سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

آداب غذا خوردن در طب سنتی
نظرات ()

متخصص طب سنتی گفت: نحوه نشستن سر سفره غذا یا میز غذاخوری مهم است. بهتر است موقع غذا خوردن سر و شانه کمی جلو گرفته شود، لقمه ها کوچک باشد و با غذا نوشیدنی خورده نشود.
 علی حسینی در گفت‌وگو با فارس در مورد آداب صحیح غذا خوردن از دیدگاه طب سنتی گفت: بهتر است با شکم سیر غذا خورده نشود، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی داشته باشد.همچنین غذاخوردن با آب و نوشیدنی درست نیست.
 
وی گفت: تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا باید خودداری کرد.
 
حسینی افزود: افراد باید لقمه های خود را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند، چون لقمه بزرگ، فرآیند جویدن را کامل نخواهد کرد و در نتیجه باعث چاقی خواهد شد.
 
این متخصص طب سنتی افزود:  بهتر است قبل از ناهار کمی سکنجبین، آب لیمو، یا انار ترش میل کرد چون این مواد در معده اثر بدی ایجاد نمی کند و برنامه روزانه هم طوری باید تنظیم شود که در ساعات مشخصی غذای اصلی و میان وعده‌ها مصرف شود.
 
وی ادامه داد: نحوه نشستن سر سفره غذا یا میز غذاخوری هم مهم است . نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، تشدید گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و بالطبع کاهش لذت از غذاخوردن می تواند باعث بلع بی اختیار و زودهنگام لقمه غذا نیز شود بنابراین بهتر است موقع غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.
 
حسینی گفت: بهتر است بعد از خوردن غذا، خوردن دسر، میوه و کیک 3 ساعت به تأخیر انداخته شود.



نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 93/11/12
زمان : 10:52 صبح
رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس
نظرات ()

90 درصد جوانان خواستار بیش از 3 فرزند هستند/11 میلیون جوان ازدواج نکرده، داریم

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به وجود 11 میلیون جوان در شرف ازدواج از خواست 90 درصد جوانان برای داشتن بیش از 3 فرزند خبر داد.

خبرگزاری فارس: 90 درصد جوانان خواستار بیش از 3 فرزند هستند/11 میلیون جوان ازدواج نکرده، داریم

 

محمد اسماعیل مطلق، رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار کرد: سالانه در کشور 800 هزار ازدواج صورت می گیرد که نسبت به 4 سال گذشته کاهش داشته است بنابراین باید تلاش شود تا با اجرای برنامه هایی این رقم را افزایش داد.

وی گفت: با توجه به اینکه 11 میلیون جوان در شرف ازدواج داریم باید ابعاد ازدواج برای این افراد تشریح شود و ارگان های دیگر در راستای تأمین مسکن، شغل و ارائه آموزش همکاری کنند تا بتوانیم جوانان را که 90 درصد آنان خواستار ازدواج هستند را به شرایط ازدواج برسانیم.

مطلق تأکید کرد: بررسی ها و آمارها نشان می دهد که 90 درصد جوانان خواستار 3.7 نفر کودک در زندگی هستند یعنی هر زوج حدود 4 کودک می‌خواهد.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به در نظر گرفتن افراد بین 18 تا 30 سال به عنوان افراد در شرف ازدواج گفت: امروزه جوانان 3.5 سال پس از ازدواج اولین فرزند خود را به دنیا می آورند در حالی که به سلامتی آسیب می‌زنند و ممکن است ناباروری ثانویه ایجاد کند بنابراین وزارت بهداشت اعلام می‌کند تولد نوزاد در خانواده در زمانی کمتر از 3 سال انجام شود چرا که از نظر سلامتی به مراتب مهمتر است.

وی تصریح کرد: فاصله دو فرزند از یکدیگر در حال حاضر 5 سال و 4 ماه است در حالی که شرایط استاندارد باید این زمان کمتر از 5 سال باشد تا از نظر سلامت روانی در خانواده شراسط مناسبی ایجاد شود.

مطلق افزود: 30 تا 35 درصد خانواده ها در تهران تک فرزند هستند بنابراین باید تمام تلاش صورت گیرد تا شمار تک فرزندی در خانواده ها کاهش یابد.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت در رابطه با شتاب رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: اکنون شتاب رشد جمعیت نسبت به گذشته بهتر شده است به گونه‌ای که حدود 4.2 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سالانه یک میلیون و 430 هزار فرزند آوری در کشور داریم که وزارت بهداشت متولی تأمین سلامت این نوزادان است تا بتوانند تا سن 80 سالگی زندگی کنند که در این راستا سایر وزارتخانه ها نیز باید با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.

مطلق خاطرنشان کرد: روز گذشته سمینار آموزشی ترویج ازدواج سالم در استان اصفهان برگزار شد که در آن در رابطه با ازدواج سالم مباحثی مطرح شد و جوانان دختر و پسر شرکت کننده در این جلسه در رابطه با مشکلات و موانع اظهار نظر کردند و بررسی هایی شکل گرفت و بر اساس آنها طرحی بسیار مناسب اتخاذ شد.

خاطرنشان کرد: این جلسه نشان داد مردم به خواست رهبری در رابطه با افزایش توالد و تناسل گوش می‌دهند و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در این جامعه جاری است و در کل باید دولت و مردم با هم همکاری کنند تا منویات رهبری انجام شود.

مطلق تصریح کرد: نکته جالب در این جلسه آن بود که هیچ یک از جوانان نگفتند ما قصد ازدواج نداریم بلکه اعلام می کردند شرایط ازدواج آسان و سالم را فراهم کنید تا ازدواج کنیم و این خیلی ارزشمند است.

وی در رابطه با ازدواج سالم و نشانه های آن، گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد جوانی که ازدواج می‌کند از نظر جسمی، روحی، روانی و سلامت روان طول عمر بیشتری می کند و امید به زندگی کیفی و کمی بیشتری دارد.

افزود: در یک ازدواج سالم، خانواده شاداب شکل می‌گیرد که در این خانواده بیماری های روانی و اجتماعی کمتر دیده می شود و بر اساس بررسی ها «من» به «ما» تبدل می شود و تصمیمات به جای من برای ما، خانواده و جامعه اتخاذ می شود.

تأکید کرد: بررسی ها نشان می دهد استفاده از مواد مخدر، الکل و سیگار در ازدواج های سالم در قیاس با سایر ازدواج‌ها و خانواده‌ها کمتر است.

وی افزود: برای سالم تر ماندن باید ازدواج کرد چرا که شرایط جوانانی که ازدواج کرده‌اند از نظر روحی و روانی و جسمی به مراتب از همسالان خود که ازدواج نکرده بودند بهتر است.

