر زیادی دارند، آنها هم گروههای اجتماعی دارند و فکر می کنند دارند کار می کنند ، همانقدر که شما آنها را می شناسید آنها هم شما را می شناسند و فکر می کنیم داریم کار می کنیم .

دور هم هستیم، فکر می کنیم داریم کار می کنیم، فکر می کنیم داریم جلو می رویم، خیر چون اولا : این حوزه، این بستر مال ما نیست !!!

شما تا وقتی برای صاحبان این حوزه ارزش داری که بداند پیامت به سطحی نرسیده است که جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، اگر احساس کنند داری با استفاده از این ابزار موثر می شوی سریع سد راهت می شوند، فیلترت می کنند، سریع بلاک می شوی !!!

هرگاه احساس کنند داری جلو می روی جلویت را می گیرند .

بنده خودم مدتی در وایبر فعالیت کردم و کلیپها و تصاویر اخلاقی ارسال می کردم ، مرا بلاک کردند، فکر کردم عیب از دستگاهم است با چند نفر از دوستان مطرح کردم اتفاقا آنها نیز بلاک شده بودند، قبول نداری بیا امتحان کن، شما بیا یک ماه پیامهای سازنده اخلاقی بدرد بخور بفرست خواهی دید که بلاک می شوی !!!

آن وقت داعش چه جنایتهایی که مرتکب می شود و در توئیتر و فضاهای مجازی جنایتهای خود را به نمایش می گذارد و فیلتر نمی شود و هیچ کاری با آنها ندارند ؟!!

العالم را فیلتر می کنند، صفحه فیسبوک حزب الله را فیلتر می کنند ؟!!

دوما اصلا شبکه اجتماعی را به وجود آورده که کاربران خود را تحلیل کنند خصوصا اعضای خود در خاورمیانه و ایران ، دوم فوریه وزیر خزانه داری آمریکا گفت : ما از فیسبوک و شبکه های اجتماعی خاورمیانه را کنترل می کنیم .

دست اندرکاران این شبکه ها دارند رصد می کنند مثلا این ماه تعداد جستجوهای کاربران در مورد فلان ضد انقلاب زیاد بوده یا در مورد فلان خواننده فراری یا وقتی می بینند بازدید از صفحات مستهجن زیاد شد، به نتیجه می رسد شرایط اعتقادی مردم پایین آمده و  پیش خود می گویند الان زمان مناسبی برای فلان عملیات است .

همه ی برآوردهای ذهنی شما را انجام می دهند .

مگر همین وزیر ارتباطات فعلی مدتی پیش نگفت : تمام اطلاعات موجود در موبایلهای مردم از طریق وات ساپ در اختیار بیگانگان قرار می گیرد، به او می گویی فیلتر کن می گوید : پس مردم چه کنند؟ مردم چه استفاده ای می کنند ؟آنوقت نهایت استفاده خیلی ها خواندن جک و کمی خنده !!!

ما می خواهیم در زمین دشمن عملیات کنیم !!!

چه عملیاتی می کنیم ؟!!

اصلا چند نفر ما زبان عبری بلدیم، چند نفر ما به انگلیسی مسلطیم که اثر گذار باشیم .

چند نفرمان نامه ی حضرت آقا را به دست دیگران رساندیم که برخی مجبور نشوند در اروپا آن را روی کاغذ چاپ کنند و کنار خیابان به دست مردم بدهند ؟!!

داریم در زمین دشمن بازی می کنیم .

هم فیلتر می کنند، هم تمام اطلاعات شما را در می آورند، نگویید که من مگرارزشی دارم، بالاخره شماره ی ده نفر آدم بدردبخور در موبایلت هست، در موبایل دیگران هم هست، چند تا موبایل را کنترل می کنند شماره ی آدمهای مهم را به دست می آورند و در موقع لزوم حتی ممکن است آنها را ترور نمایند، بخواهند نقطه ای طرف را می زنند .

آرمانهای انقلاب اسلامی ما در شبکه های اجتماعی کجاست ؟

دفاع از رهبری در شبکه های اجتماعی کجاست ؟

نتیجه صحبتهای بنده : به نظر من باید شبکه های اجتماعی موبایلی غربی فیلتر شود و بسته شود، اگر می توانیم مثلش را درست کنیم و استفاده کنیم،که می توانیمو الان هم درست شده مثل نرم افزار ساینا، بیسفون و سلام که باید با استفاده از آنها باعث تقویتشان شویم .

