سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به آدرس www.samandehi.ir ثبت شده است .

10 فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
نظرات ()

 

به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

 

مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

 

بیشتر کاربران ویندوز، شاید هیچ‌گاه در ‌دوران استفاده از این سیستم عامل به cmd یا‌‌ همان Command Line رجوع نکنند؛ اما این ابزار فرامینی‌ دارد که هنوز در دل ویندوز به کار می‌آیند و حتی ویندوز 8 نیز شماری فرامین و ابزار جدید را به cmd افزوده است.

 

در اینجا شما را با ده فرمان پر‌کاربرد در این ابزار آشنا می‌سازیم که نحوه استفاده شما از ویندوز را چند پله بالا‌تر می‌برد.

 

1– Cipher

 

پاک کردن فایل‌ها از روی یک دیسک سخت، به معنای آن نیست که این فایل‌ها و داده‌ها برای همیشه پاک شده‌اند، بلکه‌ به این معناست که این فایل‌ها دیگر قابل دسترسی نیستند و فضای متعلق به آن‌ها آزاد شده است. این داده‌ها و فایل‌ها، همگی قابل بازیابی هستند، مگر آنکه با داده‌های جدید رونویسی شوند که این کار البته کمی زمان می‌برد.

فرمان cipher فضای آزاد ‌روی حافظه شما را با داده‌های اتفاقی رونویسی و به این ترتیب از بازیابی داده‌های پاک شده جلوگیری می‌کند؛ مثلا برای پاکسازی کامل درایو C خود باید دستور cipher /w: c را اجرا کنید. این فرمان هیچ تأثیری بر داده‌ها و فایل‌هایی که پاک نشده، ندارد در نتیجه مشکلی برای سیستم عامل و داده‌های موجود شما درست نمی‌کند.

 

2 – ipconfig

 

این دستور آدرس IP شما را که هم‌اکنون از آن بهره می‌گیرد‌، اعلام می‌کند؛‌ اما اگر از یک مودم استفاده می‌کنید (مانند همه رایانه‌های امروزی) به جای IP اصلی، آدرس Local مودم را در اختیار شما می‌گذارد، ولی با این حال، این فرمان هنوز هم کاربردی است، زیرا فرامین ثانویه بسیاری را در بر می‌گیرد؛ برای نمونه، دستور ipconfig/release به همراه ipconfig/renew سیستم عامل شما را مجبور می‌کند ‌یک IP جدید دریافت کند که در مواردی که مشکل در اتصال به اینترنت به دلیل تداخل IP‌ها باشد، بسیار کاربردی است.

 

همچنین می‌توانید از دستور ipconfig/flushdns برای تازه کردن DNS خود استفاده نمایید. این فرامین ‌هنگامی که به دنبال عیب یابی در اتصال به اینترنت باشید، بسیار کاربردی هستند.

 

3 – Netstat

 

اجرای دستور netstat –an فهرستی از همه پورت‌های فعال کنونی بر روی سیستم به همراه IP متعلق به آن‌ها را به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید با ‌این دستور بفهمید که در حال حاضر وضعیت هر پورت به چه ترتیبی است: Listening، Established یا Closed.

 

این دستور به ویژه هنگامی که می‌خواهید دستگاهی را که به رایانه شما متصل شده است اما به خوبی عمل نمی‌کند، ‌عیب‌‌یابی کنید یا ‌به دنبال یک بدافزار ‌روی سیستم خود می‌گردید، کاملا کاربردی است.

 

4 – ping

 

اجرای دستور ping به همراه یک IP آدرس یا آدرس یک وب سایت، مجموعه‌ای از داده‌ها را برای آزمایش به آدرس یادشده می‌فرستد‌. اگر این داده‌ها به خوبی به مقصد رسیده و بازگشت داده شوند، درمی‌یابید‌ که در اتصال شما یا دستگاهی که به سیستم متصل کرده‌اید، هیچ ایرادی نیست.

 

اما چنانچه این آزمایش‌ها نا‌موفق باشند (Fail) به این معناست که مانعی بر سر راه ارتباط وجود دارد. این دستور نیز در زمان عیب‌یابی ارتباط و اتصال اینترنت یا شبکه به شدت مورد استفاده است.

 

5 – Pathping

 

این فرمان نسخه پیشرفته‌تر فرمان Ping است و ‌زمانی کاربرد دارد که بین سیستم شما و دستگاهی که آن را ‌آزمایش می‌کنید، چندین مودم‌ باشد. همانند دستور ping در این فرمان نیز pathping را به همراه IP آدرس دستگاه مربوطه اجرا می‌کنید‌؛ اما بر خلاف ping این دستور اطلاعاتی نیز در خصوص مسیر رفت‌و‌آمد داده‌ها در آزمایش‌ها به شما می‌دهد.

 

6 – Powercfg

 

این دستور یکی از پرکاربرد‌ترین دستورها برای فهمیدن میزان و روش مصرف انرژی سیستم شماست. می‌توانید از دستور powercfg/hibernate on یا powercfg/hibernate off برای فعال یا غیرفعال کردن قابلیت Hibernate استفاده کنید و همچنین دستور Powercfg/a وضعیت کنونی ذخیره انرژی یا باتری سیستم شما را گزارش می‌دهد.

همچنین دستور powercfg/lastwake آخرین دستگاهی را که منجر به خارج شدن سیستم شما از وضعیت Sleep شده است، نمایش می‌دهد و هنگامی ‌که به دنبال دلیل بیدار شدن بی‌جهت سیستم خود هستید، می‌تواند کمک

زیادی به شما بکند.

 

اما از همه مهم‌تر، دستور powercfg /energy است که گزارشی کامل از میزان مصرف انرژی سیستم به شما می‌دهد. این گزارش می‌تواند به شما همه خطاهایی را که منجر به مصرف بیش از حد معمول انرژی در سیستم می‌شود، نشان دهد.

 

ویندوز نسخه 8 دستور جدیدی به این فرمان اضافه کرده ‌که گزارشی کامل از وضعیت مصرف انرژی باتری را نمایش می‌دهد. powercfg /batteryreport این گزارش را به پوشه ویندوز شما می‌فرستد که اطلاعات خوبی در خصوص عمر باتری، ظرفیت حدودی آن و وضعیت شارژ آن به شما می‌دهد.

 

7 – Shutdown

 

ویندوز 8 همچنین دستور جدید دیگری را نیز به cmd افزوده است و ‌همان گونه که حدس زدید، مربوط به shutdown کردن سیستم است. البته این دستور در نگاه اول، بسیار بی‌مورد و اضافی به نظر می‌رسد؛ اما آنچه مهم است، آرگومان‌هایی ‌است که به همراه این دستور فرستاده می‌شود.

 

برای نمونه، دستور shutdown /r /o منجر به آن می‌شود که سیستم شما Restart شده و منو‌ Advanced Start Options برای شما به نمایش در‌آید که از آنجا می‌توانید به گزینه Safe Mode و ابزارهای Recovery ویندوز دسترسی داشته باشید. این دستور ‌زمانی که به دنبال عیب یابی سیستم خود باشید، بسیار کاربردی است.

 

8 – Tasklist

 

دستور tasklist شما را با فهرستی از همه task‌های فعال بر روی سیستم عامل روبه‌رو می‌سازد؛ هرچند با وجود ابزاری مانند Task Manager این دستور به نظر بیهوده می‌آید، ‌در مواردی، task‌هایی ‌نمایش می‌دهد که Task Manager از نشان دادن آن‌ها غفلت کرده یا عاجز بوده است.

 

همچنین این دستور نیز از آرگومان‌های پرکاربردی برخوردار است؛ برای نمونه tasklist –v جزئیات بیشتری از هر task ارائه می‌کند و tasklist –m مکان فایل‌های dll مرتبط با هر task را نیز نمایش می‌دهد. این دستور در عیب‌یابی حرفه‌ای سیستم کاربردی است.