مطلق تأکید کرد: مردم به خواست رهبری لبیک گفته اند و خواستار افزایش جمعیت شدند و ما نیز با بررسی چالش ها در کمیته‌های مختلف در حال برنامه‌ریزی مدون برای یک سال آینده و برنامه ششم توسعه هستیم تا راهکاری عملی شکل دهیم.

وی گفت: ما همواره با وزارت ورزش و جوانان در بعد ازدواج کمیته های مختلفی داریم که در این راستا دکتر گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان بسیار همکاری مناسبی دارند و تلاش می کنیم با همکاری آموزش و پرورش و وزارت علوم نیز کار را پیش ببریم.

وی ادامه داد: ان شاء الله با انجام این اقدامات و همکاری سایر دستگاه ها به نتایج مثبت دست پیدا کنیم چرا که تاکنون نخبگان سخنان ما را پذیرفته‌اند و درباره افزایش جمعیت با ما مشارکت می‌کنند.

 - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931107000285#sthash.U15ndbGS.dpuf




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/11/7
زمان : 12:8 عصر
11 میلیون دختر و پسر منتظر ازدواج هستند
نظرات ()

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: باید وضعیت واقعی جمعیتی را به مسئولان ارشد کشور گزارش کنیم، 11 میلیون دختر و پسر منتظر ازدواج هستند اما امکان آن را ندارند، اگر شرایط ازدواج و توسعه مناسب کشور را فراهم آوریم، نرخ باروری از 1.8 به 2.6 می‌رسد.
به گزارش فارس، علی اکبر سیاری امروز در همایش بررسی سیاست‌های جدید جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اولین ماموریت ما این است که از مرگ نابهنگام افراد جلوگیری کنیم.
 
وی ادامه داد: در ایران سالانه 22 هزار کودک زیر 5 سال که 14 هزار مورد آن نوزاد است فوت می‌کند. که این موضوع قابل پیشگیری است همچنین 300 مادر بر اثر حاملگی و زایمان فوت می‌کند که این نیز قابل پیشگیری است.
 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دستاوردهای مهمی داشتیم اما همچنان باید کار کنیم. پنجره جمعیتی در کشور یکی از فرصت‌های پیش رو است که باز شده این در حالی است که جمعیت 15 تا 65 سال جمعیت فعالی است و هر کشوری که این جمعیت را بیشتر داشته باشد و بتواند امکانات توسعه، اشتغال، آموزش و سرمایه‌گذاری را فراهم کند می‌تواند توسعه یابد
 
سیاری گفت: جمعیت فعال موتور محرکه نیروی انسانی است و بسیاری از جوامع توسعه یافته از این فرصت استفاده کردند ما در این دوران قرار داریم و بهترین دوران جمعیتی کشور است .اگر فکر کنیم اکنون از نظر جمعیتی زمان عروسی است اما مشغول عزادرای شده‌ایم چون اطلاعات را درست ثبت نکردیم.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:‌ سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی جمعیتی کرده بود که بدترین وضعیت را ما انتخاب کردیم و به اطلاع رهبر رساندیم. به طوری که در بدترین حالت، کشور ممکن است در سال 1480 به جمعیت 31 میلیون نفر برسد.
 
وی گفت:‌ در حالی که ما همه حقایق را باید به ولی فقیه بگوییم و بر اساس سه پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، بدترین و بهترین حالت را باید اعلام می‌کردیم.
 
وی تصریح کرد: در سال‌های 60 تا 64 تعداد فرزندان هر خانوار 6.5 فرزند بود که از این سال شروع به کاهش گذاشت و 46 درصد زنان شاغل در حال حاضر یا بچه ندارند و یا یک فرزند دارند.
 
وی گفت:‌ قبلاً جمعیت‌شناسان هشدار داده بودند که اگر سیاست‌ها را اصلاح نکنیم ممکن است این پدیده رخ دهد در حال حاضر تعداد فرزندان هر خانواده کمتر از 2 یا حدود 1.8 است در حالی که نرخ جایگزین 2.1 است.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: سالانه یک میلیون و 700 هزار حاملگی اتفاق می‌افتد که یک میلیون و 400 هزار مورد آن منجر به تولد فرزند شده و 4 هزار مورد فوت می‌کند.
 
سیاری ادامه داد: سیاست دولت و کشور افزایش نرخ باروری است و هر خانواده باید 2 تا 3 فرزند داشته باشند در راستای افزایش نرخ باروری باید ضمن اینکه این نرخ را از 1.8 به 2.1 نزدیک کنیم سلامت کودک و مادر را نیز تامین کنیم.
 
وی گفت:‌ سن ازدواج در سال 90 و در پسران 26.7 سال و در دختران حدود 23 سال بوده است. ازدواج امری بهداشتی نیست و بلکه توسعه‌ای بوده و امکانات،مسکن و امنیت شغلی می‌خواهد.
 
سیاری افزود:‌11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و باید شرایط ازدواج آنها را فراهم کنیم چون تمایل به ازدواج دارند در حالی که روند ازدواج رو به کاهش و سن ازدواج رو به افزایش است و تعداد زیادی هم آماده ازدواجند.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: رفع موانع ازدواج ترویج و تسهیل تشکیل خانواده و افزایش فرزند‌آوری باید مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که فاصله اولین تولد فرزند پس از ازدواج 3.5 سال است .
 
وی افزود: باید امکانات آموزشی برای بهداشت بارداری و تنظیم خانواده درکشور وجود داشته باشد. چرا که فاصله بین اولین فرزند و دومین فرزند 5.4 سال است که اصلاح آن قابل آموزش است. ما البته به سهم خود آموزش می‌دهیم اما کافی نیست.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: روند طلاق نیز رو به افزایش است در گذشته خانواده ایرانی مستحکم بود و باید دید سست شدن بنیان‌های خانواده به چه عواملی بستگی دارد باید آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت بهداشت مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش دهند. این مسائل از جمله مسائل اجتماعی و دینی است و باید علمای دینی و اجتماعی با هم همکاری کنند.
 
سیاری گفت: در صورتی که 10 درصد از افراد بدون همسر که بر اثر فوت بوده کاهش یابد نرخ باروری به 1.87 می‌رسد و در صورت کاهش 10 درصدی افراد بدون همسر به دلیل طلاق نرخ باروری 1.88 و در صورت کاهش 10 درصدی افراد مجرد نرخ باروری به 2.6 می‌رسد.
 
سیاری گفت: در سال 91، حدود 220 هزار سقط غیر قانونی رخ داده و بیش از 120 هزار سقط بدون دلایل پزشکی صورت گرفته است.
 