من اعتراض دارم چرا وی چت چینی فیلتر می شود ولی وایبر اسرائیلی دارد در ایران فعالیت می کند، من اعتراض دارم به حضور خودمان در وات ساپ، ما داریم با هر بار کلیک کردن ارزش سهام آنها را در بورس بالا می بریم، وات ساپی که در بورس 21 میلیارد دلار معامله شده و صاحبان این شرکتهای صهیونیستی دارند از کلیک های ما گلوله می سازند و از این پول در هر راهی علیه اسلام استفاده می کنند .

چگونه در آمریکا فقط 8 شبکه تلوزیونی رایگان وجود دارد ولی در ایران بیش از 3000 شبکه که بیش از 167 تای آن فارسی است قابل دریافت است ؟

والله العلی العظیم دشمن دلش به حال ما نسوخته است .

ما نمی توانیم در بستر شبکه های اجتماعی عملیات انجام دهیم، می شود مثل موسیقی های لوس آنجلسی که به جای اینکه ذائقه مردم را با استفاده از موسیقی وطنی تغییر دهیم، جذب شدیم و الان برخی موسیقیهای خودمان ... .

ما به جای اینکه جذب کنیم جذب شدیم .

لذا وقتی وارد این حوزه ها می شویم باید آگاهانه باشد، پشتمان قوی باشد .

در همین بستر شبکه های اجتماعی صدها شبهه می اندازند که صدی نود آن فرصت وامکان پاسخگویی برای خواننده نمی باشد، همچنین ممکن است امکان دریافت پاسخ برای او فراهم نباشد.

 

والسلام

 

6/12/1393




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/1/16
زمان : 10:48 صبح
همسرم «حجاب» دلخواه مرا ندارد، چه کنم؟
نظرات ()

کاهش مردان غیرتمند و معتقد در راستای منویات دینی عنوان می‌کنند: همسرم آنطور که دلخواه است، پوشش و حجاب مناسبی ندارد و باید همواره به او تذکر دهم، چه کنم؟ در این گزارش، راهکارهایی برای اصلاح این نقیصه پیشنهاد می‌شود.
 
به گزارش فارس، واژه‌ «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک هستند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است
 
بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎شود.
 
حجاب و عفاف در قرآن
 
در قرآن مجید بیش از 10 آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
 
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است.
 
«جلباب» به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.
 
در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
 
متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بدحجابی بیشتری از سوی زنان، دختران و حتی پسران و مردان هستیم که این موضوع تا حدودی سلامت روانی جامعه را به مخاطره انداخته است. در آیات قرآن کریم رعایت حجاب و داشتن پوشش مناسب برای مردان و زنان نامحرم به یک اندازه مورد تأکید قرار گرفته است اما از جهاتی حفظ حجاب و عفت از سوی زنان به دلیل رسالت مادر بودن و حفظ کیان خانواده، در اولویت قرار می‌گیرد به همین منظور در این نوشتار سعی کرده‌ایم به این سؤال مردان مؤمن  پاسخ گوییم: «همسرم آنطور که دلخواه است، پوشش و حجاب مناسبی ندارد و باید همواره به او تذکر دهم، چه کنم؟»
 
و اما پاسخ:
 
همسرتان باید درک کند که حجاب کامل، محبت شما را به ایشان بیشتر خواهد کرد. برای او نیز امنیت بیشتر و خوشبختی به همراه خواهد داشت.
 
آنچه در حجاب (پوشش کامل) مطرح است و دین نیز بر آن تأکید دارد، امنیت زن و حفظ عفت اجتماعی و پایداری و استواری بنیان خانواده و الفت و محبت بیشتر میان همسران است؛ بنابراین نفع و سود این مسئله، متوجه خود انسان می‌شود و اگر دین بر آن تأکید می‌کند، برای خوشبختی و سعادت زندگی اجتماعی و فردی انسان‌ها است. به او بفهمانید که پوشش نه به معنای نادرست بودن او یا قصد جلب توجه دیگران است، بلکه نداشتن حجاب، باعث سلب امنیت او و به طمع افتادن دیگران خواهد شد.
 