 

9 – taskkill

 

همه task‌هایی که با فرمان tasklist نمایش داده می‌شوند، دارای یک فایل اجرایی و یک کد چهار رقمی با نام ID هستند. به این ترتیب می‌توانید با هر کدام از این Task‌ها و با اجرای دستور taskkill –im به همراه نام فایل اجرایی آن، یا taskkill –pid به همراه کد ID آن پایان داده و متوقف کنید.

 

10 – driverquery

 

درایور‌ها از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهایی هستند که بر روی سیستم شما نصب شده‌اند و کار آن‌ها ایجاد ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل است. نبود یک درایور یا ‌نصب ناموفق آن در سیستم، منجر به بروز مشکلات اساسی در کار سخت افزار مربوطه می‌شود.

 

در نتیجه دسترسی به فهرستی از درایوهای موجود بر روی سیستم ضروری است و این دقیقا‌‌ همان کاری است که دستور driverquery انجام می‌دهد. می‌توانید این دستور را برای دریافت جزئیات بیشتر از درایور‌ها و پوشه محل نصب آن‌ها به شکل driverquery –v اجرا کنید.

 

ما در اینجا تنها به چند مورد از پرکاربرد ترین دستورهای cmd در ویندوز اشاره کردیم. مسلما دستورهای cmd به همراه همه آرگومان‌های آنها به هزاران دستور می‌رسد.

 

منبع: فرهنگ نیوز




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/5/21
زمان : 1:26 صبح
افزایش سرعت وبگردی شما با پروژه جدید Janus موزیلا
نظرات ()

سرانجام پس از مدت‌ها، ‌موزیلا اقدام به انتشار و کاربست پروژه Janus کرد که هدف از آن ارتقا و بهبود سرعت و امنیت وب‌گردی کاربران است. این پروژه چندان در بین افکار عمومی مطرح نبود؛ اما با انتشار نهایی آن برای کاربران دسکتاپ. موزیلا اکنون آنچه پیش از این در Opera دیده بودیم، به فایرفاکس آورده است.

به گزارش «تابناک»، زمانی که Opera نرم‌افزار Turbo را در مرورگر خود به کار گرفت، به شدت در سرعت وب‌گردی کاربران تحول پدید آورد. افزایش سرعت وب‌گردی در این پروژه، این گونه بود که کاربران مرورگر قادر به آن بودند، از یک تونل ترافیک در بین سرورهای Opera استفاده کنند که میزان پهنای باند لازم برای دانلود داده‌ها در وبگردی را تا حد چشمگیری کاهش می‌داد. ‌

این عمل با فشرده‌سازی اطلاعات پیش از انتقال آن‌ها به کاربران اتفاق می‌افتاد. پس از آن گوگل با انتشار یک افزونه، همین امکانات را نخست در مرورگر موبایل کروم و سپس ‌روی مرورگر دسکتاپ خود به کاربران عرضه نمود.
 
موزیلا از چندی پیش کار خود را ‌روی پروژه Janus آغاز کرد؛ اما چیز زیادی از آن در بین رسانه‌ها و افکار عمومی منتشر نکرد. هدف از این پروژه، بهبود و ارتقای کیفیت وب‌گردی کاربران است. این پروژه در آغاز تنها مختص ‌کاربران موبایل فایرفاکس بود، ولی اکنون همه کاربران دسکتاپ فایرفاکس نیز به این امکانات دسترسی پیدا کرده‌اند.
افزایش سرعت وبگردی شما با پروژه جدید Janus موزیلا
اهداف اصلی این پروژه ‌خلاصه‌وار عبارتند از؛
1 – کاهش زمان لازم برای بارگذاری صفحات وب

2 – کاهش میزان استفاده از حجم اینترنتی و پهنای باند کاربران

3 – افزایش قابل توجه امنیت کاربران

4 – افزایش پاسخگویی و عملکرد در برابر وب‌سایت‌های سنگین
این پروژه از فن‌آوری‌هایی چون فشرده‌سازی تصاویر‌ متون و انواع خاصی از Streaming؛ فن‌آوری‌های جدیدی در Caching و استفاده از قابلیت‌های پروتکل HTTPS بهره برده است.
موزیلا اقدام به انتشار افزونه‌ای کرده ‌(اینجا) ‌که با نصب آن بر روی مرورگر، کاربران قادر به استفاده از امکانات این پروژه هستند. البته نکته مهم اینکه این افزونه تنها‌ روی نسخه‌های 33 و بعد از آن کار می‌کند، در نتیجه تا کنون تنها کاربران نسخه‌های Aurora و Nightly فایرفاکس می‌توانند آن را نصب کنند.
افزایش سرعت وبگردی شما با پروژه جدید Janus موزیلا

تنها کاری که باید انجام دهید، این است که افزونه را ‌روی مرورگر فایرفاکس نصب کنید. پس از آن افزونه‌ خودکار فعال می‌شود و کار خود را در پشت صحنه به طریقی که گفته شد، انجام می‌دهد. می‌توانید با کلیک‌ روی آیکون این افزونه، اطلاعات لازم از میزان صرفه‌جویی در حجم ترافیک اینترنتی خود را به دست آورید. همچنین امکان غیر فعال کردن افزونه نیز وجود دارد. 

در پایان اینکه پروژه Janus یک پروژه جالب توجه از سوی موزیلاست. البته این پروژه به ویژه به درد کاربران موبایل مرورگر فایرفاکس می‌خورد، زیرا معمولاً این کاربران با مشکلات حجم و سرعت اینترنت بر روی موبایل بیشتر درگیرند؛ اما کاربران دسکتاپ نیز به خوبی از امکانات این پروژه بهره‌مند می‌شوند.




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 93/5/17
زمان : 6:13 صبح
سه نرمافزار برای رصد و کنترل حرارت سختافزارها
نظرات ()

در بسیاری از موارد ‌کارکرد نادرست سیستم شما، تنها یک عامل اساسی دارد: دمای بیش از حد سیستم و سخت‌افزارهای آن. چنانچه حرارت سیستم و سخت‌افزار‌ها بیش از حد باشد، شاید منجر به Shut Down شدن سیستم یا به اصطلاح هنگ کردن آن باشد. در اینجا شما را با سه ابزار برای رصد‌ کنترل حرارت سخت‌افزارهای سیستم آشنا می‌کنیم.

به گزارش «تابناک» راه‌های بسیاری برای جلوگیری از بیش از حد داغ شدن سیستم و سخت‌افزارهای آن وجود دارد؛ یکی از کم‌دردسر‌ترین و کم‌‌هزینه‌ترین آنها، پاک‌سازی و تمیز کردن همیشگی و مرتب سیستم است. 

