سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

متن کرسی آزاد اندیشی با موضوع شبکه های اجتماعی
نظرات ()

استاد مسعود بصیری مسئول بسیج رسانه کشور

مورخح 1393/12/6

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین، الصلوه و السلام علی نبینا نبی الرحمه ابوالقاسم محمد و علی آله آل الله

خیلی خوشحالم که در جمع شما هستم، زمانی که در بین طلبه ها، روحانیون و خبرنگاران قرار می گیرم این دوجا برایم دلچسب است، از این جهت که مخاطبم کسانی هستند که با مردم در ارتباطند لذا وقتی به نتیجه مثبتی برسیم در افکار عمومی بسیار موثر است و کار ما این روزها به جز کار بر روی افکار عمومی چیز دیگری نیست، اگر مردم را با خود همراه کنیم و حقیقت اسلام را به مردم بشناسانیم باعث بسیج توده مردم خواهد شد و بسیج توده سدهای بسیاری را از پیش رو برمی دارد و باعث کارهای بزرگی خواهد شد .

سه سوال مهم در حوزه شبکه های اجتماعی پیش روی ماست :

1-      آیا مفید است یا خیر ؟

2-     آیا در آنها حضور داشته باشیم یا خیر ؟

3-     در صورت حضور آیا می توانیم مفید واقع شویم ؟

آنچه مسلم است وجود شبکه های اجتماعی مفید است و قابل رد کردن نمی باشد، چون یک وسیله ارتباطی است و انسان هم یک موجود اجتماعی است .

هر وسیله ارتباطی محاسن و معایبی دارد و نمی شود گفت مثلا تلفن یا موبایل یا فاکس یا رادیو و تلوزیون را رد کنیم و از این وسایل ارتباط جمعی استفاده نکنیم .

در موضوع شبکه های اجتماعی چون شکل اینها تغییر کرده و یک طرفه نیستند که یک نفر صحبت کند و دیگران بشنوند، لذا آسیبهای آن هم بیشتر شده است .

مخاطبی که در این حوزه روبروی شما قرار می گیرد یک مخاطب تخصصی نیست، لذا زمانی که بحثی را به اشتراک می گذاری و اجازه می دهی طرف مقابلت هم صحبت کند، چون دارای تخصص نیست و آموزش حضور در شبکه را ندیده است مثل این است که تلوزیون رایکطرفه در اختیار هرکسی قرار دهی و بگویی در مورد اسلام حرف بزن، فرد می گوید تخصص لازم را ندارم، لیکن در پاسخ بگویی بحثت را مطرح کن مردم می شنوند و یک کرسی آزاد اندیشی به وجود خواهد آمد و حرف هر کس منطقی تر بود پذیرفته خواهد شد .

چه کسی حاضر است تلوزیون را به این شکل اداره کند ؟!!

این کار عاقلانه نیست، رسانه چیزی نیست که در اختیار هر کسی قرار گیرد .

رسانه چیزی نیست که دست هر کسی بدهی.

 

شما اگر بخواهی مراسمی را برگذار کنی از انسان بدردبخور صاحب تفکر دارای بیان استفاده می کنی، نمی آیی هر کسی را پشت تریبون قرار دهی، در مسائل شخصی هم همینطور است .

مثل این است که شما بخواهی بروی خواستگاری، بگوییم ما یک کودک سه ساله داریم او را با خود ببرید تا برایتان حرف بزند .

آیا این کار عاقلانه است ؟

آن هم به بهانه آزادی بیان !!!

هیچ انسان عاقلی چنین کاری نمی کند، چه بسا فقط همین یک فرصت برای انسان جهت حرف زدن باشد و همین فرصت را این بچه از بین ببرد و وقتی برای دفاع از خود و جمع کردن سخنان او نباشد .

معمولا انسان در چنین مواقعی سعی خواهد کرد فردی عاقل و باتجربه را با خود همراه کند، چرا که فقط نطق داشتن کافی نیست، فهم معانی کلمات، فهم مجلس، شناخت از موضوع، شناخت کسانی که در جلسه حضور دارند، ادب برخورد با طرف مقابل و همچنین شناخت او مهم است .