همچنین اگر حجاب خود را مقابل مردان نامحرم حفظ نکند، دیگران به چشم دیگری او را نگاه خواهند کرد، اگر چه خانمی پاک و عفیف است نمی‌تواند بگوید که من با دیگران کاری ندارم، مطمئناً نمایاندن زیبایی‌های خود به نامحرمان، او را از آزار دیگران یا نگاه‌های آزار دهنده و شیطانی آن‌ها حفظ نخواهد کرد.
 
 نکات قابل توجه:
 
1.  در هیچ یک از مراحل ارشاد و راهنمایی از برخورد نیک و ملاطفت‌آمیز و احترام نهادن دور نشوید. با فشار و اجبار کسی را نمی‌توان هدایت نمود. چه بسا تأثیر منفی آن بیشتر از هدایت شود. اگر رابطه شما با همسرتان اکنون به جبهه‌گیری و حساسیت نشان دادن و صف‌آرایی منتهی شده، برای مدتی سکوت کرده و حرفی به او نگویید و به دنبال اجرای روش غیر مستقیم باشید. باید با همسرتان دوست باشید تا حرف شما به عنوان یک دوست، مؤثر باشد. از موضع بالاتر برخورد نکنید، مگر اینکه به شکل نامتعارف در آید.
 
2. هر شخصی یک نقطه پذیرش دارد. سعی کنید این نقطه پذیرش او را به دست آورید و از این راه وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید. با بررسی خصوصیات وی، راه نفوذ در او و جلب نظرش را به دست آورید و اقدام کنید.
 
3. از تکرار در گفتار و نصیحت کردن زیاد (آن هم به صورت مستقیم) خودداری کنید. موقعیت‌سنج باشید و به موقع تذکر دهید. زمانی تذکر دهید که مطمئن باشید تأثیر می‌گذارد. چنانچه در گفتار و تذکر دادن زیاده‌روی کنید، حرف‌های شما به صورت تکراری در آمده و برای او دلزدگی ایجاد خواهد کرد.
 
4. به نیازهای روانی و عاطفی او در محیط خانه توجه شود تا احساس کمبود و خلأ نداشته باشد. معمولاً دختر یا زنی که حجاب خود را نگه نمی‌دارد، نیاز به توجه در جامعه دارد؛ زیرا درون خانه به خواسته‌ها و نیازهایش توجه نمی‌شود یا خیلی کم مورد توجه است.
 
5. به احتمال بسیار همسر شما اقوام و یا دوستانی دارد که به حفظ حجاب کامل، پایبندی چندانی ندارند.  از این رو وی با همرنگ شدن با جماعت احساس راحتی بیشتری می‌کند. ضمن این که او را متوجه کار اشتباه دوستان و اقوامش می‌کنید، از او بخواهید که دوستانش را متوجه اشتباه‌شان کند.



نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 93/12/17
زمان : 7:3 صبح
برای ازدواج چه نمازی بخوانیم؟/ برای رفع گرفتاری چه دعایی بخوانیم
نظرات ()

یکی از طلبه‌ها بود که ‌گفته بود اوضاع مالی‌اش خوب نیست و در تامین معاش همسر و فرزندان و پرداخت شهریه حوزه دچار مشکل شده...
عقیق: توصیه‌ها و جملات ارزشمند و پر از نکات اخلاقی آیت‌الله بهجت(ره) را که مرور کنیم، دست‌مان می‌آید که این عارف بزرگ توجه بسیاری به امور خانوادگی و سبک زندگی اسلامی داشته و بیشتر راهکارهایی هم که ارائه کرده، از ذکر‌ها و دعا‌ها گرفته شده‌اند. درواقع آیت‌الله بهجت به‌دلیل آشنایی کامل و تسلطی که بر معارف اسلامی و ذکرهای الهی داشته، کلید حل مشکلات، گرفتاری‌ها و بیماری‌های مردم را از همین راه معرفی می‌کرده است.
با همسرمان چگونه رفتار کنیم؟
 
آداب همسرداری از مواردی است که آیت‌الله بهجت(ره) تاکید خاصی به آن داشت. او در جایی گفته: «هماهنگی و موافقت بین زن و مرد در محیط خانواده از هر لحاظ و به‌صورت صددرصد برای غیر‌انبیا و غیراولیا غیر‌ممکن است. اگر بخواهیم محیط خانه گرم و با‌صفا و صمیمی باشد، فقط باید صبر و استقامت و گذشت و رأفت را پیشه خود کنیم. اگر اینها نباشند اصطکاک و برخورد پیش خواهد آمد و همه اختلافات خانوادگی از همین جا ناشی می‌شوند».
 
