سیدمحسن صالح مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مجموعه 8 جلدی "جامعه مدرسین از آغاز تاکنون" را تدوین کرده است، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در واکنش به ادعاهای یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز مبنی بر عدم حضور آیت الله مصباح یزدی در صحنه انقلاب، خاستگاه سخنان سید علی اکبر محتشمی پور را فراموشی ناشی از گذشت زمان دانست.
صالح اظهار داشت: بر خلاف ادعای محتشمی پور که می گوید "آیت الله مصباح یزدی از سال 43 و در اوج قیام مردمی علیه رژیم منحوس پهلوی هیچ نقشی در نهضت امام خمینی (ره) نداشته و صرفا به درس و بحث های علمی پرداخته است"، بیانیههای مدرسین حوزه علمیه قم در طول سال های 42 تا 57 نشان می دهد آیت الله مصباح یزدی بیش از برخی چهرههای فعال سیاسی پای بیانیههای این تشکل را امضاء کرده است. وی افزود: از مجموع 107 بیانیه جامعه مدرسین حوزه عملیه قم، 60 بیانیه به صورت جمعی صادر شده و فاقد امضاء است اما از میان 40 بیانیه دارای امضاء، آیت الله مصباح یزدی 16 بیانیه را امضاء کرده است؛ در حالی که آقای هاشمی رفسنجانی 6 بیانیه، آقای قدوسی 11 بیانیه و شهید مفتح نیز 6 بیانیه را امضاء کرده اند و این نشان می دهد آیت الله مصباح یزدی بعد از آقای خلخالی که 20 بیانیه را امضاء کرده بود، نقشی پررنگ در زمینه صدور بیانیههای انقلابی داشته اند.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تشریح جزئیات بیانیههایی که از سوی این جامعه صادر شده و به امضاء آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رسیده، پرداخت و گفت: اولین بیانیه که آیت الله مصباح یزدی امضاء کرد، مربوط به بازداشت امام خمینی (ره) در سال 42 بود که در هشتم مهر ماه صادر شد و ایشان در اسفند همان سال در خصوص زندانی شدن امام و آقای قمی برای نخست وزیر وقت تلگراف فرستاد. صالح افزود: آیت الله مصباح یزدی در دی ماه سال 43 بیانیه مربوط به وظیفه وعاظ و سخنگویان مبنی بر روشنگری در خصوص بازداشت امام و یاران ایشان را امضاء کرد؛ در بهمن همان سال نیز برای امیر عباس هویدا نخست وزیر وقت نامه سرگشاده فرستاد و نسبت به اوضاع نابسامان کشور تذکر داد و در فروردین ماه سال 44 برای پیگیری نامه خود و وضعیت امام راحل (ره) بار دیگر در سال 44 برای نخست وزیر نامه فرستاد.
وی افزود: آیت الله مصباح یزدی همچنین در مهر ماه سال 44 بعد از انتقال امام (ره) از ترکیه به نجف بیانیه جامعه مدرسین را امضاء کرد و در 30 بهمن در نامه ای به هویدا از او در این زمینه سئوال می کند و در فرودین سال 45 در اعتراض به دستگیری جمعی از علما و مراجع ایران و عراق بیانیه جامعه مدرسین را امضاء کرده و در همین رابطه بلافاصله تلگرافی برای چند تن از روحانیون دستگیر شده (آذری قمی، ربانی شیرازی و منتظری) ارسال کرد. "بعد از رحلت آیت الله حکیم که بحث مرجعیت پس از ایشان مطرح شد، آیت الله مصباح یزدی در 14 خرداد 49 همراه با جمعی از مدرسین حوزه علمیه قم تلگرافی منتشر می کنند که در آن از امام خمینی (ره) به عنوان مرجع تقلید شیعه یاد می کنند که این اقدام زمینه صدور اعلامیه در اعلام مرجعیت مرجعیت آن حضرت شد" نویسنده مجموعه 8 جلدی "جامعه مدرسین از آغاز تاکنون" اظهار داشت: در سال 56 که مبارزات مردمی علیه رژیم گذشته به اوج خود رسید، آیت الله مصباح یزدی در 22 دی ماه بیانیه ای در اعتراض به فاجعه 19 دی (مصادف با 29 محرم 1398 هجری قمری) امضاء کرد و در 16 فروردین ماه سال 57 همراه با جمعی از مدرسین حوزه علمیه قم، بیانیه ای در خصوص فجایع یزد صادر کردند و امضاء ایشان پای بیانیه این جامعه درباره مسائل سیاسی روز که 25 فروردین ماه سال مذکور صادر شد، مشاهده می شود.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین علمی قم یادآور شد: آیتالله مصباح یزدی در 18 آذر سال 57 تلگرافی را برای ژسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه فرستاد و با اشاره به حضور امام خمینی (ره) در آن کشور به وی تذکر داد که ایشان نماینده ملتی 35 میلیون نفری است و باید از ایشان بخوبی مراقبت شود که این نامه در تاریخ ثبت شده و عجیب است آقای محتشمی پور که خود را فردی مطلع از تاریخ و نزدیک به معمار کبیر انقلاب میداند مدعی میشود آیتالله مصباح یزدی حرکتی در راستای اهداف انقلاب اسلامی نداشته است. صالح بر تاکید بر اینکه بخش عمده مبارزات در سالهای 42 تا 57 مربوط به صدور بیانیهها و حرکتهای افشاگرانه میشود نقش آیتالله مصباح یزدی در این زمینه را پر رنگ دانست و از کسانی که فعالیتهای مبارزاتی این روحانی صاحب نام را زیر سئوال میبرند پرسید آیا کسی که بیانیههای متعددی را امضا کرده و برای مسوولان سیاسی نامه مینویسد آیا میتوان حضور وی در عرصه انقلاب را انکار کرد.