در اینطور مواقع سعایت دیگران در عدم آزادی بیان و حقوق شهروندی در انسان اثر نخواهد گذاشت .

همین اتفاق برای شبکه های اجتماعی و روزنامه ها افتاده .

طرح مباحث تخصصی توسط غیر متخصصین به بهانه آزاداندیشی، آزادی بیان و در نهایت انتخاب بهترین حرف مطرح می شود . و من خوشحالم که این بحث تخصصی در جمع شما مطرح شده است، چون من اصولا مخالف مطرح کردن بحثهای تخصصی در سطح عموم مردم هستم .

مثال دیگری که می توان زد، انتشار شبهات مختلف در روزنامه ها و جراید است مثلا همین بحثی که در مورد کربلا مطرح شد ودر جراید مطرح شد . گفتند کشته های جنگ کربلا در برابر کشته های جنگ بدر، دقیقا لفظ کشته را به کار بردند، خوب عده ای از مردم هم در ذهن خود این مقایسه را می پذیرند .

درست است که ممکن است فردای طرح این مطلب کسی بیاید و ماجرای جنگ بدر را توضیح دهد و همچنین شرایط ماجرای عاشورا را، حال فردی که این شبهه را خواند و خدایی ناکرده به هر دلیلی قبل از اینکه پاسخ را ببیند، از دنیا رفت، اولا با وجود این شبهه جایگاه او در جهان عقبی چیست ؟ ثانیا آیا کسی که این شبهه را در ذهن او انداخته مسئولیتی ندارد ؟

فرهنگ رسانه در کشور ما فرهنگ غرب است، متاسفانه به غلط و اشتباه مساله رسانه را از دنیای غرب کپی سنگین کرده ایم و در حال اجرای تئوریهایی هستیم که آنها طراحی کرده اند و حتی خود به آن پایبند نمی باشند ، مثل دموکراسی آنها که گرفته ایم و اتفاقا از این سمت پشت بام افتاده ایم و اجازه بدهیم با شعار آزادی بیان هرکس هر چیزی را مطرح نماید .

در حالی که اصول دین ما پنج اصل توحید، نبوت، معاد، امامت و عدل است ولی اصولدین غربیها و صهیونیستها پول پول پول پول و پول است .

هر جا منافعشان تامین شد، البته این را در نظریه پردازیها و کتابهای خود نیز بیان می کنند، لذا برای آنها شبهه انداختن و بعد پاسخ ندادن به آن هیچ مساله ای نیست، می گوید منافع من تامین شود کافیست .

ما می آییم در شبکه های اجتماعی شبهه ای را مطرح می کنیم و عده ای را درگیر می کنیم و می گذاریم کنار، اتفاقا دشمن همین را می خواهد، بعضی این را دوست دارند، حتی گاهی خودمان هم می پسندیم .

لذا شبکه های اجتماعی باعث می شوند یک سری افراد آگاهانه یا ناآگاهانه برای افرادی که دارای درک بالا در حوزه هلی مختلف نیستند شبهاتی را ایجاد کنند که این شبهات فرصت پاسخگویی به آنها نیست، یا اگر هم پاسخی ارائه شود فردی که برای او ایجاد شبهه شده فرصت مطالعه پاسخ را ندارد.

نکته دوم اینکه، می رویم فیسبوک می بینیم در استرالیا فیسبوک فیلتر است، حتی اوباما به فرزندان خود جهت استفاده از فیسبوک اجازه نمی دهد .

بسیاری از مسئولین ارشد دنیا و مقامات مختلف نظامی و امنیتی از استفاده کردن شبکه های مجازی اجتماعی منع هستند، اجازه نصب این نرم افزارها بر روی تلفن های همراه خود را ندارند .

چین که اصلا حکایتش جداست و کلا جلو این مباحث را گرفته است .

تاسیسات عظیمی برای این شبکه ها درست کرده اند و میلیاردها دلار هزینه این شبکه ها شده است . حال سئوال پیش نمی آید که چه می شود که رایگان آن را در اختیار ما می گذارند؟!!

اینقدر دشمن ما را دوست دارد که مکالمه رایگان، ارسال مطالب رایگان در اختیار ما قرار دهد ؟!!

خوب بیاید تکنولوژی خود را در اختیار ما قرار دهد .