اما پیش از هر چیز باید اطلاعات مربوط به درجه حرارت هر کدام از سخت‌افزارهای سیستم را داشته باشید تا متوجه مشکل اصلی بشوید. در اینجا شما را با سه نمونه از بهترین این ابزار‌های مربوطه آشنا می‌سازیم.
سه نرم‌افزار برای رصد و کنترل حرارت سخت افزارها
HWMonitor
این نرم‌افزار (دانلود از وب سایت اصلی) در دو نسخه قابل نصب و Portable‌ عرضه می‌شود. زمانی که آن را نصب و اجرا می‌کنید، اطلاعاتی را در خصوص سخت‌‌افزارهای سیستم ارائه می‌کند که این اطلاعات شامل اطلاعات پردازشگر، کارت گرافیکی، حافظه و حسگرهای مادربورد می‌شود.
سه نرم‌افزار برای رصد و کنترل حرارت سخت افزارها
میزان درجه حرارت به دو مقیاس سلیسیوس و فارنهایت ارائه می‌شود؛ اما یکی از مشکلات اولیه این ابزار این است که یافتن همه نرم‌افزار‌ها در آن کمی مشکل و نیازمند کنکاش است. این نرم‌افزار دمای کنونی و بالاترین و پایین‌ترین دمای ممکن برای فعالیت سخت‌افزار را ارائه می‌کند.
HWInfo
ابزار HWInfo (لینک دانلود از وب سایت اصلی) به‌ قدری اطلاعات از سخت‌افزارهای سیستم می‌دهد که کاربر عملاً سرگیجه می‌گیرد! یکی از قابلیت‌ها‌، این است که می‌توانید همه حسگر‌های سیستم را رصد کرده و اطلاعات آن‌ها را نمایش دهید.
سه نرم‌افزار برای رصد و کنترل حرارت سخت افزارها
این ابزار ضمن نشان دادن دمای فعلی؛ حداکثر و حداقل و میانگین دمای سخت‌افزار در خصوص برخی ‌سخت‌افزارها اطلاعات بیشتری را نیز ارائه میکند؛ برای مثال در خصوص CPU ضمن ارائه اطلاعات خود سخت افزار؛ اطلاعات مربوط به دمای محیط را نیز ارائه می‌کند.
این برنامه نیز در دو نسخه قابل نصب و Portable عرضه می‌شود. 
Open Hardware Monitor
این ابزار از بسیاری جهات شبیه به HWMonitor‌ است (لینک دانلود از وب سایت اصلی) و دمای سخت‌افزارهای اصلی سیستم را نشان می‌دهد. تفاوت‌های اصلی آن در نوع نمایش دما و همچنین قابیلت Remote کردن این نرم‌افزار است که البته باید از طریق تنظیمات آن فعال شود.
سه نرم‌افزار برای رصد و کنترل حرارت سخت افزارها

نکته اینکه بدون همه این نرم‌افزار‌ها و در BIOS سیستم نیز امکان رصد دمای فعلی سخت افزارهای سیستم وجود دارد؛ البته نه همه آن‌ها و این موضوع بسته به سازنده دستگاه و نسخه BIOS متغیر است. 
اما امکانات و سهولتی که این ابزار‌ها برای شما فراهم می‌آورند و اطلاعات جزئی و دقیق آن‌ها می‌تواند تا اندازه بسیاری به مجموع اطلاعات شما از نحوه کارکرد سیستم کمک کند




نویسنده : لبیک
تاریخ : جمعه 93/5/17
زمان : 6:12 صبح
ابزارهایی برای چکیده و خلاصهخوانی اخبار و مطالب اینترنتی
نظرات ()

آیا شما نیز از آن دسته‌ کاربرانی هستید که مدت زیادی از وقت خود را در ‌روز به خواندن اخبار و مطالب اینترنتی اختصاص می‌دهید؟ در این صورت، شاید بهتر آن باشد که با خلاصه‌خوانی این مطالب تا اندازه بسیاری از اتلاف وقت خود در فضای اینترنت جلوگیری کنید. با این ابزار‌ها، می‌توانید همه مطالب اینترنتی را خلاصه‌ کرده و چکیده آن‌ها را بخوانید.

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها اینترنت و وب، نخستین و مهم‌ترین ابزار کسب اطلاعات و آگاهی از اخبار و رویدادهای جهانی است، به گونه‌ای که بسیاری از کاربران حجم انبوهی از وقت خود را در ‌شبانه روز به خواندن مطالب در فضای نت اختصاص می‌دهند و برای بسیاری دیگر از کاربران خبر خواندن و گشت‌و‌گذار در اینترنت تبدیل به یک عادت روزمره شده است. 

اما در این میان، ابزارهایی هستند که به این دسته از کاربران کمک شایانی می‌کنند تا اطلاعات و اخبار مورد علاقه خود را در زمانی کمتر و بدون از دست دادن نکات کلیدی خوانده و داده‌های لازم را جمع‌آوری کنند. 

در اینجا شما را با چند نمونه خوب از این ابزار‌ها آشنا می‌کنیم. شاید شما نیز با این ابزار‌ها به جمع خبر‌خوان‌های اینترنتی اضافه شوید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

1 – Text Compactor

بگذارید با یک ابزار ساده با کمترین امکانات ممکن آغاز کنیم: ابزار Text Compactor. برای استفاده از این ابزار آنلاین به اینجا بروید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

این ابزار در ساده‌ترین شکل ممکن عمل می‌کند. کافی است متن مورد نظر خود را در بخش مربوطه کپی کنید. سپس با استفاده از Slider درصد خلاصه سازی متن را تعیین کرده و متن خلاصه شده به شکل خودکار در بخش پایین صفحه برای شما آماده می‌شود.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

این ابزار بسیار ساده بوده و از کمترین امکانات ممکن برای خلاصه‌سازی برخوردار است. اگر به دنبال راهی سریع و بی‌دردسر برای خلاصه کردن مطالب می‌گردید؛ از این ابزار بهره بگیرید؛ اما چنانچه کمی گزینه و شخصی‌سازی را مد نظر دارید، به خواندن مطلب ادامه دهید.

2 - Online summarize tool

برای استفاده از این ابزار - Tools4noobs - به اینجا بروید. این ابزار نسبت به ابزار قبل از امکانات بیشتری برخوردار است؛ از جمله اینکه ضمن تعیین درصد خلاصه‌سازی متن، می‌توانید با ‌تنظیمات آن، به جای درصد خلاصه‌‌‌سازی تعداد جملات را تعیین کنید و حداقل طول جملات و کلمات را نیز مشخص کنید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

نکته مهم در خصوص این ابزار این است که هم می‌توان متن را مستقیم در آن کپی ‌و هم می‌توان لینک مطلب مورد نظر را در قسمت مربوطه وارد کرد تا ابزار خود به شکل خودکار متن را شناسایی و آن را خلاصه کند. تنها باید توجه داشته باشید که لینک مورد نظر نباید بیش از 255 کاراکتر باشد.

در نتیجه برای کپی کردن لینک اخبار «تابناک» برای مثال باید تنها لینک مربوطه را تا کد خبر کپی کرده و در آن واردکنید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

در پایان پس ‌از انتخاب وارد کردن متن یا لینک و تنظیم نحوه خلاصه‌سازی مطلب، کافی است ‌روی دکمهSummarize It کلیک کنید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

3 - ESSENTIAL SUMMARIZER

اما شاهکار ابزارهای خلاصه‌سازی متن را در ابزار Essential Summarizer خواهید یافت. این ابزار بهترین نمونه در بین سایر ابزارها برای خلاصه سازی متن است. برای استفاده از این ابزار به اینجا بروید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

در اولین نگاه مشخص است که این ابزار ضمن برخورداری از قابلیت خلاصه‌سازی متن توسط کپی مستقیم و یا آدرس و لینک مطلب، قابلیت خلاصه سازی فایل‌های متنی را نیز داراست و می‌توانید فایل‌های متنی خود را برای خلاصه‌سازی بر روی این ابزار آپلود نمایید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

نکته دوم و مهمتر درباره این ابزار اینکه از چندین زبان از جمله زبان فارسی پشتیبانی مستقیم می‌کند و می‌توانید زبان را بنا بر‌ زبان اصلی مطلب انتخاب کنید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

و سرانجام اینکه کافی است پس از تعیین زبان و کپی متن، وارد کردن لینک یا آپلود فایل، بر روی دکمهSummarize کلیک نمایید تا با تفاوت اصلی این ابزار با سایر ابزارهای پیشین مواجه شوید.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی

همان گونه که در این تصویر‌ می‌‌بینید، این ابزار متن خلاصه شده را در قالب یک صفحه وب و با تمامی تصاویر و یا فیلم‌های موجود در متن اصلی برای شما نمایش می‌دهد. به این ترتیب تقریبا هیچ نکته مهمی ‌از متن اصلی را از دست نخواهید داد. تنها نکته منفی در‌ این ابزار این است که به شکل Trial در اختیار کاربران است و با پایان یافتن‌ ده خلاصه‌سازی، باید اقدام به خرید یک حساب کاربری کنید؛ اما این Trial با ایجاد یک حساب کاربری رایگان در این وب سایت با کلیک ‌روی دکمه Advanced Summarization تمدید می‌شود.

