سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

نشانه های مرگ اجتماعی تندروها و تلاش برای وصل کردن خود به دولت ر
نظرات ()

ابراهیم یزدی: بقای ما در بقای دولت روحانی است/ وقتی نهضت آزادی هم ضرورت نگاه ابزاری به دولت یازدهم در شرایط فعلی را درک می کند!

 

گروه سیاسی- رجانیوز: ابراهیم یزدی دبیرکل 83 ساله نهضت آزادی و شهروند آمریکاست که طی گفتگویی با یکی از روزنامه های حامی دولت، در اظهاراتی قابل تامل، «ماندن حسن روحانی در عرصه سیاسی را مترادف با باقی ماندن اصلاح طلبان، نهضت آزادی ودیگر جریان های مشابه در عرصه سیاست داخلی ایران» دانسته است.

به گزارش رجانیوز، وی در گفتگو با روزنامه آرمان گفته است: «روحانی لنگ‌لنگان به جلو خواهد رفت اما در نقطه‌ای قرار گرفته است که خواه‌ناخواه بقای همه در این است که او بماند. هیچ آلترناتیو دیگری ندارند. آقای روحانی در جایگاه مهم تاریخی قرار گرفته و همه نیروها هم در این رابطه در وضعیت حساسی هستند برای پیشرفت راهی نداریم که بپذیریم روحانی راهش را ادامه دهد. روحانی هم با درک بالایش و به تناسب 18میلیون رای حرف بزند و مطالبه کند.»

این اظهارات یزدی در حالی بیان شده است که از همان روزی که محمد رضا عارف در عمل به نفع حسن روحانی از انتخابات کناره گیری کرد و به فاصله چند روز بعد روحانی با رای لب مرزی 50.7 درصد شرکت کنندگان به ریاست جمهوری انتخاب شد، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند دولت جدید به مثابه یک ابزار موقت برای بازسازی بدنه اصلاح طلبان خواهد بود و نوع نگاه آنها به رییس جمهور جدید نیز نگاهی ابزاری برای گذار از دوران بحران و انزوا می باشد.
 
به عبارت دیگر، جریان اصلاحات، نهضت آزادی و تجدیدنظر طلب در اصول انقلاب که بواسطه عملکرد سیاه 8 ساله خود طی سالهای 76 الی 84 و هم چنین ساختارشکنی های سال 88 در عمل به انزوای سیاسی- اجتماعی رسید، بعد از 24 خرداد 92 تنها راه برون رفت از این وضعیت را در حمایت از حسن روحانی و تلاش برای بدست گرفتن مدیریت های میانی در دولت وی تلقی می کند تا با گذشت زمان و در صورت موفقیت روحانی در اداره کشور، بتوانند پیروز نهایی این تحولات را به اسم خود تمام کند.
 
در این میان نکته جالب توجه آنجاست که حتی ابراهیم یزدی دبیر کل گروهک نهضت آزادی نیز که سالهاست جز صدور بیانیه های تکراری و گفتگوهای بی ثمر نقشی در تحولات سیاسی ایران ندارد، با درک ضرورت نگاه ابزاری به دولت یازدهم در شرایط کنونی، بقای خود و همفکرانش را با باقی دولت روحانی یکسان دانسته است و این در عمل به معنای زوال کامل جریانی است که روزگاری نه چندان دور در دوران اصلاحات مدعی پایگاه اجتماعی حداکثری در جامعه بود.
 
دبیرکل نهضت آزادی در شرایطی امروز بقای جریان متبوع خویش را مساوی با بقای دولت روحانی می داند که تحولات سالهای اول انقلاب و دهه 60 و 70 به خوبی نشان می دهد جریان راست سنتی و حسن روحانی از مخالفان اصلی نهضت آزادی و ابراهیم یزدی بوده اند و همین مساله که بعد از گذشته سه دهه، یک جریان سیاسی برای حفظ و بقای خویش، با رقیب اصلی خود در سالهای گذشته به وضعیت  «این همانی» می رسد، ناشی از زوال کامل و به بن بست رسیدن آن در عرصه سیاسی است.
 
هم چنین طی ماه های گذشته و بعد از آغاز به کار دولت یازدهم، هزینه های اتحاد جریان ملی- مذهبی و اصلاح طلبان تندرو برای دولت روحانی، چشم گیر بوده است بگونه ای که روزنامه آسمان که در واقع اصلی ترین رسانه مکتوب حامی دولت محسوب می شد، به سبب انتشار سخنان ارتدادگونه ی یکی از چهره های ملی- مذهبی بلافاصله توقیف شد و همچنین اظهار نظر تعدادی از چهره های رادیکال اصلاحات طی ماه های گذشته به خوبی نشان می دهد لحن آنها نسبت به دولت جدید لحنی طلبکارانه و تهاجمی است ولی در عین حال سعی دارند با گذشت زمان و تکیه به دولت، ضمن بازسازی و پایان دادن به انزوای خود، در صورت امکان از انتخابات مجلس آینده و در غیر این صورت در اولین فرصت بوجود آمده پیش رو استفاده کرده و خط خود را از دولت روحانی جدا کنند.
 
این مساله آنقدر آشکار است که توجه در اظهارات رسمی و آشکار اصلاح طلبان به خوبی نشان می دهد، آنها این روزها نیز بیشتر از آنچه که تصور شود از رییس جمهور و دولتش راضی نیستند تا جایی که محمد رضا عارف در گفتگو با یکی از رونامه های اصلی اصلاح طلبان اعلام کرد  انتظار داشته است که روحانی از وی مشورت بیشتری بگیرد.
 
در هر حال باز هم باید منتظر بود و دید طی ماه های آینده و با گذشت زمان بیشتر، فعل و انفعالات تحولات سیاسی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت و در حالی که پیش بینی می شود  بسیاری از مشکلات ناشی از تصمیم های اشتباه دولت مانند رویکرد غلط در سیاست خارجی و نداشتن برنامه مشخص برای بهبود اقتصاد کشور، در آینده خود را نشان خواهد داد، باز هم اصلاح طلبان حاضر به حمایت از دولت روحانی خواهند بود و بقای آن را مترادف با بقای خود خواهند دانست یا ترجیح می دهند مرزبندی پر رنگی نسبت با اشتباهات دولت یازدهم از خود نشان دهند تا در افکار عمومی بتوانند خود را به عنوان اصلی ترین جایگزین دولت روحانی و نسخه اصلی برای اداره کشور جا بزنند؟
 
گفتنی است در بهمن ماه سال 66 امام خمینی (ره) در نامه ای به علی اکبر محتشمی پور وزیر وقت کشور درباره نهضت آزادی اعلام داشتند: «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند ؛ و ضرر آنها، به اعتبار آن که متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تاویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
 
"نهضت آزادی" و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده‌اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیر المومنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را  نعوذ بالله تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آن که همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
 
نتیجه آن که نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.»



نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 93/1/20
زمان : 6:18 عصر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