سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

ابهام شرعی و قانونی در فرم ثبتنام یارانهها
نظرات ()

 سرویس اقتصاد عیارآنلاین، با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته مشخص شده است که قبل از ورود به بخش تکمیل اطلاعات برای دریافت یارانه نقدی، در فرم اعلام نیاز به یارانه، متقاضی باید شرایطی را تایید کند که از آنها به شرایط قانونی تعبیر شده است.
در بند 6 این شرایط آمده است: «منظور از سطح درآمد ماهانه خانواده ام میانگین مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار در سال 1392 … است.» این در حالی است که این قسمت یعنی «مجموع درآمد ماهانه همه اعضای خانوار» و ملاک قرار گرفتن آن برای راستی آزماییِ نیاز یا عدم نیاز به یارانه، مبنای شرعی و قانونی ندارد.
 
هدفمندی یارانه ها
 
الف) از نظر قانون
در بند «و» تبصره 21 قانون بودجه 93 مصوب مجلس آمده است:
«یارانه نقدی صرفاً به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد)»
به نظر می‌رسد عبارت بالا نشان می‌دهد که صرفا درآمد سرپرست خانوار باید ملاک قرار گیرد و نه همه اعضای خانوار. لذا اگر قسمت یاد شده بر اساس مصوبه دولت باشد، وظیفه رئیس مجلس است که عدم مطابقت آن با قانون را اعلام نماید.
ب) از نظر شرع
طبق احکام اسلامی، این مرد خانوده است که مسوول اداره خانواده و پرداخت هزینه های آن و نفقه همسر و فرزند می‌باشد و درآمد دیگر اعضای خانواده(همسر و فرزندان) متعلق به خود آنها است و می توانند هیچ قسمتی از آن را در خانواده خرج نکنند و به طور ویژه زن استقلال مالی دارد و درآمد او، درآمد مرد محسوب نمی شود.
لذا صحیح نیست که مسوولیت شرعی و قانونی تامین هزینه های ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی(آب و برق و گاز و بنزین و …) و اثرات تورمی آن در حوزه‌های دیگر بر عهده مرد باشد، ولی برای پرداخت یارانه های حاصل از این افزایش قیمتها، درآمدهای دیگران جزء درآمد او محسوب شود.
لذا به نظر می رسد دولت باید این قسمت فرم را اصلاح نماید و تنها درآمد سرپرست خانوار در فرم درج شود و ملاک بررسی قرار گیرد.



نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/1/19
زمان : 8:35 عصر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