ابزارهایی برای چکیده و خلاصه خوانی اخبار و مطالب اینترنتی
همان گونه که دریافتید، این ابزار‌ها می‌توانند تا اندازه بسیاری در وقت و هزینه شما برای خواندن مطالب و اخبار از فضای نت کمک کنند. با ‌این ابزار‌ها ضمن آنکه هنوز می‌توانید به عادت روزمره خود برای خواندن مطالب ادامه دهید، ‌‌در وقت صرفه‌جویی قابل توجهی خواهید داشت. 

این ابزار‌ها، ابزارهای آنلاین هستند که کاربران همه پلتفرم‌ها قادر به استفاده از آن‌ها باشند. شایان توجه است که ابزارهای Offline نیز به شکل نرم افزار برای هر سیستم عامل در این خصوص می‌توان یافت که با یک جستجو‌ ساده در گوگل به آن‌ها خواهید رسید. اگر شما نیز ابزاری در این خصوص می‌شناسید، حتما اطلاعات آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/5/14
زمان : 5:58 صبح
این Download Manager فوقالعاده، رقبا را کنار میزند!
نظرات ()

امروزه در بازار نرم‌افزار‌ها شاهد حضور شمار بسیاری از ابزارهای دانلود فایل از اینترنت هستیم، به گونه‌ای که رقابت شدیدی در بین این نرم‌افزار‌ها برای به دست آوردن کاربران بیشتر در جریان است. اما این Download Manager جدید از ابزار و امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار است که بجد می‌توان گفت، سایر رقبا را در زمانی اندک کنار زده یا در تنگنا می‌گذارد.

به گزارش «تابناک»، دانلود فایل از فضای نت به یکی از کارهای روزمره بیشتر کاربران تبدیل شده است. حال این فایل‌ها، نرم افزار باشند یا موسیقی و ویدئو یا هر چیز دیگر.

در نتیجه این امر ابزارهای دانلود یا همان Download Manager ها نیز به یکی از ابزارها و نرم‌افزارهای اصلی کاربران تبدیل شده‌ و رقابتی شدید در بین شرکت‌ها و طراحان تولید‌کننده این ابزارها در بازار نرم‌افزار‌های رایانه‌ای شکل گرفته است. امروز شما را با یک Download Manager فوق‌العاده و رایگان آشنا می‌کنیم که بجد میتوان گفت، برخی از ابزار و امکانات آن را در هیچ یک از ابزارهای مشابه نخواهید یافت: Download Ninja

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!
Download Ninja یک Download Manager جدید است که تازه پای خود را به بازار این گونه ابزار‌ها باز کرده است؛ اما در همین مدت کوتاه توانسته، توجه بسیاری از وب‌سایت‌ها و بررسی‌های تخصصی را به خود جلب کند که این امر بیش از همه، ناشی از برخی امکانات خوب و فوق العاده موجود در این ابزار است. 

کار اصلی این ابزار همانند ابزارهای مشابه این است که به دانلود‌های شما سرعت داده، قابلیت توقف، مکث و ادامه دانلود‌ها را دارد، قابلیت ادامه دانلود‌های شکسته ‌را از سرور‌های دیگر داراست و ‌کلا فضای مدیریت دانلود‌ها را فراهم می‌آورد. این‌ها امکانات اولیه این Download Manager است.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

این ابزار قابلیت سرعت بخشیدن به دانلود‌ها را داراست. این کار با ‌بخش کردن فایل به ده بخش ‌و دانلود همزمان آنها با Connection های جداگانه با سرور انجام می‌شود.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

همچنین قابلیت رصد و مانیتور کردن Clipboard برای انجام دانلودها از جمله امکانات دیگر خوب این نرم‌افزار است که به کاربران این اجازه را می‌دهد که تنها با کپی کردن لینک دانلود، اقدام به دانلود فایل مورد نظر خود کنند.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

اما یکی از قابلیت‌هایی که در سایر ابزارهای مشابه پیدا نمی‌کنید، اینکه این Download Manager ضمن تقسیم کردن فایل‌ها به ده بخش ‌و دانلود همزمان آن‌ها، به گونه‌ای رفتار می‌کند که فایل از آغاز تا پایان در یک ردیف منظم دانلود می‌شود. در نتیجه برای فایل‌های موسیقی و ویدئو شما می‌توانید پیش از پایان کامل دانلود، این فایل‌ها را پخش کرده و بشنوید و ببینید:

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

همچنین این ابزار از قابلیت Drag & Drop پشتیبانی می‌کند و می‌توانید مستقیم‌ لینک مورد نظر خود را کشیده و در درون این ابزار رها کنید تا دانلود فایل آغاز شود.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

از جمله امکانات منحصربفرد دیگر این ابزار این است که از یک Password Manager ذاتی برخوردار است که به کاربران این امکان را می‌دهد، حساب‌های کاربری گوناگون خود را در یک Login Manager رمزنگاری شده داشته باشند و‌ خودکار این ابزار برای دانلود از این حساب‌های کاربری از آنها استفاده می‌کند.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر‌بفرد این ابزار این است که به شما این امکان را می‌دهد، فایل‌های دانلود شده خود را به گونه‌ای غیر قابل بازیابی نابوده کرده و پاک کنید. Download Ninja این هم Data و همMeta Data را از روی این فایل‌ها پاک‌سازی خواهد کرد تا آنها به هیچ وجه قابل بازیابی نباشند.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

اما بهترین نکته در خصوص این ابزار این است که از افزونه‌های کاربردی برای دو مرورگر محبوب یعنی کروم و فایرفاکس نیز پشتیبانی می‌کند. برای دانلود افزونه کروم به اینجا و برای دانلود افزونه فایرفاکس به اینجا مراجعه نمایید.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

اما این قابلیت‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. این ابزار‌ ذاتی قادر به دانلود فایل‌های صوتی و تصویری از اینترنت و مهمتر از همه قادر به Convert کردن آنهاست! حتی می‌تواند فایل‌های صوتی را از دل تصاویر و فایل‌های ویدئویی بیرون کشیده و آنها را به شکل فایل صوتی جداگانه ذخیره کند.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

قابلیت ایجاد صف دانلود و زمان‌بندی فایل‌ها برای دانلود از دیگر امکانات این نرم افزار است که البته در برخی ابزارهای مشابه نیز هست.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

در پایان، یکی از بهترین امکانات این ابزار قادر بودن آن به ایجاد محدودیت در سرعت دانلودها، کنترلConnection ها، Refresh کردن آدرس لینک‌ها برای ادامه دانلود از سرور و ارائه گزارش از دانلود‌هاست.

این Download Manager فوق العاده، رقبا را کنار میزند!

همان گونه که دریافته‌اید، این ابزار رایگان، یکی از کم‌نظیر‌ترین ابزار‌های دانلود است که بیشتر امکانات آن یا در ابزارهای مشابه وجود ندارد و یا در نسخه‌های تجاری یافت می‌شود. می‌توانید این ابزار را از لینک مستقیم زیر دانلود کرده یا برای دانلود‌ به وب سایت اصلی این ابزار در اینجا بروید:

دانلود Download Ninja با لینک مستقیم




نویسنده : لبیک
تاریخ : سه شنبه 93/5/14
زمان : 5:57 صبح
چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)
نظرات ()

در حالی که با ابزارهایی چون Snipping Tool در ویندوز می‌توان‌ از بخشی از صفحه نمایش یا همه آن در ویندوز  عکس گرفت‌ یا با دکمه prt scr می‌توان از کل صفحه نمایش عکاسی کرد،‌‌ نمی‌توان همه یک صفحه وب را به کلی در یک تصویر جای داد؛ اما برای اینکه بتوان از یک صفحه وب در کلیت آن عکس گرفت، چه باید کرد؟

به گزارش «تابناک» شاید برای شما نیز در مواقعی پیش آمده ‌که خواسته باشید ‌از یک صفحه وب در کلیت آن عکاسی کنید. در این گونه مواقع نه دکمه ویژه prt Scr به کار شما می‌آید و نه ابزارهایی نظیر Snipping Tool در ویندوز؛ زیرا این روش‌ها تنها بخشی از صفحه نمایش را عکاسی می‌کنند که دیده می‌شود. 