برای ازدواج چه نمازی بخوانیم؟
 
جوانان بسیاری برای زیارت یا شرکت در نماز جماعت آیت‌الله بهجت‌(ره) به مسجد معصومیه قم می‌رفتند موضوع ازدواج یکی از پرسش‌های اصلی بود که بار‌ها با او مطرح شد. به‌عنوان مثال آیت‌الله بهجت‌(ره) در مورد دختری که ازدواجش سر نمی‌گیرد و به‌اصطلاح بختش بسته است، گفته بود: «نماز جعفر طیار را بجا بیاورد و بعد از تمام شدن نماز، دعایی را که در کتاب «زادالمعاد» علامه مجلسی آمده بخواند. پس از این دعا به سجده برود و تلاش کند حتما گریه کند و اگر نشد، خودش را به‌ گریه بیندازد. همین که اشک در چشمانش جمع شد حاجتش را از خدا بخواهد. این عمل را آنقدر ادامه بدهد تا زمانی که حاجتش روا شود».
 
آیت‌الله بهجت‌(ره) در پاسخ به این پرسش که به‌صورت دیگری پرسیده شده بود، گفته بود: آیه 74 سوره مبارکه فرقان را بخواند که خداوند متعال می‌فرماید: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرار ده و ما را برای پرهیزکاران پیشوا گردان».
 
کلید‌های ادامه تحصیل چیست؟
 
‌یکی از سوالاتی که بیشتر از سوی جوانان و خانواده‌های آنها با آیت‌الله بهجت(ره) ‌مطرح می‌شد به امور تحصیلی و درس خواندن مربوط بود. به‌عنوان مثال او در پاسخ به یکی از طلبه‌های حوزه که گفته بود حدود 10 سال است مشغول دروس‌ حوزه است اما حتی به‌طور متوسط نتوانسته آنها را بیاموزد، گفته بود: «تقلیل مباحث بکنید و آنچه را که مشغول می‌شوید اتقان نمایید».
 
آیت‌الله بهجت‌(ره) در پاسخ به جوان دیگری که هوش و استعداد خوبی داشت و گفته بود در درس خواندن بی‌برنامه و سردرگم است این طور راهنمایی کرده بود: «در برنامه تحصیل راه متعارف را پیش بگیرید و اگر اشکالی داشتید سوال کنید. برای پیشرفت در تحصیلات نافعه ملتزم به تعقیبات مشترکه باشید و دعای «سبحان من لایهتدی علی اهل مملکته...» کتاب «مفاتیح‌الجنان» و تعقیبات مشترکه را بعد از هر فریضه انجام دهید».
 
نمونه دیگر در زمینه تحصیل، پرسش یکی از طلبه‌ها بود که ‌گفته بود اوضاع مالی‌اش خوب نیست و در تامین معاش همسر و فرزندان و پرداخت شهریه حوزه دچار مشکل شده. با این حساب چطور باید به درس‌هایش برسد؟ آیت‌الله بهجت(ره) در پاسخ گفته بود: «قناعت نسبیه بر همه لازم و برای همه کافی است».
 
آیت‌الله بهجت(ره) در پاسخ به طلبه‌ای که می‌خواست به درجه عالی اجتهاد برسد، گفته بود: «به‌طور منظم و مرتب درس بخوانید و از آسان گرفتن در معلومات خودداری کنید. در این صورت ان‌شاءالله مقصود حاصل می‌شود». راهکار آیت‌الله بهجت به طلبه‌ دیگری که در درس‌هایش موفق نبود هم این بود: «نماز شب کلید توفیقات است. تعقیب مخصوص را هم فراموش نکنید که شامل دعای «سبحان من لایعتدی علی أهل مملکته...» کتاب «مفاتیح‌الجنان» و تعقیبات مشترکه می‌شود».
 
چه شغلی مناسب است؟
 
پیدا کردن شغل مناسب یکی دیگر از دغدغه‌های جوانان است. در این خصوص یکی از جوانان برای انتخاب شغل مناسب راهنمایی خواسته بود که آیت‌الله بهجت‌(ره) توصیه کرده بود شغلی را بر‌عهده بگیرید که رضای خداوند عظیم‌الشأن در آن باشد و اگر چند شغل مورد رضایت خداست، آن شغل را برگزینید که خدا از آن راضی‌تر است و تلاش کنید برای ایمان و مومنین مفید باشید.
 