وی افزود: دو سوم زنان ایرانی پس از 30 سالگی تمایلی به فرزندآوری ندارند و باید خدمات باروری سالم برای گروه‌های متفاوت تداوم یابد. نباید اجازه دهیم نوزادان نارس و کم‌وزن متولد شوند این عوامل به دلیل سوء‌تغذیه و مصرف سیگار است که از بروز آن باید جلوگیری کرد.
 
وی تاکید کرد: برخی زنان به دلیل نارسایی‌های کلیه و قلب با تجویز پزشک نباید باردار شوند بنابراین مادرانی هم هستند که نمی‌توانند باردار شوند و باید امکانات لازم را برای آنها فراهم کرد. تاکید رهبر نیز ارتقای سلامت و افزایش نرخ باروری است.
 
سیاری در مورد شیوع ایدز نیز گفت: شیوع این بیماری را در معتادان تزریقی و زنان با رفتار پرخطر مواجهیم که روند آن در ایران رو به افزایش است لذا باید امکانات لازم را برای این گروه‌ها نیز فراهم کنیم.
 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: شخصی علیه ما به دادستان انقلاب شکایت کرد مبنی بر اینکه وزارت بهداشت حرف خودش را می‌زند و راه خود را می‌رود در نتیجه دادستان دستور داد با فوریت به وزارت بهداشت آمده و مدارک را بررسی کند. که پس از بررسی اعلام شد چنین چیزی صحت ندارد. اما پس از آن تذکری به زنی که شکایت کرده بود داده نشد.
 
وی ادامه داد: باید اجازه دهیم حرف‌ها زده شود نباید خودمان را سانسور کنیم من اینکار را نمی‌کنم باید در جهت تحقق سیاست‌ها تلاش کنیم چرا که دغدغه‌ رهبری دغدغه ما نیز هست.
 
سیاری گفت: هنر ما به گونه‌ای باید باشد که ضمن افزایش نرخ باروری عارضه‌ای درست نکنیم و کاری نکنیم که منجر به مرگ مادر و کودک شود.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/9/25
زمان : 7:37 صبح
استاد رحیمپور ازغدی در مسیر پیاده روی اربعین از نجف به کربلا:
نظرات ()

عزای امام حسین(ع) مقدمه جهاد است / برخی قمه می‌زنند اما به جنگ داعش نمی‌روند /راهپیمایی اربعین بزرگ‌ترین عزاداری است

 

گروه فرهنگی - رجانیوز: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عزای امام حسین (ع) مقدمه جهاد در مکتب آن حضرت است. برخی تشیع بی ضرر برای خود ساخته اند و تا زمانی که سود می‌برند پای کار عزاداری‌ها هستند.

به گزارش رجانیوز به نقل از سایت حج، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در خیمه گاه حسینی و در جمع عزاداران اباعبدالله الحسین (ع)، قیام آن حضرت را دارای دو بعد الهی عبادی و سیاسی و اجتماعی خواند که از هم تفکیک ناپذیر هستند.
 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عزای امام حسین (ع) مقدمه جهاد در مکتب آن حضرت است، تأکید کرد: امروز برخی قمه می‌زنند اما به جنگ داعش و صهیونیست‌ها نمی‌روند. اینها جزو همان کسانی هستند که به امام حسین (ع) می‌گفتند شما حق هستید و ما هم شک نداریم اما آیا آمدن ما به کربلا در پیروزی شما نقش دارد یا بی فایده است که اگر نقشی ندارد، آمادگی مردن نداریم.
 
وی گفت: برخی به مسأله امام حسین (ع) و آنچه در این سرزمین گذشته صرفا بعد عبادی محض با قطع نظر از ابعاد سیاسی اجتماعی آن داده اند و برخی می‌خواهند بعد عبادی و ریشه‌های توحیدی آن را در نظر نگیرند.
 
ابعاد قیام امام حسین تفکیک ناپذیر است
 
وی با تأکید بر اینکه دو بعد عبادی و سیاسی نهضت عاشورا نباید از هم جدا شود، محور قیام امام حسین (ع) را عدالتخواهی و تحقق توحید بر روی زمین خواند و تصریح کرد: همه حقیقت توحید در کربلا و آن حجت تمام کننده و برهان تفکیک کننده نزد امام حسین (ع) بوده است و خواهد بود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بار دیگر بر تحقق هر دو بعد عبادی و سیاسی قیام امام حسین (ع) تأکید کرد و افزود: همه کسانی که زمان اباعبدالله (ع) ایشان را تنها گذاشتند جزو مخالفان آن حضرت نبودند و امروز نیز چنین است.
 
رحیم پور ازغدی ادامه داد: اگر زمان انقلاب و جنگ که پرچم اباعبدالله الحسین (ع) بالا رفت، افرادی به حمایت نیامدند، در زمان آن حضرت و در قیام کربلا هم حاضر نمی‌شدند و در زمان قیام حضرت حجت (ع) هم چنین افرادی به حمایت برنخواهند خواست چراکه باید از جان و مال خود هزینه دهند.
 
وی تصریح کرد: همه کسانی که در اربعین به سوی اباعبدالله الحسین (ع) می‌آیند هم اگر در کربلا بودند به آن حضرت ملحق نمی‌شدند که این امر سابقه تاریخی دارد و چنین افرادی در گذشته هم به جای یاری حضرت در مقام نصیحت برآمدند که ایشان را از رفتن به کربلا منصرف کنند.
 
وی با بیان اینکه برخی از ما حاضریم دین ضربه بخورد اما وقتی به ما احتیاج دارند در صحنه حاضر نمی‌شویم، گفت: همه کسانی که امروز عزاداری می‌کنند اگر در کربلا بودند به دو دسته تقسیم می‌شدند و عده کمی با اباعبدالله (ع) می‌ماندند.
 
برخی قمه می‌زنند اما به جنگ داعش نمی‌روند
 
رحیم پور ازغدی تأکید کرد: امروز برخی قمه می‌زنند اما به جنگ داعش و صهیونیست‌ها نمی‌روند. اینها جزو همان کسانی هستند که به امام حسین (ع) می‌گفتند شما حق هستید و ما هم شک نداریم اما آیا آمدن ما به کربلا در پیروزی شما نقش دارد یا بی فایده است که اگر نقشی ندارد، آمادگی مردن نداریم.
 