امروز می‌خواهیم شما را با افزونه Abduction! در فایرفاکس آشنا کنیم که می‌توانید با آن از همه یک صفحه وب، در کلیت آن عکسبرداری کرده و آن را ذخیره کنید.
چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)

برای نصب این افزونه به اینجا بروید و ‌روی دکمه Add To Firefox کلیک کنید. پس از نصب ‌افزونه، دوباره مرورگر را راه‌اندازی کنید تا افزونه فعال شود.

سپس برای عکس گرفتن از یک صفحه وب، کافی است ‌صفحه مورد نظر را باز کرده و ‌روی یک فضای خالی در آن (به غیر از عکس‌ها) کلیک راست کنید ‌و گزینه Save Page as image رابرگزینید. پس از آن درمی‌یابید، نمای صفحه تغییر کرده و در قسمت بالای مرورگر و زیر نوار آدرس، یک Toolbar نمایان می‌شود.

چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)

محدوده‌ای که به رنگ آبی مشخص می‌شود، نمایانگر محدوده‌ای است که در تصویر نهایی عکاسی و ذخیره خواهد شد. می‌توانید با ماوس خود این محدوده را مشخص ‌یا برای انتخاب تمام صفحه ‌روی دکمه Select all کلیک کنید.

چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)

پس از آنکه محدوده مورد نظر خود را انتخاب کردید، کافی است، بر‌ دکمه Save در Toolbar کلیک کنید تا تصویر مورد نظر شما ذخیره شود. 

اما نکته دیگر آنکه با دکمه X-Ray می‌توانید بخش مشخص و خاصی از وب سایت مورد نظر خود را کپی کرده و آن را در ابزار دیگری نظیر Paint ویندوز یا هر ابزار گرافیکی دیگر، Paste کنید. این ابزار برای تصویربرداری از قسمتی مشخص از صفحه وب بسیار کاربردی است. 

به این ترتیب که با کلیک ‌روی دکمه X-Ray ماوس را بر روی هر قسمت از صفحه که حرکت دهید، قسمت مذکور ‌‌خودکار شناسایی شده و به رنگ زرد تغییر می‌کند. برای انتخاب این بخش، کافی است بر ‌آن کلیک کنید و سپس دکمه Save یا Copy را فشار دهید. 

چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)

همچنین قابلیت انتخاب دو قالب متفاوت برای ذخیره تصاویر وجود دارد، که این گزینه‌ها از طریق تنظیمات این افزونه قابل دسترسی است.

چگونه از تمام یک صفحه وب عکس بگیریم؟ (فایرفاکس)

در مجموع می‌توان گفت، این افزونه از هر ابزار دیگری نظیر Snipping برای عکسبرداری از صفحات وب مناسب‌تر است. با‌ این ابزار می‌توانید صفحات و مطالب مورد علاقه خود را در اسرع وقت ذخیره و بعدا مطالعه کنید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : شنبه 93/5/11
زمان : 10:36 عصر
ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبرید!
نظرات ()

ویندوز پر از ابزار‌ها و امکاناتی است که ما شاید در سال‌ها استفاده از این سیستم عامل، حتی یک بار هم به آن‌ها سر نزنیم؛ اما کمی کنکاش به خوبی نشان می‌دهد، برخی از این ابزار‌ها به قدری کاربردی هستند که از دست دادن آن‌ها، واقعا یک فقدان بزرگ است. این یکی از همین ابزار‌هاست که بسیاری از آن بی‌خبرند!

به گزارش «تابناک»، ابزاری که امروز می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، یک پنل برای دسترسی به چند ابزار پرکاربرد در ویندوز است: Windows Mobility Center یا به اختصار WMC. 

اگر بخواهیم به اختصار این ابزار را تعریف کنیم، باید گفت که WMC کنترل پنل کوچکی برای کنترل چند سخت افزار کاربردی در لپ تاپ است. این ابزار به ویژه هنگامی بسیار کاربردی است که دستگاه شما همه دکمه‌های لازم برای کنترل آن سخت افزار‌ها را نداشته باشد.

ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبر هستید!

چند نمونه از ابزارهای کنترلی که WMC در اختیار شما می‌گذارد، عبارتست از: کنترل روشنایی صفحه نمایش، کنترل صدا و WiFi. البته ابزارهای موجود در این پنل، وابسته به سخت افزارهای شما و ابزارهای ویژه‌ای است که سازنده دستگاه شما به آن افزوده است.

نکته اینکه اگر هر کدام از پنل‌های کنترلی سخت افزاری را در این ابزار نمی‌بینید، به این معناست که سخت افزار مربوطه به درستی روی سیستم شما نصب نشده است. نکته دیگر آنکه در حالت معمول این ابزار روی PC و سیستم‌های دسکتاپ غیر قابل دسترسی است، مگر آنکه آن را با یک هک رجیستری (آموزش به زبان انگلیسی در اینجا) فعال کنید. 

اما برای دسترسی به این ابزار در ویندوز 8 و 8.1 کافی است، روی دکمه Start Screen کلیک راست کرده و یا کلید میانبر Win + X را فشار دهید. در هر صورت، منو مذکور باز شده و می‌توانید WMC را از آنجا اجرا کنید.

ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبر هستید!

اما در ویندوز 7 این ابزار را کنترل پنل در ذیل بخش Hardware And Sound با نام: Adjust commonly used mobility settings خواهید یافت. یا آنکه به سادگی می توانید کلید میانبر Win + X را فشار دهید.

ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبر هستید!

با WMC چه کارهایی می شود کرد؟

همان گونه که پیش از این گفته شد، WMC با یکسری از پنل‌های کنترلی پیش فرض که وابسته به سخت افزارهای سیستم شما و سازنده آن است به نمایش درمی‌آید؛ 

Brightness: پنلی برای کنترل سریع نور صفحه نمایش. 

Volume: پنل دسترسی به میزان صدای سیستم. 

Battery Status: برای دیدن میزان ذخیره انرژی و همچنین تغییر Power Plan‌ها. 

Sync Center: بهترین ابزار برای دارندگان ویندوز فون. 

Presentation Settings: ابزاری خوب برای مواقعی که در حال معرفی یک طرح مثلا با استفاده از Power Point هستید. این ابزار یکسری تنظیمات پیش فرض را در اختیار شما می‌گذارد. 

کلیک بر آیکون هر کدام از این پنل‌ها منجر به باز شدن گزینه‌های مربوط به آن می‌شود؛ برای نمونه، اگر بر روی آیکون (فقط بر آیکون) Brightness کلیک کنید، تنظیمات مربوط به تعیین Power Plan‌ها در کنترل پنل به نمایش درمی‌آید که واجد تنظیماتی برای تعیین نور صفحه نمایش در Plan‌های متفاوت است.

ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبر هستید!

کلیک بر روی آیکون Presentation پنجره ای باز میکند که می توانید در آن رفتار سیستم در زمانPresentation را تعیین کنید.

ابزاری فوق العاده در ویندوز که از آن بی خبر هستید!

به همین ترتیب، کلیک روی هر کدام از آیکون‌ها، تنظیمات اختصاصی و ویژه آن گزینه مورد نظر را برای شما به نمایش درمی‌آورد. 

