نظرات ()
آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود.
به گزارش سرویس عکس فرارو، آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.
آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت.
او در سال 1870 میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد.
سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقهی زیادی به عکسهای دربار و پرتره وی داشت.
گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانهی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگترین گنجینههای عکاسی دوران قاجار از بین رفت.
همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشهاى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سالها بعد در دست خاندان پهلوی بود.
عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزهی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عکس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است. لازم به ذکر است عبارات ذیل هر عکس تنها توضیحی است که درباره آنها ذکر شده است.
آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت.
او در سال 1870 میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد.
سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقهی زیادی به عکسهای دربار و پرتره وی داشت.
بیشتر عکسهای گرفتهشده آنتوان خان متعلق به سالهای 1249 تا 1309 خورشیدی است و او به علت اینکه توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکسهای او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را متمایز با دیگر عکاسان مشهور اروپایی در ایران میکند.
همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشهاى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سالها بعد در دست خاندان پهلوی بود.
عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزهی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عکس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است. لازم به ذکر است عبارات ذیل هر عکس تنها توضیحی است که درباره آنها ذکر شده است.
زندانیان قاجار در کنار زندانبانان
زندانی و زندان بان
سیمای درویش عصر قاجار
سیمای درویش عصرقاجار
سیمای درویش عصر قاجار
سیمای صراف عصرقاجار
سیمای یک تاجر عصر قاجار
حکیم نورمحمود، طبیب معروف عصر قاجار
محل طبابت نورمحمود طبیب معروف عصر قاجار
شاگردان و معلمان در یک مکتب خانه عصر قاجار
تنبیه کردن یک شاگرد در مکتب خانه
سیمای دختران ارمنی ساکن ایران
سیمای یک دختر ارمنی ساکن ایران
سیمای دختر یهودی ساکن ایران
دو دختر ایرانی با لباس سنتی
سیمای دختر کرد ساکن ایران
سیمای دختر کرد ساکن ایران
زنان و دختران در پشت یک دار قالی
زن محجبه در عصر قاجار
دختر یک شاهزاده عصر قاجار
سیمای یک زن با لباس سنتی در عصر قاجار
دو زن رهگذر با کوزه آب
نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/2/22
زمان : 11:56 صبح