وی در عین حال به ذکر نمونههایی از فعالیتهای مبارزاتی آیتالله مصباح یزدی در صحنه عمل و فراتر از امضای بیانیهها و نامهنگاریها پرداخت و گفت: آیتالله مصباح یزدی در سالهای 42 و 43 با همکاری آقایان مشکینی، ربّانی، هاشمی رفسنجانی، آذری قمی، امینی، قدوسی، حائری تهرانی و رهبر معظم انقلاب و برادر ایشان آقاسید محمد، جمعیت 11 نفره سری را تأسیس کرد که مراجعه به اساسنامه آن نشانگر شجاعت و خردمندی مؤسسان این گروه است. صالح با تاکید بر اینکه اساسنامه جمعیت 11 نفره سری بعدها به عنوان پیشنویس اساسنامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مورد استفاده قرار گرفت خاطرنشان کرد: در این اساسنامه برای جمعیت بخشهای مختلفی چون شورای عالی مؤسسان و واحد اطلاعات و ارتباطات، دفتر بازرسی و دادگاه در نظر گرفته شد، این مسئله را بیانگر درایت و هوشمندی و موقعیتشناسی آیتالله مصباح یزدی و همراهان وی دانست.
نویسنده مجموعه 8 جلدی «جامعه مدرسین از آغاز تاکنون» در پاسخ به ادعای محتشمی پور مبنی بر عدم حضور آیتالله مصباح یزدی در زندان و تحمل رنج تبعید و سختیهای ناشی از مبارزه با رژیم گذشته اظهار داشت: پس از آنکه اساسنامه جمعیت 11 نفره سری که با دست خط آیتالله مصباح یزدی به رشته تحریر درآمده بود توسط ساواک لو رفت، ایشان 6 ماه از قم خارج شده و در نقاط مختلف کشور مخفیانه زندگی کردند و بعدها که توسط ساواک دستگیر شدند و در اسناد این سازمان به عنوان فردی خطرناک دو جلسه مورد بازجویی قرار گرفتند به دلیل آنکه دستگاه امنیتی رژیم منحوس پهلوی نتوانست به نتیجه برسد آزاد شدند.
صالح ادامه داد: آیتالله مصباح یزدی از سال 41 تا 49 نیز گروهی را تحت عنوان ولایت با همکاری آیتالله بهشتی پایهگذاری کردند که افرادی همچون آقایان هاشمی رفسنجانی، قدوسی، آذری قمی، امینی، ربّانی، طاهری، محفوظی، مشکینی، مفتح، مکارم شیرازی و یزدی در آن فعالیت داشتند که به گفته آیتالله مصباح یزدی جریان برای آن بوجود آمد که حکومت اسلامی در ایران و دیگر کشورها ایجاد شود و معنای ولایت نیز حکومت بود. وی ادامه داد: بعد از آنکه شهید بهشتی به هامبورگ آلمان سفر کرد فعالیتهای گروه ولایت با افت و خیز مواجه شد اما با سفارش آیتالله بهشتی مبنی بر تداوم فعالیتهای این گروه در جلب نیروهای جدید گروه ولایت به حیات خود ادامه داد و هزاران برگ فیش در زمینه حکومت اسلامی توسط اعضای گروه تهیه شد اما دفتر این گروه توسط ساواک اشغال و مجموعههای تهیه شده معدوم گردید.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به انتشار نشریه بعثت و انتقام توسط آیتالله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: به تصریح بسیاری چهرههای شاخص از جمله آقایان دعایی و حجتی کرمانی، این نشریه نقش محوری در فعالیتهای مبارزاتی نیروهای انقلاب داشت و آقای هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه بعثت و انتقام بیشتر جنبه سیاسی و افشاگرانه داشت انتشار نشریه مذکور را در آن مقطع محور مبارزات انقلابیون میداند. صالح در ادامه از اینکه محتشمی پور با استناد به خاطرهای از مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی که مدعی است آیتالله مصباح یزدی از سال 52 تفکر حجتیه را تبلیغ میکرد و هرگونه قیام پیش از قیام منجی عالم بشریت را محکوم به شکست میدانست ابراز تاسف کرد و چنین موضوعی را نادرست دانست.
وی همچنین طرح این ادعا که آیتالله مصباح یزدی در ایامی که امام خمینی (ره) ایام نیمه شعبان را عزا اعلام کرده و دستور عدم برگزاری جشن در سالهای حکومت رژیم منحوس پهلوی را صادر کردند در مؤسسه در راه حق جشن نیمه شعبان را برپا و دفتر مؤسسه را چراغانی کرد تکذیب کرد و متذکر شد در آن ایام مؤسسه تحت مدیریت آیتالله مصباح یزدی به دلیل تعمیرات تعطیل بود و تقریبا فعالیتهای آن در حال تعلیق قرار داشت.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان به کسانی که سوابق و فعالیتهای مبارزاتی آیتالله مصباح یزدی را انکار کرده و یا زیر سوال میبرند توصیه کرد کلام خود را مستند به اسناد غیر قابل انکار کنند و به جای مبنا قرار دادن اظهارات بیپایه و اساس و توجه به نقل و قولها اسناد معتبر و کتب تاریخی را ملاک گفتار خود قرار دهند.