در پایان اینکه باید گفت WMC به رغم آنکه بسیار ساده است، کاربرد آن برای بسیاری از کاربران اساسی و کارآمد است. مهم‌تر از همه اینکه این ابزار قابلیت افزودن گزینه‌های دیگر را به پنل اصلی خود دارد که البته این کار هنوز به آن حد ساده نیست که از توان هر کسی ساخته باشد، اما در آینده نزدیک، این ابزار با پنل‌های بیشتر مجهز خواهد شد.




نویسنده : لبیک
تاریخ : چهارشنبه 93/5/8
زمان : 6:57 صبح
ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
نظرات ()

مایکروسافت ابزار command line را هرچند به آهستگی اما مداوم در کنار ویندوز به تکامل رسانده است، ولی از آنجا‌ که این ابزار یک ابزار مبتنی بر Text و اولیه است که تقریبا در سیستم عامل‌های مدرن دوره آن به سر آمده است، این امر بی‌دلیل نیست. هنوز فرامینی در این ابزار هست که در بسیاری از موارد به شدت کاربردی هستند و هر کاربر ویندوز باید با آن‌ها آشنا باشد.

به گزارش «تابناک»، بیشتر کاربران ویندوز، شاید هیچ‌گاه در ‌دوران استفاده از این سیستم عامل به cmd یا‌‌ همان Command Line رجوع نکنند؛ اما این ابزار فرامینی‌ دارد که هنوز در دل ویندوز به کار می‌آیند و حتی ویندوز 8 نیز شماری فرامین و ابزار جدید را به cmd افزوده است. 

در اینجا شما را با ده فرمان پر‌کاربرد در این ابزار آشنا می‌سازیم که نحوه استفاده شما از ویندوز را چند پله بالا‌تر می‌برد.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

1 – Cipher

پاک کردن فایل‌ها از روی یک دیسک سخت، به معنای آن نیست که این فایل‌ها و داده‌ها برای همیشه پاک شده‌اند، بلکه‌ به این معناست که این فایل‌ها دیگر قابل دسترسی نیستند و فضای متعلق به آن‌ها آزاد شده است. این داده‌ها و فایل‌ها، همگی قابل بازیابی هستند، مگر آنکه با داده‌های جدید رونویسی شوند که این کار البته کمی زمان می‌برد. 

فرمان cipher فضای آزاد ‌روی حافظه شما را با داده‌های اتفاقی رونویسی و به این ترتیب از بازیابی داده‌های پاک شده جلوگیری می‌کند؛ مثلا برای پاکسازی کامل درایو C خود باید دستور cipher /w: c را اجرا کنید. این فرمان هیچ تأثیری بر داده‌ها و فایل‌هایی که پاک نشده، ندارد در نتیجه مشکلی برای سیستم عامل و داده‌های موجود شما درست نمی‌کند.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

2 – ipconfig

این دستور آدرس IP شما را که هم‌اکنون از آن بهره می‌گیرد‌، اعلام می‌کند؛‌ اما اگر از یک مودم استفاده می‌کنید (مانند همه رایانه‌های امروزی) به جای IP اصلی، آدرس Local مودم را در اختیار شما می‌گذارد، ولی با این حال، این فرمان هنوز هم کاربردی است، زیرا فرامین ثانویه بسیاری را در بر می‌گیرد؛ برای نمونه، دستور ipconfig/release به همراه ipconfig/renew سیستم عامل شما را مجبور می‌کند ‌یک IP جدید دریافت کند که در مواردی که مشکل در اتصال به اینترنت به دلیل تداخل IP‌ها باشد، بسیار کاربردی است. 

همچنین می‌توانید از دستور ipconfig/flushdns برای تازه کردن DNS خود استفاده نمایید. این فرامین ‌هنگامی که به دنبال عیب یابی در اتصال به اینترنت باشید، بسیار کاربردی هستند. 

3 – Netstat

اجرای دستور netstat –an فهرستی از همه پورت‌های فعال کنونی بر روی سیستم به همراه IP متعلق به آن‌ها را به شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید با ‌این دستور بفهمید که در حال حاضر وضعیت هر پورت به چه ترتیبی است: Listening، Established یا Closed. 

این دستور به ویژه هنگامی که می‌خواهید دستگاهی را که به رایانه شما متصل شده است اما به خوبی عمل نمی‌کند، ‌عیب‌‌یابی کنید یا ‌به دنبال یک بدافزار ‌روی سیستم خود می‌گردید، کاملا کاربردی است. 

4 – ping

اجرای دستور ping به همراه یک IP آدرس یا آدرس یک وب سایت، مجموعه‌ای از داده‌ها را برای آزمایش به آدرس یادشده می‌فرستد‌. اگر این داده‌ها به خوبی به مقصد رسیده و بازگشت داده شوند، درمی‌یابید‌ که در اتصال شما یا دستگاهی که به سیستم متصل کرده‌اید، هیچ ایرادی نیست. 

اما چنانچه این آزمایش‌ها نا‌موفق باشند (Fail) به این معناست که مانعی بر سر راه ارتباط وجود دارد. این دستور نیز در زمان عیب‌یابی ارتباط و اتصال اینترنت یا شبکه به شدت مورد استفاده است.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

5 – Pathping

این فرمان نسخه پیشرفته‌تر فرمان Ping است و ‌زمانی کاربرد دارد که بین سیستم شما و دستگاهی که آن را ‌آزمایش می‌کنید، چندین مودم‌ باشد. همانند دستور ping در این فرمان نیز pathping را به همراه IP آدرس دستگاه مربوطه اجرا می‌کنید‌؛ اما بر خلاف ping این دستور اطلاعاتی نیز در خصوص مسیر رفت‌و‌آمد داده‌ها در آزمایش‌ها به شما می‌دهد.

6 – Powercfg

این دستور یکی از پرکاربرد‌ترین دستورها برای فهمیدن میزان و روش مصرف انرژی سیستم شماست. می‌توانید از دستور powercfg/hibernate on یا powercfg/hibernate off برای فعال یا غیرفعال کردن قابلیت Hibernate استفاده کنید و همچنین دستور Powercfg/a وضعیت کنونی ذخیره انرژی یا باتری سیستم شما را گزارش می‌دهد. 

همچنین دستور powercfg/lastwake آخرین دستگاهی را که منجر به خارج شدن سیستم شما از وضعیت Sleep شده است، نمایش می‌دهد و هنگامی ‌که به دنبال دلیل بیدار شدن بی‌جهت سیستم خود هستید، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. 

اما از همه مهم‌تر، دستور powercfg /energy است که گزارشی کامل از میزان مصرف انرژی سیستم به شما می‌دهد. این گزارش می‌تواند به شما همه خطاهایی را که منجر به مصرف بیش از حد معمول انرژی در سیستم می‌شود، نشان دهد.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
اما ویندوز نسخه 8 دستور جدیدی به این فرمان اضافه کرده ‌که گزارشی کامل از وضعیت مصرف انرژی باتری را نمایش می‌دهد. powercfg /batteryreport این گزارش را به پوشه ویندوز شما می‌فرستد که اطلاعات خوبی در خصوص عمر باتری، ظرفیت حدودی آن و وضعیت شارژ آن به شما می‌دهد.

7 – Shutdown

ویندوز 8 همچنین دستور جدید دیگری را نیز به cmd افزوده است و ‌همان گونه که حدس زدید، مربوط به shutdown کردن سیستم است. البته این دستور در نگاه اول، بسیار بی‌مورد و اضافی به نظر می‌رسد؛ اما آنچه مهم است، آرگومان‌هایی ‌است که به همراه این دستور فرستاده می‌شود. 