وی اظهار داشت: برخی تشیع بی ضرر برای خود ساخته اند و تا زمانی که سود می‌برند پای کار عزاداری‌ها هستند اما به محض اینکه کمی ضرر کنند، مجبور به رعایت حلال و حرام شوند، در مقابل ظلم بایستند و با استکبار مقابله کنند، عقب می‌نشینند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سؤال که چرا از بین صدها هزار محب امام علی (ع) تنها 72 نفر به یاری اباعبدالله الحسین (ع) آمدند، گفت: اسلام آمریکایی و شیعه لندنی که امام و رهبری فرمودند، افرادی هستند که کارهای بی ضرر مذهبی انجام می‌دهند اما حاضر به اهدای جانشان در حمایت از دین نیستند.
 
 
راهپیمایی اربعین بزرگ‌ترین عزاداری است
 
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به راهپیمایی اربعین با بیان اینکه هیچ کجای جهان جمعیت 15 تا 20 میلیونی یکجا جمع نمی‌شود، این امر را پاداش خداوند به حسین بن علی (ع) عنوان کرد که از جان و مال خود برای نجات دین گذشت.
 
 
وی با بیان اینکه عزای امام حسین (ع) مقدمه جهاد در مکتب آن حضرت است، از راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین و بهترین عزاداری برای آن حضرت که تیر خلاص را به داعش می‌زند نام برد و گفت: آنها که شیعه را منهای جهاد، انقلاب و مبارزه می‌خواهند، می‌خواهند اباعبدالله و عزای امام حسین (ع) را بی آبرو کنند.
 
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه گناه بی آبرو کردن عزای امام حسین (ع) از گناه از قفا بریدن سر آن حضرت کمتر نیست هرچند ناآگاهانه باشد، تأکید کرد: هرکس سبب تمسخر دین امام حسین (ع) شود، خیانت کرده و هرکاری که سبب شود دشمن به مقدسات شیعه اهانت کند، حرام است.
 
وی تصریح کرد: امروز شیعه عزتمند و پیشرفته‌ترین و پیشرو‌ترین مکتب در جهان است و در حالی که همه مکتب‌ها شکست خورده و به قبرستان تاریخ رفته و تمام مذاهب ضعیف شده اند، اسلام امام حسین (ع) تنها مکتب زنده است که دارد سرنوشت جهان را تغییر می‌دهد و پرچم سیدالشهدا جهان را آزاد خواهد کرد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/9/17
زمان : 5:55 صبح
«موبایل و تبلت» دست از سر پیکر مرحوم پاشایی هم برنداشت؛
نظرات ()

درباره پدیده «موبایل به دست‌ها»/ محور اصلی فیلمبرداری از مراسم و حوادث اجتماعی، «فخرفروشی آنلاین» و عقده «من هم هستم» است

 

مهدی خانعلی‌زاده - گروه اجتماعی رجانیوز: برگزاری پرشور مراسم تشییع جنازه مرحوم «مرتضی پاشایی»، خواننده جوان کشورمان که روز گذشته پس از حدود یک سال مبارزه با سرطان درگذشت، از زوایای مختلفی قابل بررسی است اما یکی از ویژگی‌های جالب توجه این مراسم، نمایش متعدد دوربین‌های تلفن همراه و تبلت‌هایی بود که توسط مردم حاضر در مراسم برای ثبت لحظات تشییع پیکر آن مرحوم مورد استفاده قرار گرفت. 

در پدیده‌های اجتماعی لازم است تا ابتدا به خاستگاه فکری و آبشخور نظری آن توجه کردو سپس به دلایل ظهور و گسترش آن پدیده پرداخت؛ رویکردی که باید با ظرافت و توجه به بافت‌های بومی هر منطقه صورت بگیرد تا بتوان به رهیافت مناسبی در آن زمینه رسید. 

درباره فرهنگ نوساخته ایرانیان در به تصویر کشیدن افراطی و اغراق شده لحظاتی که مهم یا مطرح هستند، می‌توان از دو منظر به مباحسه پرداخت. طبیعی است که عمر گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی همراه یا اصطلاحا «گجت»‌ها در جامعه ایرانی چندان طولانی نیست و شاید بتوان گفت به کمتر از یک دهه می‌رسد. (حتی اگر بخواهیم کمی سختگیرانه برخورد کنیم و رواج آن در جامعه را مبنای تحلیل خود قرار دهیم، قطعا این زمان به زیر پنج سال تنزل پیدا می‌کند.) به همین دلیل اساسا بستر فرهنگی به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده درباره آن صورت نگرفته و اگر یکسری از رفتار‌ها تبدیل به هنجار و رسوم مربوط به استفاده از این وسایل می‌شوند، آن را باید حاصل تجربه مشترک کاربران یا حداکثر ترجمه اقداماتی دانست که در کشورهای مبداء صورت می‌گیرد، دانست. 

در واقع این مردم ایران نیستند که برای شبکه‌های اجتماعی و نوع فعالیت کاربران در آن فرهنگ می‌سازند؛ بلکه این خود شبکه‌های اجتماعی هستند که فرهنگ مدنظر خود را به کاربران ایرانی تحمیل کرده و آنان را به انجام یکسری اقدامات مشترک که نهایتا منجر به شکل‌گیری سبک زندگی می‌شود، وادار می‌کند. 

اینکه «اینستاگرام» اکنون به یک عامل تعیین کننده در زندگی برخی از جوانان ایرانی تبدیل شده است، در واقع سوق دادن افراد به سوی یک ارزش واحد و مشترک بزرگ و گسترده است که تا جایی ارج و قرب پیدا می‌کند که حتی سبب می‌شود ارزش‌های پیشین جامعه – نظیر حضور در مراسم تشییع متوفی – تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد. 

از سوی دیگر، باید به این مساله اشاره کرد که «فخرفروشی مجازی» اکنون به یکی از ابزارهای تحلیل شخصیت افراد تبدیل شده است. اگر تا همین چند سال پیش، پوشیدن فلان لباس برند خاص و غذا خوردن در فلان رستوران مشهور، یکی از ابزارهای متفاوت‌نمایی ارضای شهوت خودنمایی برخی جوانان بود، اکنون اعلام حضور در برخی اماکن و مراسمات خاص است که باعث ارضای حس برتری‌جویی افراد جامعه ایرانی می‌شود. 

به قول یکی از فعالین فضای مجازی، آنهایی که در هر صحنه و موقعیتی فورا گوشی تلفن همراه خود را از جیب بیرون می‌آورند و مشغول فیلم برداری می‌شوند، به نظر می‌رسد بیش از آنکه به دنبال ثبت یک لحظه باشند برای یادآوری و خاطره، به دنبال این هستند تا ثابت کنند که این روز در این جمع مشخص یا این مکان مشخص حضور داشتند و از این فضا برای خود اعتباری (هرچند فرضی) کسب کنند. 