برای رفع گرفتاری چه دعایی بخوانیم؟
 
گرفتاری‌های زندگی یکی دو تا نیستند. به‌هر حال مشکلاتی برای هر کدام ما ایجاد می‌شود که گاهی راه حل آنها را نمی‌دانیم. یکی از افرادی که با مشکلاتی مواجه شده بود برای آیت‌الله بهجت(ره) نامه‌ای نوشته بود با این مضمون: «چند سال است در کار‌هایم دچار مشکل می‌شوم و همه راه‌ها به‌رویم بسته است. مثلا در زمینه اشتغال و ازدواج هر‌چه از خدا کمک می‌خواهم، راه مساعدی پیدا نمی‌کنم». آیت‌الله بهجت هم در جواب گفته بود: «از روی اعتقاد کامل بگویید: «استغفر الله». سعی کنید هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا تمام ابتلائات رفع شود. البته بعد از رفع آنها هم این ذکر را ادامه دهید تا آن گرفتاری‌ها پیش نیاید اما اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید یا اینکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید».
 
چه غذاهایی بخوریم؟
 
در روایت‌های اسلامی توصیه‌های زیادی درباره غذا خوردن و سلامتی وجود دارد. آیت‌الله بهجت(ره) هم به‌عنوان یکی از بندگان مخلص خدا در این خصوص تذکراتی را ارائه کرده با این مضمون: «رعایت اعتدال و میانه‌روی در غذا خوردن برای سلامتی مزاج بسیار مفید است. اگر انسان همیشه به نان خوردن عادت داشته باشد، بهتر است گاهی برنج بخورد و اگر همیشه برنج می‌خورد، بهتر است گاهی نان یا آش بخورد و تنوع در غذا داشته باشد».
 
آیت‌الله بهجت‌(ره) چند غذا را که هم غذا هستند و هم دوا معرفی ‌کرده و گفته: «خرما، شیر، ماست و روغن زیتون هم دوا هستند و هم غذا». او همچنین درباره خرما ‌گفته: «جای تعجب است که با این همه پیشرفت‌های علمی و طبی هنوز نتوانسته‌اند سرطان را علاج کرده یا از آن جلوگیری کنند یا اینکه بفهمند از چه حاصل می‌شود! می‌گویند عراق و مناطقی که نخلستان دارند و خرماخیز هستند مبتلایان به سرطان خیلی نادرند. یکی از اطبا مدعی بود دارویی کشف کرده که بیشتر اجزای آن شیره خرماست و می‌تواند سرطان را درمان کند. او گفته بود آن را از کتاب «قانون» ابن‌سینا گرفته است».
 
حفظ نظم در تمام کار‌ها و از جمله خوردن و خوابیدن یکی از دستوراتی است که در میان روایت‌های اسلامی به آن اشاره شده. آیت‌الله بهجت(ره) در این خصوص تاکید ‌کرده: «اخلال در نظم غذا خوردن و هضم آن و همچنین اخلال در نظم خواب و دیگر کار‌ها موجب تاخیر تاثیر آنهاست. درباره پیامبر اکرم‌(ص) نقل شده که گرسنگی، خوراک و غذای آن حضرت بود. پیامبر در جایی فرموده بود: «تا گرسنه نشدید غذا نخورید و قبل از اینکه سیر شوید از غذا خوردن دست بکشید». شیخ‌الرئیس هم جمله عجیبی دارد با این مضمون: «در هر روز یک وعده غذا بخور و پیش از اینکه غذای اولی هضم شود از خوردن غذا پرهیز کن». یعنی گرسنگی کشیدن بیشتر موجب سلامتی است تا پرخوری و سیری. گویا معروف است که اگر کسی 40 ساله شود و دوای صحت و سلامت خود را نیابد خیری در او نیست».
 
چگونه دعا کنیم که مستجاب شود؟
 
دعا کردن آدابی دارد که شرط استجابت آن به‌حساب می‌آید. آیت‌الله بهجت(ره) درباره دعا کردن گفته: «بعضی افراد گمان می‌کنند دعا کار پیرزن‌ها و پیرمرد‌ها و افراد ناتوان است؛ آنها که نمی‌توانند در میدان جنگ شمشیر بزنند. ولی معلوم می‌شود که مسئله از این بالا‌تر است. در روایات درباره شرایط استجابت دعا آمده است: «کسی که دعا کند و جز اجابت احساس نکند، دعایش مستجاب می‌شود». گویا حالتی شبیه یأس در ما پیدا شده که دعای ما فقط با زبان و لقلقه لسانی است، نه برخاسته از دل مطمئن و امیدوار به اجابت».



نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 93/12/13
زمان : 7:56 صبح
رائفیپور مطرح کرد
نظرات ()

فشار غرب به ایران برای رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی / شبکه عظیم جاسوسی علیه ایران ایجاد شده

یک پژوهشگر از تلاش آمریکا برای افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن در ایران خبر داد و گفت: در مذاکرات نیز به ایران فشار می‌آورند فیلتر را از روی برخی شبکه‌های اجتماعی بردارید در صورتی که این مباحث ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد.

خبرگزاری فارس: فشار غرب به ایران برای رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی / شبکه عظیم جاسوسی علیه ایران ایجاد شده

 

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی‌اکبر رائفی‌پور شامگاه یکشنبه در نخستین همایش بصیرتی «شبکه‌های اجتماعی مجازی، فرصت یا تهدید؟» با بیان اینکه به خاطر مراودتش با مردم کشور، با توقعات و انتظارات آنها آشنایی دارد، از اینکه جوانان این مرز و بوم دلی پاک و آماده برای شنیدن سخن حق را دارند، سخن راند و خطاب به حضار اظهار کرد: این ادعا یک حرف دیپلماتیک نیست که از من می‌شنوید و واقعا به این گفته‌ام معتقدم.

وی با بیان اینکه باید با هر قشری با زبان خاص آن سخن گفت، منش و روش حضرت رسول(ص) را توجه به این امر مهم دانست و افزود: پیامبر مکرم اسلام با این شیوه دین مبین اسلام را در بین مردم تبلیغ کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم دنیا به مکتب تشیع گرایش پیدا می‌کنند، ضمن ابراز خرسندی از این موضوع، از اینکه برخی از شیعه بودن دست برداشته‌اند نیز اظهار تأسف کرد و گفت: تشیع بهترین و پویاترین مکتب و ایدئولوژی است.

*رهبری در عرصه کار فرهنگی به جوانان دل بسته‌اند

وی از هجمه وحشتناک جنگ نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی سخن راند و با تأکید بر لزوم توجه به انجام کار فرهنگی وسیع و اثرگذار در جامعه  گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب در بحث فرهنگی؛ جوانان را خطاب قرار می‌دهند یعنی به این قشر از جامعه دل بسته‌اند.

رائفی‌پور گفت: برخی از جوانان کشور در لبیک به ندای ولی خود در حیطه کار فرهنگی وارد شده‌اند و معتقدم اگر خوب کار کنیم، نه تنها سنگرها را یکی پس از دیگری فتح می‌کنیم که دشمن و باورهایش را نیز به چالش خواهیم کشاند.

وی با بیان اینکه طبق اعتراف غرب، ایران یکی از بزرگترین ارتش‌های هک در دنیاست، افزود: بعد از اینکه دشمن بارها و بارها ما را هک کرد، فرزندان این مرز و بوم این علم را برای مقابله با دشمن آموختند.

*دشمن به ایران حمله کند تمام تأسیسات حیاتی‌اش هک خواهد شد

این پژوهشگر مطرح گفت: در صورت خبط این کشورها در حمله به ایران، قادر خواهیم بود تمام برنامه‌های آنها را هک کرده و زندگی آنها را با هک تأسیسات فلج کرده و به مخاطره بیاندازیم.

وی با بیان اینکه در بعد جنگ نرم نیز باید به مانند جنگ سخت، تهدیدها را به فرصتی برای نظام تبدیل کرد، گفت: ایران اسلامی با برخورداری از مکتب پویا و تحول‌آفرین تشیع می‌تواند در عرصه تبدیل تهدید به فرصت کار شایان توجهی انجام دهد.

رائفی‌پور گفت: شیعیان در هر برهه از سختی، یک الگو از 14 معصوم را دارند که با توسل به آنها و مرور صبر این بزرگواران در مقاطع دشوار، مسیرهای طا‌قت‌فرسا را طی می‌کند به همین دلیل شیعه هیچ گاه در تنگنا و یا افسردگی قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به انواع تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران اسلامی تأکید کرد: اگر یکی از این مشکلات علیه کشور دیگری اعمال می‌شد آن را از درون فرو می‌پاشید کما اینکه در نمونه اوکراین و گرجستان این موضوع قابل مشاهده است.