برای نمونه، دستور shutdown /r /o منجر به آن می‌شود که سیستم شما Restart شده و منو‌ Advanced Start Options برای شما به نمایش در‌آید که از آنجا می‌توانید به گزینه Safe Mode و ابزارهای Recovery ویندوز دسترسی داشته باشید. این دستور ‌زمانی که به دنبال عیب یابی سیستم خود باشید، بسیار کاربردی است. 

8 – Tasklist

دستور tasklist شما را با فهرستی از همه task‌های فعال بر روی سیستم عامل روبه‌رو می‌سازد؛ هرچند با وجود ابزاری مانند Task Manager این دستور به نظر بیهوده می‌آید، ‌در مواردی، task‌هایی ‌نمایش می‌دهد که Task Manager از نشان دادن آن‌ها غفلت کرده یا عاجز بوده است.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!
همچنین این دستور نیز از آرگومان‌های پرکاربردی برخوردار است؛ برای نمونه tasklist –v جزئیات بیشتری از هر task ارائه می‌کند و tasklist –m مکان فایل‌های dll مرتبط با هر task را نیز نمایش می‌دهد. این دستور در عیب‌یابی حرفه‌ای سیستم کاربردی است. 

9 – taskkill

همه task‌هایی که با فرمان tasklist نمایش داده می‌شوند، دارای یک فایل اجرایی و یک کد چهار رقمی با نام ID هستند. به این ترتیب می‌توانید با هر کدام از این Task‌ها و با اجرای دستور taskkill –im به همراه نام فایل اجرایی آن، یا taskkill –pid به همراه کد ID آن پایان داده و متوقف کنید. 

10 – driverquery

درایور‌ها از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهایی هستند که بر روی سیستم شما نصب شده‌اند و کار آن‌ها ایجاد ارتباط بین سخت افزار و سیستم عامل است. نبود یک درایور یا ‌نصب ناموفق آن در سیستم، منجر به بروز مشکلات اساسی در کار سخت افزار مربوطه می‌شود. 

در نتیجه دسترسی به فهرستی از درایوهای موجود بر روی سیستم ضروری است و این دقیقا‌‌ همان کاری است که دستور driverquery انجام می‌دهد. می‌توانید این دستور را برای دریافت جزئیات بیشتر از درایور‌ها و پوشه محل نصب آن‌ها به شکل driverquery –v اجرا کنید.

ده فرمان CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند!

ما در اینجا تنها به چند مورد از پرکاربرد ترین دستورهای cmd در ویندوز اشاره کردیم. مسلما دستورهایcmd به همراه همه آرگومان‌های آنها به هزاران دستور می‌رسد. برای آگاهی از همه این دستورها می‌توانید راهنمای دستورهای مرجع cmd مایکروسافت را از اینجا دانلود کنید و همچنین اگر شما نیز دستور کاربردی دیگری در cmd به یاد دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : یکشنبه 93/5/5
زمان : 6:51 صبح
چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز
نظرات ()

گاهی سرعت بوت شدن سیستم عامل شما چندان اهمیتی ندارد! گاه‌ این امر برای شما مهم است که ویندوز شما زودتر Shut Down شود. در حالی که شاید به تازگی سیستم عامل شما کمی در Shut Down کُند عمل می‌کند؛ بنابراین، ما به شما چهار روش ساده برای حل این مشکل و سرعت بخشیدن به فرایند را نشان می‌دهیم.

به گزارش «تابناک» سرعت بوت شدن سیستم عامل تا حد زیادی به سخت افزار‌ها و بعد از آن نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم عامل بستگی دارد. همین مورد تا حد زیادی در خصوص سرعت Shut Down سیستم عامل نیز صدق می‌کند. 

‌در حالی که سخت‌افزار‌ها و به ویژه نرم‌افزارهای در حال اجرا بر سیستم، تأثیر بسزایی در سرعت Shut Down دارند، روش‌ها و ترفند‌هایی هست که به واسطه آن‌ها، می‌توان مستقیم و غیر مستقیم سرعت خاموش شدن سیستم عامل یا Shut Down شدن آن را تقویت کرد.

در اینجا شما را با چهار ترفند بسیار ساده برای این منظور آشنا می‌سازیم.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

استفاده از میانبرهای صفحه کلید

بگذارید با ساده‌ترین ترفند موجود ـ که تقریبا همه با آن آشنا هستیم ـ آغاز کنیم؛ یعنی میانبرهای صفحه کلید، زیرا اساسا کار میانبر‌ها سریع کردن فرایند‌ها و تسهیل آن‌هاست. 

یکی از این میانبرهای آشنا، میانبر معروف Alt + Ctrl + Del است که می‌تواند فرایند Shut Down را آسان کند. با فشردن این میانبر چه در ویندوز 7 یا 8 و 8.1 با دکمه Power در گوشه سمت راست صفحه مواجه می‌شوید.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

از سوی دیگر هم در ویندوز 7 و هم در نسخه 8 و 8.1 میانبر Alt + F4 در حالی که بر روی دسکتاپ هستید، مستقیم پنجره Shut Down را برای شما به نمایش می‌گذارد.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

شخصی‌سازی Power Options

لپ‌تاپ شما می‌تواند به سادگی با فشردن کلید Power و یا بستن LCD آن، Shot Down شود. برای این کار، تنها کافی است ‌گزینه مربوطه را از Power Options در کنترل پنل ویندوز تنظیم کنید. در اینجا همچنین می‌توانید عملکرد مربوطه را ـ بسته به اینکه لپ‌تاپ مستقیم‌ به برق وصل باشد یا از انرژی باتری استفاده کند ـ تغییر دهید. 

برای تنظیم این گزینه‌ها‌ به بخش Control Panel مراجعه کرده و در بخش Hardware and Sound (در حالت Category) به دنبال Power Options بگردید. در این بخش در کنار هر کدام از Plan‌های موجود، گزینه Change Plan Settings را می‌بینید.
چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

با کلیک ‌روی این گزینه به بخش مورد نظر می‌روید و می‌توانید گزینه‌های مربوط به هر پنل را شخصی‌سازی کنید.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

پایان دادن به سرویس‌های ویندوز با سرعت بیشتر

اما این ترفند، کمی حرفه‌ای‌تر است و باعث می‌شود ‌سرویس‌های در حال اجرا ‌روی سیستم عامل در زمان Shut Down با سرعت بیشتری پایان داده شوند تا مدت زمان خاموش شدن سیستم کاهش یابد. در مورد این ترفند کمی محتاطانه کار‌ کنید، زیرا این مورد نیازمند ایجاد تغییراتی در رجیستری ویندوز است. 

کلید میانبر Win + R را فشار داده تا پنجره Run اجرا شود، سپس در این پنجره عبارت regedit را وارد کرده و Enter را فشار دهید.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

پس از باز شدن Registry Editor از پنل سمت چپ به دنبال:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control

بگردید. سپس ‌روی Control کلیک کرده و از قسمت راست، بر روی WaitToKillServiceTimeout دو بار کلیک کنید تا پنجره ویرایش آن باز شود.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

در این پنجره مقدار Value را از 5000 یا 12000 به 2000 کاهش دهید؛ ‌به این معنا‌ که زمان انتظار سیستم عامل برای پایان یافتن سرویس‌ها در هنگام Shut Down به دو ثانیه کاهش می‌یابد.

ایجاد یک میانبر برای Shut Down سریع

این گزینه به ویژه برای کاربران ویندوز 8 و 8.1   مفید است.این میانبر را می‌توانید‌ روی دسکتاپ خود گذارده، به Quick Launch افزوده یا به سادگی آن را جزو کاشی‌های Start Screen قرار دهید. برای خاموش کردن ویندوز، کافی است‌ روی آن دو بار کلیک کنید؛ آن هم بدون هیچ گزینه اضافی! 