اینستاگرام اکنون به وسیله‌ای برای نمایش سطح دغدغه افراد تبدیل شده است. اینکه من در فلان مراسم مهم حضور داشتم و در فلان مکان خاص فلان کتاب خاص را خواندم و فلان فیلم خاص را دیدم، اکنون به یک «فخرفروشی» تبدیل شده است که فارغ از محتوای آن، نفس حضور یا عدم حضور کاربر است که میزان تعلق او به ارزش‌های شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند. این مساله را در روزهای اخیر و به طور خاص می‌توان در مساله اکران فیلم «ماهی و گربه» تماشا کرد؛ فیلمی که فارغ از محتوای آن، تبدیل به یک «پز روشنفکری» شده است و اصل تماشای آن – فارغ از هرگونه نقد یا تحلیل – به یک ارزش در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. 

البته این همه ماجرا نیست؛ چرا که این ارضای «شهوت دیجیتال» می‌تواند تا جایی پیش برود که برای «خود مهم جلوه دادن» حتی از انتشار تصاویر آخرین لحظات مرگ مرحوم پاشایی بر روی تخت بیمارستان هم نگذرد و باعث رنجش خانواده آن مرحوم شود. این حجم از اعتیاد به یک شبکه اجتماعی می‌تواند تمامی شئون زندگی یک فرد را در جامعه تحت تاثیر خود قرار بدهد و حتی ارکان زندگی او را با تهدید روبرو کند. 

البته این مساله نیاز به پژوهش‌های دقیق و گسترده دارد اما چیزی که در این زمینه می‌توان به طور جدی روی آن تاکید کرد، فراگیر شدن بیماری «پز دادن اینترنتی» در میان قشر مشخصی از جوانان است؛ یک بیماری خطرناک و بسیار واگیردار که می‌تواند تمام اعتماد به نفس افراد جامعه را ببلعد و آنان را در معادله مبهم «هوا را از من بگیر؛ تبلتم را نه» گیر بیندازد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/8/26
زمان : 6:30 صبح
قبر هر روز پنج مرتبه انسان را صدا می زند
نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 93/6/13
زمان : 3:21 عصر
شیوه یاد دادن الفبا به کودکان
نظرات ()

 روانشناس کودک با تأکید بر توجه والدین و اولیای مدرسه به اختلالات یادگیری و درمان آن در سال‌های ابتدایی گفت: اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد، آن را با خمیر درست کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد.
بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ناتوانی‌های یادگیری به عنوان یکی از دلایل افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: اگر معلمی بتواند در محیط مدرسه و در سالهای ابتدایی مشکلات یادگیری را کشف کند و کودک را به دلیل این مشکلات سرزنش نکند در حل این مسئله بسیار مؤثر خواهد بود.
 
وی با اشاره به نقش والدین به ویژه مادران در شناسایی مشکلات یادگیری کودکان گفت: نقش مادر در این زمینه بسیار اهمیت دارد، مادر و معلم می‌توانند در شناسایی و درمان اختلالات یادگیری گام‌های مؤثری بردارند.
 
همایونیان افزود: گاهی ضعف جسمانی و فیزیکی دانش‌آموز که عمدتاً ناشی از فقر آهن، ویتامین‌ها و املاح معدنی است موجب می‌شود تا نتواند انرژی کافی برای یادگیری داشته باشد. همچنین کودکانی که موقع تماشای تلویزیون نزدیک می‌روند باید به لحاظ دیداری و شنوایی بررسی شوند این موارد به کودک بی‌انگیزگی می‌دهد و موجب خستگی او می‌شود.
 
این روانشناس کودک تصریح کرد: ناتوانی در یادگیری ممکن است در کودکی بر اثر تشنج و تب ایجاد شده باشد. گاهی والدین به فرزند بزرگتر توجه می‌کنند اما به فرزندان دیگر توجه لازم را ندارند، از طرفی گاهی اشکال در کارکردهای فضایی موجب افت تحصیلی می‌شود و اگر متخصصان این موضوع را به خانواده‌ها بگویند و آنها نیز در زمینه درمان با متخصصان حوزه بهداشت روان همکاری کنند،‌اختلال درمان می‌شود.
 
وی افزود: یادگیری از انسجام تمام حواس محقق می‌شود این حس‌ها موجب تحریک بخش‌هایی از مغز و تسهیل در یادگیری می‌شوند. اگر هر کدام از این نقاط دچار مشکل شود اختلال یادگیر ایجاد می‌شود.
 
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: طعنه زدن کلامی و رفتاری موجب می‌شود تا کودک احساس حقارت و ناکامی ‌کند و در او این تفکر به وجود آید که باهوش نیست و این سرزنش‌ها در نهایت راهی برای افت یا ترک تحصیلی شود، از طرفی حرف‌هایی که ما به کودک می‌زنیم در او هیجانات منفی و ترس ایجاد می‌کند، معمولاً‌ در این شرایط کودک تکالیف درسی خود را انجام نمی‌دهد و با این روش به توهین‌هایی که به او می‌شود پاسخ می‌دهد.
 
وی گفت: عزت نفس و اعتماد به نفس پایین ناشی از مشکلات یادگیری کودک است، گاهی اوقات علت افت تحصیلی، اختلالات عاطفی و محرومیت‌های فرهنگی و اقتصادی است باید در درجه اول مشکل کودک بررسی شود و سپس درمان آغاز شود، همان طور که اشاره شد ابتدا چنانچه از نظر جسمی مشکلی وجود دارد باید او را درمان کنیم و سپس به درمان ناتوانی‌های یادگیری بپردازیم.
 
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: ممکن است کودک در خواندن و هجی‌ کردن مشکل داشته باشد حتی ممکن است کودک علاقه و انگیزه اش را از دست بدهد، در این موارد با ایجاد انگیزه‌ای که متخصصان انجام می‌دهند می‌توانند کودک را درمان کنند.
 
این روانشناس کودک گفت: باید کودک را تشویق کرد تا با روش‌هایی سطح دقت و توجه خود را بالا ببرد، از طرفی باید علت را پیدا کنید، مثلاً اگر کودک نتوانست الفبا را یاد بگیرد آن را با خمیر درست ‌کنید یا از او بخواهید تا آنها را روی شن بنویسد، بعد از یادگیری حروف الفبا اتفاق خوبی که می‌افتد این است که کودک می‌تواند کاری را که تا دیروز نمی‌توانسته انجام دهد به اتمام برساند و این مسئله در روحیه او مؤثر است.
 