یک پاکت سیگار در انگلستان هفت پوند قیمت دارد آنوقت در ایران ما با چه قیمتی عرضه می شود ؟

لذا شما وقتی نگاه می کنی در کشورت فردی اگر بیمار سرطانی، آلزایمری در خانه داشته باشد گاها یک ورق قرص آن 500 هزار تومان هزینه دارد، یک پسری که از مادرش نگهداری می کند و زن و بچه هم دارد مگر چقدر حقوق می گیرد که بخواهد ماهانه 1500000 تومان هزینه دارو نماید ؟

خوب دشمنی که اینقدر ما را دوست دارد و شبکه های اجتماعی در اختیار ما قرار می دهد، خوب قرصها را هم به قیمت پایین به ما بدهد .

اصلا چرا تکنولوژی خودرو و هواپیما به ما نمی دهد ؟

بیاییم یک تلنگری در ذهن خود بزنیم که چطور اینها مجانی است ولی آنچه را واقعا به آن احتیاج داریم خیر ؟ چرا جلوی اینترنت را نمی گیرند ؟ چرا هیچ وقت از ابتدا تا کنون موبایل، کامپیوتر و تجهیزات مشابه را تحریم نکرده اند ؟

در شدیدترین تحریمها بازار ما پر است از این تجهیزات !!!

سوال سوم : می رویم در شبکه های اجتماعی و فکر می کنیم داریم کار مذهبی و دینی می کنیم !!!

به دو دلیل خیر :

اولا : کلونی ایجاد کرده ایم مثل کرم ابریشم که دور خود پیله می تنه، مثل این حوزه علمیه که همه هم نوع و هم فکر هستیم و همدیگر را ارشاد می کنیم، گاهی هم می روم جلوی درب کسی را پیدا می کنیم دو دقیقه یه نصیحتی می کنیم و بعدا هم خداحافظ .

ما در گروههای دیگران حضور و جایگاهی نداریم .

به عنوان مثال چند نفر از شما مسلمانان قیلزای افغانستان را می شناسید ؟

هیچ کدام !!!

آنها یکی از بزرگترین جوامع پشتون افغانستان را تشکیل می دهند و از سال 1747 که نادرشاه افغانستان را واگذار کرد در اکثر انتخاباتها هم تاثیر زیادی دارند، آنها هم گروههای اجتماعی دارند و فکر می کنند دارند کار می کنند ، همانقدر که شما آنها را می شناسید آنها هم شما را می شناسند و فکر می کنیم داریم کار می کنیم .

دور هم هستیم، فکر می کنیم داریم کار می کنیم، فکر می کنیم داریم جلو می رویم، خیر چون اولا : این حوزه، این بستر مال ما نیست !!!

شما تا وقتی برای صاحبان این حوزه ارزش داری که بداند پیامت به سطحی نرسیده است که جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، اگر احساس کنند داری با استفاده از این ابزار موثر می شوی سریع سد راهت می شوند، فیلترت می کنند، سریع بلاک می شوی !!!

هرگاه احساس کنند داری جلو می روی جلویت را می گیرند .

بنده خودم مدتی در وایبر فعالیت کردم و کلیپها و تصاویر اخلاقی ارسال می کردم ، مرا بلاک کردند، فکر کردم عیب از دستگاهم است با چند نفر از دوستان مطرح کردم اتفاقا آنها نیز بلاک شده بودند، قبول نداری بیا امتحان کن، شما بیا یک ماه پیامهای سازنده اخلاقی بدرد بخور بفرست خواهی دید که بلاک می شوی !!!

آن وقت داعش چه جنایتهایی که مرتکب می شود و در توئیتر و فضاهای مجازی جنایتهای خود را به نمایش می گذارد و فیلتر نمی شود و هیچ کاری با آنها ندارند ؟!!

العالم را فیلتر می کنند، صفحه فیسبوک حزب الله را فیلتر می کنند ؟!!

دوما اصلا شبکه اجتماعی را به وجود آورده که کاربران خود را تحلیل کنند خصوصا اعضای خود در خاورمیانه و ایران ، دوم فوریه وزیر خزانه داری آمریکا گفت : ما از فیسبوک و شبکه های اجتماعی خاورمیانه را کنترل می کنیم .