برای ایجاد این میانبر ‌روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و از منو‌ محتوایی گزینه New و سپس Shortcut را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، عبارت shutdown. exe /s /t 0 را عینا وارد کنید.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

سپس ‌روی Next کلیک کنید، نامی را برای میانبر خود برگزینید و بر ‌Finish کلیک نمایید. پس از ایجاد میانبر می‌توانید آیکون آن را نیز تغییر دهید. برای این کار ‌روی میانبر کلیک راست ‌و گزینه Properties را انتخاب ‌و سپس ‌روی دکمه Change Icon کلیک کنید.

چهار ترفند ساده برای سرعت بخشیدن به Shut Down ویندوز

این چهار روش ساده برای سرعت بخشیدن به فرایند خاموش شدن سیستم عامل در کلیت آن بود. شاید در نگاه اول این روش‌ها بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر آید؛ اما این حقیقتی پنهان‌ نشدنی است که همه امور پیچیده و حرفه‌ای بر مبنای اصول اولیه ساده استوارند. 

آیا شما نیز روش‌هایی برای سرعت بخشیدن به Shut Down سیستم عامل به یاد دارید؟ آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات در میان بگذارید.




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 93/5/2
زمان : 3:24 عصر
آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟
نظرات ()

این گونه به نظر می‌رسد، همه راهنمایی‌ها‌ در راستای حفاظت و امنیت از شبکه وایرلس، به شما پیشنهاد می‌کنند ‌در راستای امنیت بیشتر، وایرلس خود را با مخفی کردن SSID آن از دید دیگران پنهان نگه دارید؛ اما آیا این موضوع می‌تواند به امنیت بیشتر ارتباط شما منجر شود؟ بگذارید نگاهی از نزدیک به این داستان داشته باشیم.

به گزارش «تابناک» SSID یا Service Set Identification‌‌ همان نام عمومی است که وایرلس شما با آن شناخته می‌شود و هنگام اتصال به شبکه وایرلس از این نام استفاده می‌کنید. معمولا تصور بر این است که مخفی کردن این نام در تنظیمات وایرلس، منجر به آن می‌شود که شبکه وایرلس امنیت بیشتری داشته باشد. 

‌اکنون این باور مدت زمان زیادی است که هست و بیشتر متخصصان نیز به شما پیشنهاد می‌کنند ‌SSID وایرلس خود را مخفی نگاه دارید؛ اما ما بر این باوریم ‌این موضوع به هیچ وجه درست نیست. بگذارید تا دلایل خود را برای این موضوع که مخفی شدن، هیچ تأثیری بر امنیت شما ندارد، ارائه کنیم.

آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟

SSID هیچ گاه برای مخفی بودن طراحی نشده است

به شکل ویژه باید اشاره کرد که وایرلس 802.‌11 نیازمند یک Access Point برای انتشار SSID خود است. 

«استیو رایلی» متخصص مایکروسافت در این باره می‌گوید: SSID نام شبکه هست و نه یک گذرواژه. هر شبکه وایرلس از SSID برای متمایز کردن خود از دیگر شبکه‌ها استفاده می‌کند. SSID هیچ‌گاه برای مخفی بودن طراحی نشده است و اگر تلاش کنید تا آن را پنهان کنید، هیچ تأثیری بر امنیت شبکه وایرلس شما نخواهد داشت.

آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟

بیهوده بودن این قضیه، هنگامی بیشتر به چشم می‌آید که گمان کنید، همه ‌SSID وایرلس خود را پنهان کنند. در این صورت حتی باز هم هیچ نکته‌ای به امنیت شبکه شما افزوده نشده است؛ اما چرا؟ 

یافتن SSID‌های مخفی مثل آب خوردن است! 

پیدا کردن SSID‌هایی که در محدوده شما مخفی شده‌اند، بسیار ساده و آسان است. کافی است ‌از ابزارهایی چون inSSIDer یا NetStumbler یا Kismet برای اسکن ‌شبکه‌ها استفاده کنید تا همه SSID‌های مخفی را ببینید! اینها تنها چند نمونه ده‌ها ابزاری هستند که ‌این کار را انجام می‌دهند ‌و در نتیجه مخفی کردن SSID هیچ نتیجه مثبتی ندارد:

آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟

‌هکر‌ها از این گونه ابزار‌ها برای یافتن SSID پیش از وارد شدن برای هک آن اقدام می‌کنند. در نتیجه هیچ تفاوتی ندارد که SSID شما مخفی باشد یا نه. 

سر و کله زدن با وایرلس‌های مخفی، مصیبت است! 

حال که دریافتید‌ می‌توان به سادگی SSID‌های مخفی را پیدا کرد، ‌بهتر نیست ‌زحمت خود را کم کرده و نام وایرلس خود را از یک فهرست ساده انتخاب کنید تا اینکه به دنبال نام آن در میان SSID‌های مخفی بگردید؟! بی‌گمان اتصال به یک شبکه مخفی وایرلس، نیازمند زحمت دوچندان است که با توجه به بی‌مزیت بودن آن، کاری بیهوده‌ است! 

برای نمونه، در ویندوز 7 برای اتصال به یک شبکه مخفی وایرلس باید به Network and Sharing Center رفته، سپس وارد Manage Wireless Networks شوید، بعد اقدام به ایجاد یک پروفایل دستی برای شناسایی و اتصال به شبکه کنید؛ اما اتصال به یک وایرلس که SSID خود را منتشر می‌کند، به سادگی یک کلیک است.

آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟

شبکه‌های مخفی منجر به بروز مشکلاتی در اتصال می‌شوند

البته این موضوع درباره ویندوزهای نسل جدید چندان مشکل‌ساز نیست؛ اما برای نمونه در ویندوز XP مشکلاتی در اتصال به شبکه‌های مخفی وایرلس بود که از جمله بارز‌ترین آن‌ها، قطع ارتباط و اتصال به یک شبکه دیگر بود، زیرا اساسا ویندوز ترجیح می‌دهد که به ‌شبکه‌ای که نام خود را منتشر می‌کند، متصل شود تا شبکه‌ای که مخفی است. 

حتی این موضوع تنها محدود به سیستم عامل ویندوز نیز نمی‌شود و در گوشی‌های اندرویدی نیز این مشکل بروز می‌کند. تنها جستجوی کوچکی در گوگل به شما مشکلات دیگر در ارتباط با اتصال به شبکه‌های مخفی وایرلس را نشان می‌دهد. 

مهم‌ترین مسأ‌له ‌اینجاست که بسیاری از دستگاه‌ها اجازه اتصال به شبکه‌های مخفی وایرلس را نمی‌دهند که در این صورت، یک دردسر بزرگ‌تر برای شما درست خواهد شد.

این‌ها نکات کلی است که در خصوص بیهوده ‌بودن مخفی کردن SSID وایرلس در امنیت آن می‌توان نام برد؛ اما مایکروسافت‌ جزئی و دقیق توضیحاتی ‌در این باره داده است که خود می‌توانید به آن مراجعه کنید. 

اما راهکار ایمن کردن شبکه وایرلس چیست؟ 

هنگامی که سخن از امنیت شبکه وایرلس به میان می‌آید، تنها یک نکته و قاعده است که باید از آن پیروی کنید: استفاده از رمزنگاری WPA2 و انتخاب یک گذرواژه قوی و پیچیده برای محافظت از آن.

آیا مخفی کردن وایرلس، امنیت آن را بیشتر میکند؟

در غیر این صورت، اگر از هیچ رمزنگاری استفاده نمی‌کنید یا آنکه از رمزنگاری WEP استفاده می‌کنید، هیچ فرقی ندارد که SSID خود را مخفی کنید یا نه، زیرا بردن سر به زیر برف، به معنی برطرف شدن‌ خطر نیست.




نویسنده : لبیک
تاریخ : پنج شنبه 93/5/2
زمان : 3:23 عصر




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

Reba.ir

کد بارشی


رفتـــ 25
تحلیل آمار سایت و وبلاگ