وی خاطرنشان کرد: گاهی لازم است چیزهایی را که کودک بلد است برای او تکرار کنیم تا بداند که بعضی چیزها را می‌داند از طرفی تقویت حواس پنج‌گانه موجب می‌شود تا افت تحصیلی کاهش پیدا کرده و ناتوانی‌های یادگیری برطرف شود به شرط اینکه به موقع باشد و والدین و اولیای مدرسه نسبت به این اختلالات آگاهی داشته باشند و آنها را به موقع تشخیص دهند تا به دوران دبیرستان نرسد، همچنین گاهی گویش معلم در افت تحصیلی مؤثر است که باید به این نکته نیز توجه شود.



نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 93/6/5
زمان : 2:49 عصر
توصیههای آیتالله بهجت(ره)دربارهغذاخوردن
نظرات ()

آیت‌الله بهجت(ره) می‌گوید: علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند، در اثر خوردن غذای حلال و اجتناب از غذاهای شبهه‌ناک بوده است.
به گزارش فارس، در آیین اسلام، بر خلاف بسیاری از آیین‌های دیگر، بدن آدمی مورد تحقیر نیست. اسلام بدن انسان را چیزی بی‌ارزش نمی‌شمارد، زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است. تحقیر بدن، در حکم تحقیر شخصیت آدمی است و کسی که مرتکب این عمل شود، مستوجب کیفر و قصاص خواهد بود.
 
بنابراین اسلام برای صحت و سلامتی، ارزش و اهمیت ویژه‌ای قایل بوده و از این رو فقه و سنت اسلامی مملو از مطالب و دستور العمل‌هایی در این زمینه است به همین مناسبت توصیه‌هایی را از مرحوم آیت‌الله بهجت درباره غذاخوردن در ادامه می‌آوریم:
 
وای بر ما اگر در خصوص خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها از حرام اجتناب نکنیم؛ زیرا همین غذاها است که منشأ علم و ایمان یا کفر ما می‌شود!
 
یکی از معمرین علمای نجف که حدوداً صد سال از عمرش می‌گذشت، می‌فرمودند: تا این ساعت به طبیب مراجعه نکرده‌ام، عرض شد آقا! چطور می‌شود؟ شما چه برنامه‌ای را در زندگی رعایت کرده‌اید که تاکنون بیمار نشده‌اید؟ فرمودند: فقط تابع شرع مقدس بوده‌ام. یعنی در خوردن غذاها کماً و کیفاً و جهات دیگر فقط به دستور شرع عمل کرده‌ام.
 
امروزه مردم غذای لذیذ می‌خواهند نه غذای مفید. اصولاً غذاهای سرخ کرده ضرر دارند ولی چون به ذائقه انسان خوش می‌آیند، لذا همه خواهان آن هستند و توجه به ضرر آن ندارند. همچنین ما غذاهای لذیذ را خوب و مفید، و غذاهای غیر لذیذ را بد می‌دانیم، در حالی که چه بسا غذاهایی که با روغن سرخ شده، مضر باشند، ولی غذای آب‌پز نظیر آب گوشت مفید باشد.
 
خرما، شیر، ماست و روغن زیتون جامع بین غذا و دوا هستند. در مواردی انسان به غذایی میل دارد، ولی مظنون است که موجب مرض است. اخلال در نظم خوردن و هضم آن، و نیز اخلال در نظم خواب و دیگر کارها، موجب تاخیر تأثیر در آن‌هاست.
 
خوردن غذای شبهه‌ناک و نیز خوردن غذای کسی که از حرام پرهیز ندارد، هرچند جایز است؛ ولی انسان را مریض و از عبادات محروم می‌کند و یا سبب سلب توفیق می‌شود.
 
اعتدال در غذا برای سلامت مزاج خیلی مفید است. اگر انسان همیشه به نان خوردن عادت داشته باشد بهتر است گاهی برنج بخورد، و اگر همیشه برنج می‌خورد بهتر است گاهی نان و یا آش بخورد و تنوع در غذا داشته باشد. شخصی دندانش درد می‌کرد، نزد طبیب رفت که آن را بکشد، طبیب گفت: اگر سردرد گرفتی سرت را هم می‌کشی؟! اعتدال معده، دندادن درد را هم برطرف می‌کند؛ و بالاخره آن‌ آقا دندانش را نکشید!
 
انسان می‌‌تواند با رعایت آداب شرعی و دستورهای دینی، از اطبا بی‌نیاز شود. آقایی به فرزندانش تذکر می‌داد: سفارشی در فلان دکتر نوشته‌ام و آن این است که هر روز صبح یک عدد سیب میل کنید، و کاری به دکترها نداشته باشید.
 
آقایی که نود الی صد سال سن داشت، می‌گفت: هر صبح یک سیب رنده می‌کنند و من می‌خورم و می‌توانم از جا بلند شوم، و در طول سال در خانه سیب نگه می‌داریم.
 
اگر تصمیم دارید که در مشهد در ایام زیارتی بیمار نشوید همواره از آبلیمو در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید که خواص پیشگیری دارد.
 
تمام فساد و افساد و غلغله و سروصدایی که در روی زمین بوده و هست و خواهد بود، از همین مأکل و مشرب است؛ زیرا تکالیف، متوجه غضب و شهوت است و تناول غذا و نوشیدنی، موجب آنهاست.
 
علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند، در اثر خوردن غذای حلال و اجتناب از غذاهای شبهه‌ناک بوده است. بوده‌اند کسانی که اگر معصیت یا خلافی از آنها صادر می‌شد یا غذای ناپاکی می‌خوردند، متوجه می‌شدند و می‌گفتند: تاریک شدیم، حجابی حاصل شد.
 
از غذای خود از نظر کم و کیف، کم کنید و از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید. در هوای آزاد ورزش کنید، خصوصاً شب‌ها و بین‌الطلوعین مقداری قدم بزنید.  و از فکر و نظر در ناظر مهیج خودداری نمایید و برای ازدواج به نحو آسان اقدام کنید و با توبه و تضرع به درگاه خداوند مهربان و توسل به امام عصر(عج) از خداوند بخواهید که شما را از گناه حفظ فرماید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 93/5/17
زمان : 6:31 عصر
توصیه های امام رضا(ع) درباره اوقات فراغت
نظرات ()

در فرهنگ اسلامی از لحظات عمر به عنوان فرصت هایی طلایی و نعمت های بی بدیل یاد شده است که در صورت هدر دادن آن دیگر قابل بازگشت نبوده و قابل جبران نیست.