نظام سلطه از اینکه ایران در مرزهای اسرائیل می‌جنگد سخت در هراس است

این کارشناس مسائل سیاسی از تلاش دشمن برای کاهش قدرت ایران و منزوی کردن آن خبر داد و ابراز داشت: نظام سلطه از اینکه ایران در مرزهای اسرائیل می‌جنگد سخت در هراس است.

وی با اشاره به شهادت سردار الله‌دادی توسط اسرائیل، گفت: بلافاصله ایران ضرب شصتی محکم به آنها نشان داد و 17 نفر از صهیونیست‌ها را به درک واصل کرد.

رائفی‌پور بیان داشت: در حال حاضر ایران اسلامی تنها کشوری است که در مقابل اسرائیل ایستاده در صورتی که قدرت‌های جهان همه گوش به فرمان این رژیم غاصب هستند.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای تفرقه‌افکنی در بین شیعه و سنی، این ترفند را رویکرد اصلی آن برشمرد و افزود: البته مهمترین برنامه آنها از بین بردن تفکر شیعی در بین شیعیان و بی‌تفاوت کردن مردم نسبت به این ایدئولوژی است که باید هوشیار بود.

برخی در داخل شل شده بودند اما با دیدن داعش و اقدامات غیر انسانی‌اش به خود آمدند

این استاد دانشگاه در ادامه از ایجاد داعش توسط نظام سلطه سخن به میان آورد و با بیان اینکه شکل‌گیری این گروهک تکفیری باعث اتفاقاتی نیز شد، در تشریح این مطلب گفت: برخی در داخل خیلی شل شده بودند اما وقتی داعش و اقدامات غیر انسانی آنها را دیدند فهمیدند که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس چه جانانه از این کشور دفاع کردند.

وی گفت: دشمن از هر راهی به دنبال گرفتن روح تشیع و اهداف آن از شیعیان به ویژه مردم ایران اسلامی است به همین دلیل باید بصیر و هوشیار بود.

*ساخت فیلم رایگان از سوی بی بی سی برای مردم ایران اما دریافت هزینه از مردم خودش

رائفی‌پور با اشاره به ساخت 3 هزار و 500 ساعت برنامه برای ایران از سوی غرب و پخش آن از شبکه‌های ماهواره‌ای افزود: بی بی سی برای پخش اخبار برای مردم انگلیس، از آنها مالیات دریافت می‌کند، اما باید دید چرا برای مردم ایران برنامه‌های رایگان پخش می‌شود؟

وی از فعالیت 150 شبکه فارسی‌زبان در ماهواره خبر داد و گفت: این شبکه برای هر یک از اقوام ایران از کرد و لر گرفته تا ترک و عرب نیز برنامه‌های هدفدار می‌سازد.

این کارشناس برجسته ادامه داد: دشمن چنان شب و روز خود را برای ساخت برنامه و عرضه آن به مردم ایران کرده که گویی در این راه خسته نمی‌شود؛ چون نگران خود هستند.

*تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین قومیت‌های ایران

وی با گریزی به تلاش دشمن در ایجاد اختلاف بین اقوام و قومیت‌های ایرانی گفت: سال‌ها پیش یک کاریکاتوریست در روزنامه ایران به هموطنان ترک‌زبان ما توهین کرده بود.

رائفی‌پور با بیان اینکه این کاریکاتوریست معلوم‌الحال بعد از اعتراض مردم به این قضیه از ایران فرار کرد، گفت: همین فردی که برای ترک‌ها جوک درست می‌کرد سر زلزله ورزقان کاریکاتور دیگری با این پیام که دولت ایران به ترک‌ها اهمیتی نمی‌دهد؛ کشید.

وی با اشاره به اینکه این فرد کاملأ هدفمند و با برنامه تعیین شده از سوی غرب این کار را کرده بود، ابراز داشت: برخی در زلزله ورزقان این طور استنباط کردند که پخش برنامه «خنده بازار» همزمان با وقوع زلزله به معنای بی‌توجهی به این مردم بوده در صورتی که قطع این برنامه از لحاظ روانی فضای بدتری را ایجاد می‌کرد.

