سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

آژیر وضعیت قرمز برای آب اصفهان به صدا در آمد
نظرات ()

این خبری است که روز گذشته، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام کرد.

به گزارش رویش نیوز، تشیعی با اعلام اینکه از سه سال قبل پیش بینی بحران آب در کلان شهرها را داشته ایم عنوان کرده است که:

" دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طی سه سال گذشته به بررسی وضعیت تامین و توزیع آب شرب در کشور و احصای مشکلات مربوطه پرداخته است که در پایان سال گذشته و براساس تحلیل‌های صورت‌گرفته، مشخص شد شمار زیادی از شهرهای کشور در تابستان امسال با مشکل تامین آب مواجه خواهند شد. نکته قابل‌توجه در این تحلیل، پیش‌بینی وقوع تنش آبی در 12 شهر مرکز استان با جمعیتی افزون‌بر 23 میلیون نفر بود. به همین منظور، پیگیری وضعیت این 12 شهر در قالب کمیته پایش وضعیت کلان‌شهرها در اولویت کاری قرار گرفت و نشست‌های ویژه‌ای به‌منظور برنامه‌ریزی جهت گذر از بحران کم‌آبی تابستان برگزار شد.  با توجه به لزوم نظارت بر وضعیت تامین و توزیع آب، این‌گونه نشست‌ها طی سال‌های گذشته نیز به‌صورت مستمر برگزار شده و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و نظارت ویژه، وضعیت تمام شهرها و روستاهای کشور رصد و راهکارهای لازم جهت غلبه بر آثار ناشی از خشکسالی ارایه شده است.وی با بیان اینکه در طول پنج ماه گذشته، شرکت‌های آب و فاضلاب حداکثر توان خود را جهت گذر از بحران کم‌آبی انجام داده و فعالیت‌های خود را در پنج محور تامین آب، انتقال و توزیع آب، مدیریت تقاضا و مصرف آب، مدیریت کیفیت آب و آموزش و فرهنگ‌سازی متمرکز کرده‌اند، به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در 12 شهر مواجه با تنش آبی پرداخت و حفر و تجهیز 213 حلقه چاه جدید، خرید و اجاره14 حلقه چاه و به‌سازی 26 حلقه چاه‌ را ازجمله این فعالیت‌ها برشمرد."

اما این همه ماجرا نیست، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در این مصاحبه اشاره می کند که علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته، اکنون شهرهای اصفهان و کرمان از لحاظ تامین آب در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین تهران، یزد و شیراز در وضعیت زرد قرار دارند. اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، مشهد و همدان نیز هم‌اکنون در وضعیت سبز قرار دارند.

اما چند نکته قابل ذکر:

اولاً این زنگ خطری جدی برای شهروندان اصفهانی به حساب می آید. دلیل کمبود آب اصفهان هرچه که باشد، اکنون نیاز مبرم به صرفه جویی داریم. اینکه مردم اصفهان به ناحق از حق خود محروم شده اند، نمی تواند بهانه مناسبی برای عدم صرفه جویی باشد. تلاش برای بازگشت حق آبی اصفهان باید به موازات صرفه جویی در مصرف آب صورت بگیرد. ما در کنار هم باید این روزها را پشت سر بگذاریم.

اکنون که هیچ نهادی در کشور از دولت گرفته تا مجلس، عزم راسخی برای حل بحران زاینده رود و مشکل آب اصفهان ندارد، حداقل خود ما باید به فکر یکدیگر باشیم و با صرفه جویی در مصرف آب امکان استفاده همه همشهری هایمان از این نعمت را فراهم کنیم و تلاش کنیم که خدای ناکرده در دو ماه آتی با  مشکل جیره بندی آب مواجه نشویم. هر اصفهانی می تواند با اندکی صرفه جویی در مصرف روزانه خود، نقش بسزایی را در حل این بحران ایفا کند.

نکته دیگر عدم فعالیت مناسب رسانه های جمعی بخصوص صدا و سیما در این زمینه است. صدا و سیمای مرکز استان اصفهان، فعالیت مناسبی را در زمینه ترغیب مردم به صرفه جویی و مدیریت مصرف آب نداشته است. ما از صدا و سیما تلاش برای بازگرداندن آب به لب های خشک زاینده رود را انتظار نداریم، که این توقعی است بسیار بزرگ از رسانه اصلی اصفهان!. اما تلاش برای هدایت کردن مردم به صرفه جویی و فرهنگ سازی در این زمینه کمترین انتظاری است که از این دستگاه عظیم  می رود.

پیشنهاد می شود، استانداری و یا شهرداری پیش قدم شده و جلسه ای را با حضور رسانه های مکتوب، مجازی و مهمتر از همه صدا و سیما برگزار کرده و در آن با تقسیم بندی وظایف، رسانه های مختلف، به شکل هماهنگ در راستای فرهنگ سازی در این زمینه گام بردارند.

  نکته ای که در پایان به آن گذرا اشاره می کنیم، نگاهی است به وضعیت شهرهای مختلف در مصاحبه آقای تشیعی. وضعیت اصفهان باید قرمز باشد، اما وضعیت شهرهایی مانند یزد که آب زاینده رود به آن ها می رود، زرد. همچنین استان چهارمحال بختیاری که در بالادست از زاینده رود برداشت می کند، وضعیت مناسبی نسبت به آب داشته باشد .




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 93/5/12
زمان : 12:27 عصر


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