 به گزارش تسنیم، عمر سرمایه با ارزشی است که برای ساختن دنیا و آخرت انسان باید بهترین بهره را از آن جست. مقاطعی از این سرمایه ارزشمند و خدادادی، مثل نوجوانی، جوانی و دوران تحصیل، بدلیل اینکه آمادگی و فراغت انسان برای بهره برداری مناسب و سودمند بیش از مواقع دیگر است، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. اهمیت دادن به وقت و ارزش قائل شدن برای آن در سیره پیشوایان همواره مورد تاکید فراوان قرار داشته است. پیامبرگرامی اسلام و ائمه بزرگوار (ع) هم بارها مردم را به غنیمت شمردن فرصت ها و اهمیت دادن به وقت و استفاده صحیح از آن توصیه کرده و گذر زمان را همچون گذر ابر توصیف نموده و ما را به بهره گیری صحیح از زمان سفارش نموده اند.

حسن برنامه ریزی در زندگی 

اولین قدم برای استفاده بهینه از فرصت و اوقات فراغت، داشتن یک برنامه کارآمد و درست است. تقسیم وقت و برنامه ریزی برای فرصتها و اوقات فراغت نه تنها از اتلاف وقت جلوگیری می کند، بلکه طبق فرمایش ائمه علیهم السلام انسان می تواند از آن برای آبادی آخرت خود بهره های فراوان ببرد. امام رضا علیه السلام پیش از هر چیز ما را به تدبر و حسن برنامه ریزی در زندگی سفارش کرده اند. ، ایشان می فرمایند: لا یستَکمِلُ عَبدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّی تَکونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِی الدّینِ وَ حُسنُ التَّقدیرِ فِی المَعیشَةِ، وَ الصَّبرُ عَلَی الرَّزایا؛ هیچ بنده ای حقیقت ایمانش را کامل نمی کند مگر این که در او سه خصلت باشد:دین شناسی، تدبیر نیکو در زندگی و شکیبایی در مصیبت ها و بلاها.»

مهمترین سفارش امام رضا علیه السلام برای نحوه گذران اوقات فراغت توصیه به برنامه ریزی و تقسم وقت است. امام رضا (ع) فرمودند: بکوشید تا اوقات شما چهار زمان باشد؛ زمانی برای عبادت و خلوت با خدا ؛ تأمین معاش ؛ معاشرت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان واقف می سازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و چهارم وقتی را هم به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از ساعت های تفریح، شادی، نیروی لازم را برای عمل به وظایف خود، ذخیره کنید.

ضرورت پرداختن به تفریحات سالم 

امام رضا علیه السلام در زندگی روزمره سهم مهمی را برای تفریح و لذات حلال قائل شده ما را از کارهای لغو و بیهوده پرهیز داده ، ضمن توصیه به ریان بن شبیب می‌فرمایند: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش.

حضرت امام رضا علیه السلام در زمینه توجه به اوقات فراغت و ضرورت پرداختن به تفریحات سالم، می فرماید: از لذایذ دنیوی، نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راه های مشروع به دست آورید. مراقبت کنید در این کار، به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد. تفریح و سرگرمی های لذت بخش، شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن، در امور دنیای خویش، موفق خواهید شد. سرگرمی و تفریح، آدمی را از ملالت کارهای یکنواخت و خسته کننده زندگی می رهاند و برای مدت کوتاهی، بار سنگین مسئولیت را از دوش وی برمی دارد و زنجیرهای وظایف روزمره را به طور موقت از دست و پایش باز می کند.

از کارهای بیهوده بپرهیزید

امام رضا (ع) همچنین می فرمایند: خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خود تفریح و تنوع قرار دهید ولی از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را در اجتماع سبک کند پرهیز کنید.(5)

آن حضرت در بیانی دیگر در همین زمینه می فرمایند: خدا بندگانش را از همه قمار ها ( : بازی های دارای برد و باخت ) نهی و به اجتناب از آن ها امر فرموده و آن ها را رجس و پلیدی نامید و فرمود : پلیدی هستند که گرایش به آن ها برخاسته از وسوسه های شیطان است ، پس از آنها بپرهیزید...

در جمع دوستان خوب

یکی از مصادیق گذران نیکوی اوقات فراغت از نگاه امام رضا علیه السلام همنشینی با دوستان صالح و داشتن دوستان فراوان است که انسان بتواند علاوه بر آنکه از اوقات فراغت خود به نحو احسن استفاده می کند، از کارهای لغو و بیهوده هم اجتناب کرده باشد. در این زمینه در روایتی آمده است که: سئل الامام الرضا علیه السلام: عن عیش الدنیا؟ فقال: سعة المَنزل وَ کثرةُ المُحبّین .(.)؛ از حضـرت امـام رضا علیه السلام دربـاره خـوشـى در دنیـا سـوال شـد، فـرمـــــود:وسعت منزل و زیادى دوستان.

مومن ورزشکار از مومن ضعیف بهتر است

یکی از راههای گذران اوقات فراغت و استفاده بهینه از فرصت عمر ورزش است. در آیین مقدس اسلام ، برخلاف بسیارى از آیین هاى دیگر، بدن آدمى مورد تحقیر نیست . اسلام بدن انسان را چیزى بى ارزش نمى شمارد، زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است . تحقیر بدن ، در حکم تحقیر شخصیت آدمى است و هر کسى که مرتکب این عمل مى شود، مستوجب کیفر و قصاص است. از این رو امام رضا (ع) می فرماید: « وَ إنَّ لِبَدَنِکَ عَلَیکَ حَقاً»، بی شک بدن تو بر تو حقوقی دارد-که باید آن ها را ادا کنی و به آن رسیدگی نمایی.

در فرهنگ اسلامی از کوه نوردی، پیاده روی، اسب سواری، شمشیربازی، تیراندازی و کشتی به عنوان بهترین تفریحات سالم یاد شده و برای صحت و سلامت بدن ارزش و اهمیت زیادی قایل شده و به طراوت و شادابی انسان ها اهمیت فراوانی می دهد. از این رو توصیه دیگر امام رضا علیه السلام توجه به امر ورزش و تحرک و تقویت قوای بدنی است. آن حضرت در همین زمینه می فرماید: اَلمُؤمِنُ القَوِیُّ خَیرٌ و أحَبٌّ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعیفِ؛ مؤمنی که قوی و نیرومند باشد، در نظر من از مؤمنی که ضعیف باشد، بهترو دوست داشتنی تر است.




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 93/5/17
زمان : 6:3 صبح
4 سبک فرزندپروری/کودکان لوس، پر توقع و بی اراده تربیت نکنیم
نظرات ()

یک روانشناس با معرفی 4 سبک فرزندپروری، کودکان لوس، پرتوقع، بی‌دست و پا و بی اراده را ناشی از سبک فرزندپروری سهل گیرانه عنوان کرد و از والدین خواست تا 2 سال و نیم بعد از تولد تمام خواسته‌های فرزند خود را بپذیرند.
خبرگزاری فارس: 4 سبک فرزندپروری/کودکان لوس، پر توقع و بی اراده تربیت نکنیم

 

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: خانواده معمولاً دارای هسته‌ای است که از دو جنس مکمل تشکیل می‌شود که این افراد با پیوند سببی با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و سایر افراد بر اساس پیوند سببی و نسبی به یکدیگر وصل می‌شوند.