دست اندرکاران این شبکه ها دارند رصد می کنند مثلا این ماه تعداد جستجوهای کاربران در مورد فلان ضد انقلاب زیاد بوده یا در مورد فلان خواننده فراری یا وقتی می بینند بازدید از صفحات مستهجن زیاد شد، به نتیجه می رسد شرایط اعتقادی مردم پایین آمده و  پیش خود می گویند الان زمان مناسبی برای فلان عملیات است .

همه ی برآوردهای ذهنی شما را انجام می دهند .

مگر همین وزیر ارتباطات فعلی مدتی پیش نگفت : تمام اطلاعات موجود در موبایلهای مردم از طریق وات ساپ در اختیار بیگانگان قرار می گیرد، به او می گویی فیلتر کن می گوید : پس مردم چه کنند؟ مردم چه استفاده ای می کنند ؟آنوقت نهایت استفاده خیلی ها خواندن جک و کمی خنده !!!

ما می خواهیم در زمین دشمن عملیات کنیم !!!

چه عملیاتی می کنیم ؟!!

اصلا چند نفر ما زبان عبری بلدیم، چند نفر ما به انگلیسی مسلطیم که اثر گذار باشیم .

چند نفرمان نامه ی حضرت آقا را به دست دیگران رساندیم که برخی مجبور نشوند در اروپا آن را روی کاغذ چاپ کنند و کنار خیابان به دست مردم بدهند ؟!!

داریم در زمین دشمن بازی می کنیم .

هم فیلتر می کنند، هم تمام اطلاعات شما را در می آورند، نگویید که من مگرارزشی دارم، بالاخره شماره ی ده نفر آدم بدردبخور در موبایلت هست، در موبایل دیگران هم هست، چند تا موبایل را کنترل می کنند شماره ی آدمهای مهم را به دست می آورند و در موقع لزوم حتی ممکن است آنها را ترور نمایند، بخواهند نقطه ای طرف را می زنند .

آرمانهای انقلاب اسلامی ما در شبکه های اجتماعی کجاست ؟

دفاع از رهبری در شبکه های اجتماعی کجاست ؟

نتیجه صحبتهای بنده : به نظر من باید شبکه های اجتماعی موبایلی غربی فیلتر شود و بسته شود، اگر می توانیم مثلش را درست کنیم و استفاده کنیم،که می توانیمو الان هم درست شده مثل نرم افزار ساینا، بیسفون و سلام که باید با استفاده از آنها باعث تقویتشان شویم .

من اعتراض دارم چرا وی چت چینی فیلتر می شود ولی وایبر اسرائیلی دارد در ایران فعالیت می کند، من اعتراض دارم به حضور خودمان در وات ساپ، ما داریم با هر بار کلیک کردن ارزش سهام آنها را در بورس بالا می بریم، وات ساپی که در بورس 21 میلیارد دلار معامله شده و صاحبان این شرکتهای صهیونیستی دارند از کلیک های ما گلوله می سازند و از این پول در هر راهی علیه اسلام استفاده می کنند .

چگونه در آمریکا فقط 8 شبکه تلوزیونی رایگان وجود دارد ولی در ایران بیش از 3000 شبکه که بیش از 167 تای آن فارسی است قابل دریافت است ؟

والله العلی العظیم دشمن دلش به حال ما نسوخته است .

ما نمی توانیم در بستر شبکه های اجتماعی عملیات انجام دهیم، می شود مثل موسیقی های لوس آنجلسی که به جای اینکه ذائقه مردم را با استفاده از موسیقی وطنی تغییر دهیم، جذب شدیم و الان برخی موسیقیهای خودمان ... .

ما به جای اینکه جذب کنیم جذب شدیم .

لذا وقتی وارد این حوزه ها می شویم باید آگاهانه باشد، پشتمان قوی باشد .

در همین بستر شبکه های اجتماعی صدها شبهه می اندازند که صدی نود آن فرصت وامکان پاسخگویی برای خواننده نمی باشد، همچنین ممکن است امکان دریافت پاسخ برای او فراهم نباشد.

 

والسلام

 

6/12/1393




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 94/1/16
زمان : 10:48 صبح


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