این کارشناس رسانه گفت: در شرایط بحرانی باید تدبیر کرده و فضا را از سمت التهاب دور کرد که در زلزله ورزقان نیز عدم قطع برنامه خنده بازار، برای همین کار انجام شد تا مسئولان سازماندهی لازم برای مدیریت بحران را داشته باشند و فضای بحرانی برای مردم متصور نشود.

*در نظام جمهوری اسلامی هیچ فرقی بین اقوام مختلف وجود ندارد

وی با بیان اینکه مسئولان در این زلزله به طور جدی وارد عرصه کمک‌رسانی شدند، گفت: به طور حتم در نظام جمهوری اسلامی هیچ فرقی بین اقوام مختلف وجود ندارد و ایجاد چنین شائبه‌ای ترفند دشمن برای ایجاد اختلاف است.

رائفی‌پور گفت: چه طور فردی که روزی برای ترک‌زبانان این کشور کاریکاتور می‌کشید در آن روز به دفاع از مردم ترک‌زبان ورزقان به پا خاسته بود؟ پس این مباحث نشان از دسیسه و دست‌های پشت پرده دشمن دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اسرائیل با استفاده از وایبر اطلاعات بسیاری را به دست آورده و در اصل جاسوسی می‌کند، با طرح این سئوال که آیا تا به حال با خود فکر نکرده‌اید ایران چرا در همه کالاها تحریم است اما در تلفن همراه و تبلت چنین نیست؟ از حضار خواست لحظه‌ای به این اتفاق عجیب بیاندیشند.

این استاد برجسته گفت: آمریکا اینترنت را با 60 درصد تخفیف به دولت ایران داد که دولت نیز با 30 درصد آن را به مردم عرضه کرد، حال این سئوال مطرح می‌شود مگر آمریکا عاشق چشم و ابروی ایرانی‌هاست که چنین کاری می‌کند؟

*تلاش آمریکا برای افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن در ایران

وی از تلاش آمریکا برای افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند آن در ایران خبر داد و افزود: در مذاکرات نیز به ایران فشار می‌آورند که باید فیلتر را از روی برخی شبکه‌های اجتماعی بردارند در صورتی که این مباحث هیچ ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد.

رائفی‌پور با بیان اینکه یک نرم‌افزار نیز برای گرفتن ماهواره از طریق موبایل طراحی شده که هدف اجرای این برنامه غرب نیز ایران است تأکید کرد: درست است نرم‌افزاری مانند وایبر برای استفاده کاربران رایگان است، اما اسرائیل 20 هزار برابر آن اطلاعات دریافت می‌کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه یک شبکه عظیم جاسوسی علیه ایران ایجاد شده است، خواستار توجه به این مهم شد.

* برنامه‌های ماهواره یکی از عوامل اصلی افزایش طلاق در کشور

وی برنامه‌های ماهواره را یکی از عوامل اصلی افزایش طلاق در کشور عنوان کرد و گفت: متأسفانه با دیدن این برنامه‌ها سلیقه مردان ایرانی نیز در حال تغییر است که این امر مشکل‌ساز خواهد بود.

این پژوهشگر برتر کشوری با اشاره به اینکه 60 درصد آموزش از طریق تصویری به فرد ارائه می‌شود، از تأثیرگذاری فیلم‌های مستهجن و یا جهت‌دار ماهواره بر روی مخاطبان سخن راند.

ایجاد «جنبش ژاکت‌های دکمه‌دار» توسط زنان در اروپا

وی با بیان اینکه از هم پاشیدن خانواده ایرانی، هدف اصلی غرب است، گفت: اینکه امروز برخی زنان و دختران به راحتی خود را به مردان عرضه می‌کنند، نشان از تأثیرگذاری فرهنگ غربی دارد.

رائفی‌پور با اشاره به ایجاد «جنبش ژاکت‌های دکمه‌دار» توسط زنان در اروپا؛ آن را نوعی اعتراض به مردان نسبت به اینکه از زنان استفاده ابزاری می‌کنند، دانست و افزود: این در حالی است که فرهنگ منحط غربی در بین برخی زنان ایران رسوخ کرده است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به هجمه وسیع دشمن در ابعاد سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی هوشیار بود، توسل به دین و برخورداری از بصیرت در برابر فتنه‌های دشمن را راه برون‌رفت از مشکلات دانست.

 - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931204000045#sthash.Lk0AVDs0.dpuf




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/12/4
زمان : 9:0 صبح




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