وی افزود: اگر خانواده هسته‌ای باشد شامل پدر، مادر و فرزند خواهد بود و اگر قرار باشد خانواده به طوری گسترده تشکیل شود علاوه بر والدین و فرزندان پدر‌بزرگ، مادر‌بزرگ و عمو‌زاده‌ها نیز در کنار هم زندگی خواهند کرد.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: در حال حاضر به دلیل زندگی مدرن و محدود شدن فضاها خانواده‌ها به نوع هسته‌ای تبدیل شده‌اند.

وی افزود: کارکرد خانواده‌ها تولید نسل آینده است و مهمترین فاکتور خانواده بحث انتقال فرهنگ به نسل آتی است که حداقل 14 آیتم اصلی دارد. زبان‌آموزی، فرآیند اجتماعی شدن، نحوه تفکر، علم‌آموزی، آشپزی، تبادلات اجتماعی و نحوه تولید سرمایه که شامل مالی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود جزو این آیتم‌ها هستند.

این روانشناس تأکید کرد: راهکار انتقال فرهنگ، تولید مثل است تا افرادی به عنوان فرزند به وجود آمده و جامعه‌پذیری در آنها شکل گیرد. فرزند‌آوری در متن فرآیند گسترده انتقال فرهنگ است بنابراین والدین نقش مهمی در اعتلای فرهنگ جامعه دارد.

وی افزود: مهمترین راه انتقال فرهنگ از طریق آموزش‌های اجتماعی، سبک فرزند‌پروری است که شامل روش‌هایی برای انتقال فرهنگ به نسل آینده است.

این متخصص حوزه بهداشت و روان تصریح کرد: فرهنگ عبارت است از هر چیزی که در جامعه از نسلی به نسل بعدی انتقال می‌یابد که این انتقال بدون دخالت عوامل ژنتیکی و وراثتی است. در واقع سبک فرزند‌پروری شامل رفتارهای والدین با فرزندان می‌شود و بخش عمده آن الگوهای والدین است که در ابعاد اجتماعی و فرهنگی نشان داده می‌شود.

وی افزود: مهم نیست والدین به فرزند خود چه می‌گویند مهم این است که آنها چه می‌کنند مثلاً چنانچه والدینی فرزندان خود را از دروغگویی منع کنند اما خود آنها در حضور فرزندانشان دروغ بگویند این صفت را در آنها درونی می‌کنند.

این متخصص حوزه بهداشت و روان با اشاره به 4 سبک فرزند‌پروری گفت: در سبک فرزند پروری دیکتاتوری، والدین مشغول امر و نهی به فرزندان هستند و آنها حق اظهار‌نظر ندارند. در واقع باید تمام خواسته‌های والدین را بدون چون و چرا محقق کنند. در این سبک فرزند‌پروری انتظارات والدین بالا است اما آنها پاسخگوی سوالات فرزندان نیستند.

وی ادامه داد: سبک فرزند‌پروری قاطع و اطمینان‌بخش شبیه سبک دیکتاتوری است زیرا والدین نظرات خود را اعمال می‌کنند اما در آن فرصتی برای سوال و جواب با فرزند خود می‌گذارند و خود را ملزم به دادن توضیحات لازم به فرزندان می‌کنند. در این نوع سبک فرزند‌پروری انتظار از فرزند بالا است اما به همان میزان والدین خود را مقید به دادن پاسخ به فرزندان خود می‌کنند.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: در سبک فرزند‌پروری سهل‌‌‌‌‌‌گیرانه والدین پاسخگویی بالایی نسبت به فرزند خود دارند اما انتظار خاصی از او ندارند و در همه جا از او حمایت می‌کنند. معمولاً این نوع سبک فرزند‌پروری در مورد تک‌فرزندان اتفاق می‌افتد و به محض اینکه کودک گریه می‌کند والدین آنچه او می‌خواهد را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند.

وی افزود: سبک غفلت نوعی سبک فرزند‌پروری است که در آن نه انتظاری وجود دارد و نه پاسخگویی‌ای. معمولاً والدین فقط به تولید نسل پرداخته و خدمات لازم را به فرزندان خود ارائه نمی‌دهند.

این روانشناس تأکید کرد: تک‌فرزند‌ها در صورتی کودکانی لوس، پرتوقع، بی‌دست و پا و ناتوان در اراده خود بار می‌آیند که پدر و مادر سبک فرزند‌پروری سهل‌گیرانه را در پیش گیرند زیرا در این روش والدین متمرکز بر خواسته‌های فرزندان خود هستند.

معمولاً این والدین زمانی که با فرزندان خود از مقابل فروشگاه‌های اسباب‌بازی‌فروشی رد می‌شوند در مواجهه با گریه فرزند خود تن به خواسته او می‌دهند و اسباب‌بازی موردنظر را برای فرزند خود تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که والدین باید به خواسته‌های فرزندان خود تا وقتی آنها به سن 2 سال و نیم می‌رسند تن دهند اما بعد از آن باید به نیازهای اجتماعی فرزندان نیز توجه کرد و صبر کردن را به آنها آموزش داد.

همچنین کودک باید بیاموزد تا در مجالس شادی بخندد و در مجالس عزا رفتاری مناسب داشته باشد این رفتارها در جهت همبستگی اجتماعی است و آن را می‌توان در سبک فرزند‌پروری قاطع و اطمینان بخش مشاهده کرد در این سبک در حالی که کیفیت آموزش بالاست انتظارات نیز بالا خواهد بود.

این متخصص حوزه بهداشت روان با تأکید بر عدم تهیه تجهیزات رایانه‌ای از سوی والدین به فرزندان اظهار داشت: خرید برخی تجهیزات رایانه‌ای برخلاف واقعیت مغز و بدن است زیرا مغز را از کار می‌اندازد و فرد‌گرایی را در کودک آموزش می‌دهد زیرا کودک یاد می‌گیرد تا با آن ابزار ارتباط برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: والدین نباید تسلیم خواسته‌های نابجای فرزندان شوند. وقتی تعداد فرزندان بیش از یکی باشد به دلیل سرویس‌دهی والدین به فرزندان معمولاً تسلیم فرزند نمی‌شوند اما وقتی یک فرزند در خانواده وجود دارد محلی برای سبک فرزند‌پروری سهل‌گیرانه است.




نویسنده : لبیک
تاریخ : دوشنبه 93/5/13
زمان : 10:23 صبح




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